Unik og støjsvag ny Honda CR-V Hybrid

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, så snart det udkommer tryk her!

Foto Malene Raith

“Jeg er ked af at sige det, men du er uegnet til at køre denne her bil,” forklarer jeg kollegaen med et skævt smil, men det får ham nu ikke til at slække på speederen. Den øde landevej gennem olivenlundene med kaktusser langs kanterne går nemlig lige ud så langt øjet rækker her i solskinnet, og så er det simpelthen for fristende at give gas.

Nuvel. Den slags giver da normalt heller ikke dumpekarakter på min køreskole, altså bare lige på nær i denne her type vogn. For firehjulstrækkeren, som vi pt stryger gennem landskabet i er ikke bare den nye Honda CR-V, der er den helt nye hybrid.

Vi befinder os langt fra den mørke og fugtige danske vinter, nærmere betegnet i Sevilla, Sydspanien, hvor Honda har inviteret på testkørsel af deres nye CR-V Hybrid.

Det er første gang Honda sætter en hybridmotor i en SUV, men faktisk går deres historie med hybrider næsten tyve år tilbage. Den allerførste lancerede de nemlig helt tilbage i 1999, Honda Insight, og senere kom også Civic, CR-Z og Jazz i hybridudgaver, som samlet har solgt i mere end 2,4 milloner eksemplarer på verdensplan.

Nu skal der så for alvor fyres op under batterierne. Diesel er nemlig dømt helt ude, og i 2019 sætter Honda gang i en ny strategi, der gerne skulle resultere i at 2/3 af salget i Europa pr 2025 bliver med en eller anden form for strøm under motorhjelmen. Og det starter altså her med den nye 5. generation CR-V, der udelukkende kan fås med benzinmotorer – og nu altså også i kombination med elmotor.

På nær et lille blåt emblem på siden er hybridudgaven udvendigt identisk med benzinvariationen, der jo altså i den nye generation har fået et skarpere design, en smule længere akselafstand, og lidt mere plads i kabinen.

Herinde er tingene til gengæld lidt anderledes. I hvertfald på instrumentbordet. For eksempel er der ikke nogen gearskifter og på det store displayet bag rattet vises hvorledes min kørsel påvirker mit forbrug, om jeg genererer strøm til batteriet, kører på el, benzin eller en blanding af begge. Og retter jeg røntgentblikket på motorhjelmen er alting for alvor anderledes. For Hondas nye hybriddrivline (som man kalder hele dynen, der driver bilen frem) er yderst avanceret og skiller sig ud fra de hidtil traditionelle hybrider ved, ifølge Honda, at være en elbil, der bliver støttet af en benzinmotor. Ikke omvendt. Og præcis som en elbil har CR-V Hybrid heller ikke en gearkasse, ergo ingen gearskifter, men en kobling, der selv regulerer hvornår benzinmotoren slås til eller fra.

Nu bliver det altså lidt langhåret, men i korte træk består motoren af en 4 cylindret 2.0 liters benzinmotor, en generator, et batteri og en elmotor. Vognen starter altid på el og ruller ved lavere hastigheder på enten ren strøm eller i hybridmode med benzinmotoren skiftevis slået til og fra. Det nye er bare, at så længe hastigheden holdes under 80 – 100 km/t fodrer benzinmotoren alene generatoren, der sender strøm videre til batteriet og elmotoren, der så driver hjulene. Benzinmotoren assisterer altså elmotoren, indtil man kommer højere op i fart. Så kobles benzinmotoren ind og trækker enten sammen med elmotoren eller hver for sig. Systemet beregner hele tiden selv, hvad er mest optimalt afhængig af ens kørestil.

CR-V Hybrid kan desuden vælges med enten både enten forhjulstræk eller et intelligent firehjulstræk, der selv slår til og fra efter behov, og det giver unægtelig ekstra aktivitet på det farverige display bag rattet, hvis man sætter det til at vise fordelingen af kraft til og fra generatoren, batteriet og hjulene. Betagende at følge med i, men også sigende om, hvor avanceret denne her motor er.

Man kan vælge mellem tre køremodes: EV er elbilskørsel omend det lille batteri alene kun har en rækkevidde på omkring 2 – 3 kilometer, så er der naturligvis Eco og ikke mindst Sport, der gør speederen lidt mere responsiv, hvis man lige har brug for at lave en hurtig overhaling. Med omdrejningslyd til følge.

Ligesom alle andre hybrider opsamler CR-V Hybrid naturligvis også energi, når man triller eller bremser, som sendes tilbage i batteriet. Nyt er, at man ved hjælp af paddleshift på rattet kan vælge, hvor effektivt man ønsker det skal være afhængig af situationen. Triller man for eksempel ned ad en stejl bakke eller er man ved at rulle hen mod rødt i fart, kan man med fordel give et par hurtige tryk. Det bremser langsomt vognen og bidrager ret effektivt til batteriet.

Og så er der altså lige det der med gearene. Som ikke er der. I stedet er CR-V Hybrid udstyret med forskellige knapper til Drive, Neutral, Reverse eller Park lige over midterkonsollen, hvilket jo altså betyder, at man bare trykker på Drive og så er der afgang. Det er jeg kæmpe fan af. Ikke noget med en gearvælger, som man skal hive frem og tilbage med fare for at sætte i Reverse og Neutral på de forkerte tidspunkter.

Desuden starter CR-V Hybrid som tidligere nævnt altid på strøm, hvilket altså betyder nul motorbrusen. Bare stilhed. Men modsat mange andre hybrider, varer den stilhed ved rimelig længe. For selvom benzinmotoren måske sætter ind, når man kommer lidt op i fart, er det ikke noget, man lægger synderligt mærke til, så længe man kører stabilt. Det avancerede system, der slår generator, benzin- og elmotor til og fra, forgår ganske ubemærket, og det giver unægtelig en utrolig behagelig ustressende kørsel, som til at begynde med fortsætter, da vi drejer ned på motorvejen.

Nuvel, giver jeg lidt gas, kommer der en lyd lidt a la håndstøvsuger og træder jeg hurtigt speederen helt i bund, kommer der en omdrejningslyd, som minder lidt om multigear. Men motoren falder hurtigt til ro, og kører man stabilt også ved højere hastigheder er vognen overraskende støjsvag.

Og det gør altså Hondas nye hybrid SUV til en rigtig behagelig køreoplevelse ud over det sædvanlige. Jeg har al pladsen i bagagerummet (der på grund af batteriet dog ikke kan laves til 7 sæders), sidder dejligt højt bag rattet, og kan samtidig køre mellem 18,2 (AWD) og 18,9 km/l (FWD) på literen. Men allerbedst er selvfølgelig netop den ustressende støjfri kørsel, som med den nye unikke drivline ikke bare varer til jeg når enden af min udkørslen, men faktisk først bliver brudt, som jeg kommer pænt højt op i fart. Nuvel, man kan selvfølgelig fremprovokere larmen ved at insistere på at presse bilen, men så dumper man altså også som hybridchauffør på min køreskole.

Honda CR-V Hybrid har sammenlagt 184 hestekræfter (145 kommer fra benzinmotoren), topfarten er 180 km/t og lanceres i Danmark i februar. Prisen starter på kr. 429.000,-

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, så snart det udkommer tryk her!

Author: Malene Raith

Share This Post On