Queen of the Road, Peugeot Traveller

Modtag PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, så snart det udkommer tryk her!

Foto Morten Bek

Nok er det ikke noget, vi skriver så tit om her på magasinet, men man skal jo nærmest være blind eller i hvert fald utroligt uopmærksom, hvis man ikke har bemærket hvor mange varevogne, der bevæger sig rundt i trafikken i øjeblikket. Utvivlsomt et positivt tegn på, at der er gang i hjulene herhjemme, og det har vi jo alle glæde af. Nogen måske mere direkte end andre.

Peugeot Danmark mærker i hvert fald tydeligt, at der efter flere års stilstand er kommet rigtig godt gang i salget af varebiler. Faktisk er det steget med 20 procent i 2017 og yderligere 20 procent i 2018, og derfor forventer de da også at sende lige så mange af de store rummelige vogne ud på asfalten som personbiler i 2020.

Selv forklarer de, at en del af successen skyldes deres nye talentprogram, som blev sat i værk for et par år siden. Det går ud på at specialuddanne personale, målrette indsatsen hos forhandlerne foruden, at der er kommet 7 professionelle varevognscentre i Danmark. Men der er også andre ting, som har rykket sig til det bedre: ønskerne fra kunderne.

Der bliver nemlig shoppet opad i udstyr som sikkerhed og komfort, og bilerne har nu oliefyr, bakkamera, elbetjent skydedør, skiltegenkendelse, baneassistent og adaptiv fartpilot. Jo, jo, det skal være lækkert at køre varevogn.

Bestsellerten hedder Peugeot Expert, men faktisk kan man også fragte andet end varer og håndværksgrej i sin varebil. Og det er derfor, at Peugeot har inviteret mig, lillemor, til testkørsel i Nordsjælland. For når Expert laves om til en minibus hedder den Peugeot Traveller, og fylder man den med lækkert udstyr kaldes den for Peugeot Traveller Business VIP.

Og lidt VIP har man vel altid lov at være. Ikke fordi jeg må køre over for rødt eller ind foran andre i en kø i det store vogntøj, næh, det her er bare topudstyrsmodellen tænkt til at kunne bruges af forretningsfolk. Hvis direktionen i en virksomhed for eksempel skal fragtes fra den ene ende af landet til den anden. Eller salgsafdelingen. Luksusminibussen kan nemlig indrettes, så de fire læder bagsæder vender rundt om et bord i midten, hvor pingerne så kan holde møde, arbejde, spille Stratego og spise madpakke undervejs.

Men man kan også bruge Peugeot Traveller som en rummelig familieminibus med op til otte sæder. Nuvel, nok er den måske ikke længere hverken Business eller VIP, men et super praktisk alternativ til en dyr SUV for den helt store familie, der kan lide meget plads. Og bare rolig, den store vogn er faktisk slet ikke svær at håndtere i trafikken. Jo, jo, de ser da volumniøse ud, når de tårner rundt i trafikken, men det, der altid slår mig er, hvor anderledes overskueligt det hele er, når man endelig selv sidder bag rattet.

Så er det slet ikke spor mere kompliceret end at køre en almindelig personbil. Dels er udsynet nemlig rigtig godt på grund af den store rude og de store sidespejle, og desuden sidder jeg jo godt hævet i højden og kan kigge langt ud over trafikken.

Der er heller ikke en hel masse knapper, jeg skal forholde mig til som komplicerer tingene. Det er sådan set bare at sætte den store knap i Drive og så selvfølgelig huske, at det her trods alt ikke er en mikrobil, som man kan skære hurtige hjørner i. Giv lige lidt ekstra plads, når du skal dreje og parkere. Til gengæld er både front og bagende helt flade og dermed pænt lette at overskue.

Og jeg kan ikke lade være med at smile, som jeg friskt kører ud ad motorvejen med 110 km/t i den store vogn. Nuvel, måske lidt fordi en minibus trods alt vil være fuldstændig overkill for mig og min lille familie, men fordi jeg også føler mig en smule “Queen of the Road” agtig. Men det er selvfølgelig en større flok, der skal transporteres i en Traveller, men så er det altså heller ikke helt skørt med skydedøre. Så man let kan losse ungerne ud på skolen, til fodbold eller legegruppen uden at frygte for cyklisterne – eller måske bare vippe direktionen af med maner i den anden ende af landet.

Peugeot Traveller koster fra kr. 369.990,-

Modtag PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, så snart det udkommer tryk her!

Author: Malene Raith

Share This Post On