Toyotas nye Stormtrooper RAV4

Modtag PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, så snart det udkommer tryk her!

Foto Malene Raith

“No more boring cars.” Jeg elsker, når Toyota sætter ord på deres design. Det gælder ikke mindst det her nye citat fra manden på toppen, Toyotas CEO Akio Toyoda (det hedder han faktisk), som jeg opfatter som lige dele bagudrettet indrømmelse og fremadrettet løfte. Også selvom det nok mest er ment som det sidste.

Til gengæld er der ingen tvivl om, at der så sandelig blevet sat handling bag ordene. For hvor forgængeren var noget mere anonym, nedtonet og høfligt mainstream, så er designet på den helt nye RAV4 anderledes brutalt og klar til at bide fra sig.

Jeg befinder mig på en til tider stejl og mudret off roadbane i bjergene bag Barcelona, Spanien, hvor Toyota har inviteret til testkørsel af den nye 5. generation RAV4. I år er det intet mindre end 25 år siden, at den japanske SUV så dagens lys første gang, og at det er en vigtig model for Toyota understreges af de henved 9 millioner eksemplarer, der siden er langet over disken på verdensplan.

Og i Danmark har vi også taget imod RAV4 med åbne arme, 16.000 stykker er det blevet til gennem årene, heraf hele 11.500 som varebiler. Det var nemlig vældig populært og attraktivt at rulle rundt i gulpladebiler for ti år siden, men nye regler satte en stopper for den slags. Alligevel har Toyota Danmark oplevet en stigning af salget af RAV4 personbiler de seneste to år. Det er der to væsentlige årsager til. Dels er det jo ingen hemmelighed, at SUV segmentet er i stigning i disse år, og dels introducerede Toyota den nu forgangne generation RAV4 som hybrid for 3 år siden. Og det er en god kombination.

Toyota gik, som de fleste jo nok ved, som nogen af de første ud på hybridmarkedet. Siden har de investeret stort i området, introduceret flere hybridmodeller og sidder i dag tungt på det samlede hybridsalg. Faktisk så tungt, at de forventer, at det vil udgøre mere end 80 procent af salget af de nye RAV4. Og med dieselmotoren endegyldigt lagt i graven på europæisk plan, giver det da også god mening, at tilbyde en anden brændstoføkonomisk motorvariant. Af samme grund er det naturligvis en RAV4 Hybrid jeg kører rundt i i Spanien.

Det jeg dog hæfter mig mest ved til at begynde med er det bidske nye design. For det efter min mening meget vellykket. Den nye RAV4 er lidt kortere, lavere og bredere end forgængeren. Den har også fået lidt mere frihøjde, større akselafstand og sammen med de store hjul og skarpe markante nye linjer forvandler det vognen til en mere barsk og muskuløs SUV. Farvel til fætter kedelig og goddag til rå offroader.

Det gælder også for den rummelige og elegante kabine i denne her T3 Hybrid, som er udstyret med en ny lækker 8″ infotainmentskærm i midten, ny gearskifter, lækre materialer på instrumentbordet, mulighed for trådløs opladning og gode afsætningsmuligheder. Man skal jo kunne drikke sin kaffe i ødemarken, ikke? Og så må vi ikke glemme det cool digitale bakspejl, der via et kamera under spoileren, sender live fra bagenden af vognen. Jow, det gør et almindeligt bakspejl i princippet også, men denne her feature, som kan slås til og fra, er ment som en hjælpende hånd i situationer, hvor man har fyldt vognen helt op til loftet med pakkenellikker.

Sikkerheden er desuden rykket en anelse mere op med en forbedret udgave af Toyota Safety Sense, som ud over blandt andet skiltegenkendelse, adaptiv fartpilot og aktiv vognbaneassistent nu også bremser for fodgængere og cyklister i mørke.

Har du tidligere kørt RAV4 Hybrid, ved du måske også, at bagagerummet har været lidt mindre fordi batteriet, der jo assisterer brændstofmotoren, lå deromme. Men det er der lavet om på nu. Batteriet er nemlig blevet flyttet ind under bagsæderne i stedet, så rummeligheden er nu den samme på benzin som hybridvarianten. For de læsere, der stadig er lidt usikre på det dersens hybridbegreb, så drives en almindelig hybrid som RAV4 af både en benzinmotor og en elmotor. Elmotoren drives af et batteri, der alene oplades ved af opsamle overskydende energi fra for eksempel opbremsning og trillen. Ud over at det sparer brændstof, når elmotoren (ved start) driver vognen og herefter supplerer benzinmotoren, bliver sidstnævnte jo også mindre slidt.

Og bare rolig, du behøver ikke være nervøs for om en hybrid SUV nu også kan bruges til at trække noget. For der er kommet et nyt elektrisk firehjulstræk på RAV4 Hybrid med en ekstra elmotor placeret på bagakslen, som hjælper med at skubbe vognen efter behov og den kan derfor trække op til 1.650 kilo. Og det får jeg syn for sagn for her på offroadbanen i Spanien.

Der er to ting, der er vigtige, når man kører på en off road bane: hav tillid til vognen, og gør hvad du får besked på. Bum. Så er den faktisk ikke længere og med rødt spansk mudder splattende i alle retninger, hiver Toyota RAV4 Hybrid mig sikkert op ad stejle bakker, rundt om smattede glatte hjørner og henover lodrette stigninger uden at se ud til at anstrenge sig synderligt meget. På det lille display i instrumenteringen kan jeg se hvilke hjul, der trækker hvornår, og faktisk kun på de ondeste stigninger træder baghjulstrækket til med ekstra kraft. Overbevisende og sikkert.

Jeg sætter flueben ved terræn og ruller videre ud på lande-og motorvejen, hvor RAV4 Hybrid kører både komfortabelt og dynamisk uden for meget støj. Ej heller fra CVT gearet (det berygtede multigear), som falder hurtigere til ro nu, fordi motoren, den nye 2.5 liters benzinmotor, der kombineret med elmotoren og AWD yder 222 hestekræfter (218 hk med med forhjulstræk), er mere kraftfuld. Og det gør unægtelig køreturen dejlig ustressende og behagelig. Vognen ligger også behageligt stabilt i svingene her i bjergene, mens hybriden med forhjulstræk bliver noget levende i høj fart. Er man til den slags er det nok en god ide, at vælge en RAV4 med AWD.

Det kan godt være, at nogen fandt RAV4 for en lidt underlig skabning, da den i sin tid kom frem. En kompakt vogn uden forhjulstræk, var det ikke lidt søgt at kalde det for en SUV? Det behøver man ikke være i tvivl om længere. Den nye Toyota RAV4 er nemlig med sit nye Stormtrooperdesign, AWD og solide køreegenskaber en fuldtudvokset SUV, som i hybridudgaven kan køre op til 22,7 kilometer på literen. Og det er vist alt andet end kedeligt.

Prisen starter på kr. 299.000,- for den forhjulstrukne 2.0 liters benzinudgave med 175 hestekræfter, den  forhjulstrukne hybridudgave fås fra kr. 420.000,- med 218 hestekræfter og vil man have firehjulstræk koster det kr. 50.000,- ekstra. Værd at bemærke er også at beskatningsgrundlaget for RAV4 Hybrid starter på blot kr. 323.000,-

Den nye Toyota Rav4 lanceres hos forhandlerne i begyndelsen af februar.

Modtag PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, så snart det udkommer tryk her!

Author: Malene Raith

Share This Post On