God stil hele vejen igennem, Volvo V60

Modtag PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned tryk her!

Foto Malene Raith

Det er ikke nemt at indrømme, men sådan går det vel med alt. For hånden på hjertet, så har det stramme nye Volvo design ikke helt samme impact på mig mere, som det havde ved afsløringen af Volvo XC90 for snart fem år siden. Jeg har vænnet mig så meget til Thors Hammer i forlygterne og den vellykkede markante nye front, at jeg ikke længere går i koma over det, men bare tænker: “Nårh, ja, det ser som altid flot ud.”

Alligevel slår elegancen mig, som jeg kaster blikket på den nye lange vogn. Volvos evne til at bygge smukke stationcars, og tag det fra en, der har et ret kompliceret forhold til netop den slags biler, kan ingen tage fra dem. Og den nye Volvo V60 er måske den mest strømlinede til dato.

Det er måske en skandinavisk ting. En stolthed over det (næsten) lokale mærke eller den hjemlige genkendelighed ved det nedtonede, enkle og stilrene design. Det sender i hvert fald et signal om prestige og klasse til mig, omend nogle brasilianske kolleger, som jeg talte med ved en international Volvo præsentation, havde det anderledes. For dem betød Volvo god og sikker kvalitet, ikke prestige. Der hvor de kom fra, var det prestige at flashe sin rigdom med så dyre biler som muligt.

Nuvel. Nok kan det kaldes prestige, men god stil eller klasse er den slags næppe i Skandinavien. Og måske er det derfor, at vi er så glade for Volvo. De diskrete luksusbiler, som ingen kan blive fornærmede over. End ikke Jante.

Og den nye Volvo V60 får da også ros allevegne. Det er en vogn, folk forholder sig til, når man parkerer i byen eller indkørslen. Første generation af den svenske stationcar blev præsenteret for verden i 2010, fik en opgradering i 2014, og nu med anden generation, går den endelig i synk med designet på den nye modelfamilie. Og det er jo en succeshistorie den familie. Siden XC90 kom på markedet i 2015 har Volvo nemlig overgået sit salg år efter år, og 2018 var ingen undtagelse. Allerede i begyndelsen af juni havde Volvo Danmark nemlig overgået salget fra samme tidspunkt 2017 med 35,8 procent.

Anden generation V60 er skabt på samme platform som resten af den nye modelfamilie, (XC40 undtaget). Nok er den en kortere lillebror til V90 med 7 cm mindre akselafstand, til gengæld har den nye V60 fået plads til 99 liter mælk mere i bagagerummet takket være de 15 cm mere akselafstand end sin forgænger.

Jeg var i sin tid hurtig til at udråbe storebroren, V90, som den naturlige arvtager til Herregårdsvognen V70, men eftersom hele 27 procent af de danske Volvoer er V60 og V70’ere, ville det være skørt ikke at tro, at også V60 vil appellere til en hel del “herregårdskunder,” når den oprindelige nu jo altså er lagt i graven.

V60 står som sagt skarpere end nogensinde før, fronten er gjort større, bredere og lidt mere spids, og linjerne langs den lange kabine er så rene, at det er en fornøjelse at se på. Og det er det også, at jeg bare kan tage i dørhåndtaget med nøglen i tasken, og så åbner vognen. Måske er det ikke oceaner af tid man sparer, men det giver mig bare mindre stress, at jeg ikke hele tiden skal rode efter en nøgle, som altid ligger i det fjerneste hjørne af tasken.

Kabinens enkle, skandinaviske og komfortable design er en afstresser for øje som krop. Instrumentbordet minder meget om det i XC60, mest markant er det såkaldte “drivtømmer” med kromlinjen nedenunder, de vertikale luftdyser og den store 9″ infotainmentskærm. Startknap, rulleknap til køremodes og automatgearet er en familiesignatur, tillige med Volvos sikkerhedssystemer såsom vognbaneadvarsel, skilteaflæsning og automatisk nødbremse, der registerer trafik, fodgængere og jo da, også elge.

Jeg drejer knappen og glider let og elegant ud i trafikken. Nu er det den store benzinudgave jeg befinder mig i, en T6 med hele 310 hestekræfter og 8-trins automatgear, og den står ikke tilbage for nogen. Ja, ja, jeg kan både køre børnene i skole og tage en Ikeasofa med hjem i en flyvende fart, når de er droppet af.

Volvo V60 T6 kan selvfølgelig med alle de heste, der galopperer, køre hurtigt ned og ud ad motorvejen, meget hurtigere end hvad lovligt er, automatgearet glider dejligt gennem trinene, men mest komfortabelt, eller der hvor vognen virkelig viser sit værd, er når man cruiser en lang tur hen over Sjælland med den adaptive fartpilot, Pilot Asist, slået til. Den selvkørende funktion holder ikke bare afstand til forankørende, men både styrer og holder vognen i banen på behageligste vis. Systemet er nemlig blevet videreudviklet, så det ikke bare følger striberne på vejen, men også suppleres med information fra navigationen, så den nu ved, hvornår svingene kommer. Det giver en meget mere behagelig og stabil “selvkørende” kørsel og er virkelig ren nydelse, der gør en forskel, når man kører længere stræk. Man bliver bare ikke ør eller træt på samme måde, som i så mange andre biler.

Nu er det som sagt den luksuriøse direktionsvognudgave det her med de mange hestekræfter og alt i udstyr. Mindre kan selvfølgelig også gøre det, Volvo V60 bliver ikke mindre elegant i designet og får ej heller mindre plads til skiferier med familien af den grund. For vognen er ganske enkelt smukt afbalanceret mellem praktisk funktion, strømlinet design og nedtonet luksus, ej at forglemme Volvos mærkesag: sikkerhed, og det er jo kendetegnende for den nye modelinje. Aldrig prangende, ikke kedeligt, simpelthen bare god stil hele vejen igennem. Og så kan brasilianerne sige, hvad de vil.

Volvo V60 koster fra kr. 492.450,-  Vejl. beskatningspris fra kr. 376.201,-

Modtag PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned tryk her!

 

Author: Malene Raith

Share This Post On