Nydelig og frisk finalist, Kia Ceed

Modtag PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, så snart det udkommer tryk her!

Foto Malene Raith

Det er ingen hemmelighed, at den nye Kia Ceed var blandt mine fem favoritter til finalen af Årets Bil i Danmark 2019. Jeg var jo trods alt også fan af forgængeren, så det er vel ikke en overraskelse? Og så alligevel. For der er faktisk noget, som jeg, sikkert som en af de få, mangler lidt ved den nye generation. Og nej, det er selvfølgelig ikke apostroffen i Ceed, men det lidt mere outrerede design. Til gengæld er der så mange andre forbedringer, som både kan ses og mærkes på den nye vogn, at det hele i sidste ende gør den meget mere harmonisk end forgængeren.

Og bare rolig, jeg skal nok lade være med at nævne den dersens apostrof, der alligevel aldrig gav mening. Til gengæld er det stadig nok så relevant at fortælle, at Ceed står for Community of Europe with European Design. Lavet af, i og til os i Europa. Bum.

Og ja. Designet på den nye Ceed er blevet mere roligt, flydende og mainstream, hvilket utvivlsomt vil falde i flere europæeres smag end forgængeren, men jeg savner nu altså lidt edge. Som den vrede front med de kubeformede tågelygter. “Kuberne” er nu flyttet ind i forlygterne på sådan lidt en 911-måde, hvilket mange sikkert godt lide, omend jeg synes, det er liiidt kedeligt.

Den nye Kia Ceed har samme længde og akselafstand som forgængeren, men er både lavere og bredere. Udhængene gjort henholdsvis kortere og længere, og så får de nye lige linjer motorhjelmen til at syne længere.

Der er ingen tvivl om, at der blæser spændende vinde hos det sydkoreanske bilmærke. De seneste 10 år har Kia oplevet en vækst på imponerende 92 procent i Europa, og i 2017 vovede de sågar at sætte en premium bil i verden, der tog bilanmelderne med storm.

I Danmark har Kia dog mest gjort sig i mindre biler. Faktisk har 90 procent af bilsalget ligget i minisegmentet, der som bekendt har tabt pusten de senere år, og det, sammen med problemer af levering af biler, gjorde 2018 til et udfordrende år for Kia Danmark.

Folk shopper op i størrelse i disse år. Ikke bare SUV’er, men fra mikro til mini. Det såkaldte golfsegment har overtaget titlen som det bedst sælgende, og det er da også her, at vi finder den nye Ceed, som er blevet godt modtaget af danskerne. Ikke uinteressant er det ej heller, at 43 procent af kunderne vælger det høje udstyrsniveau GT-Line.

Ceed er da også, ifølge Kia, en vogn til dem, der gerne vil betale lidt mere for ikke bare at få en praktisk, men også mere dynamisk bil. Hvilket bedst understreges af, at 70 procent af kunderne vælger en SW. Stationcar. Og det er jo altså den familievenlige udgave, jeg befinder mig i lige nu.

Bagsædepassagererne har fået mere plads, og de ændrede udhæng har desuden givet plads til 97 liter mælk mere i det store bagagerum. Jo, jo, så kan lillemor godt gå i gang med at fylde indkøbskurven. Og lillefar tage et smut forbi Silvan efter brædderne til den nye terrasse. Kabinen er blevet en hel del skarpere end forgængeren med lækrere materialer og mindre hård plast, instrumentbordet er nyt, knapper og skærme rykket opad, og den store 8″ horisontale infotainmentskærm er standard. Ligesom sikkerhedssystemer som aktiv vognbane assistent, automatisk nedblændeligt lys, automatisk nødbremse og træthedsvarsel.

Da jeg kørte Kia Ceed første gang ved testkørslen sidste sommer, var jeg imponeret over, hvor dynamisk og agil den almindelige 5-dørs vogn var på landevejen i Nordsjælland. Til gengæld forekommer den selvsamme 1,4 liters benzinmotor med 140 hestekræfter mig nu i SW udgaven en smule mindre frisk her på motorvejen ved Hvidovre.

Måske er det den regnvåde årstid, der opfordrer til en anderledes kørestil, vognen føles i hvert fald en lille smule tung at få op i omdrejninger ved tilkørslen (0 – 100 på 9,4 sekunder). Nuvel, nu er det jo altså familieversionen, jeg opholder mig i, og selvom en hverdag i byen kan være hektisk, er trafikken det sjældent, og vil man have lidt mere fut i fejemøget kan man desuden jo selv overtage gearskifteriet fra det i øvrigt behagelige DCT automatgear.

Derfor havnede den nye Ceed med eller uden SW da også på min favoritliste til Årets Bil 2019. For kvalitetsmæssigt har vognen taget et stort skridt frem, både når vi taler køreegenskaber og interiør, uden at prisen vel at mærke har gjort det, og det gør utvivlsomt Kia Ceed SW værd at kigge nærmere på, hvis man er i markedet efter en rummelig, godt udstyret og velkørende familiebil. I et nu nydeligt europæisk design, der ikke fornærmer nogen.

Den nye Kia Ceed SW koster fra kr. 225.000,-

Modtag PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, så snart det udkommer tryk her!

Author: Malene Raith

Share This Post On