Modtag PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, så snart det udkommer tryk her!
Foto Malene Raith
Designet på nyeste og 7. generation Ford Fiesta er pænt frisk med den bistre lodrette grill og de smalle forlygter. Derfor noterer jeg egentlig bare den cool farve og de knivskarpe fælge, og ikke så meget andet, da jeg hopper ind bag rattet på den blå vogn. Eller … hopper og hopper. Noget begynder nemlig at dæmre, som mine baller bliver klemt sammen og fluks sender syrlige beskeder til min hjerne om det dersens nytårsfortsæt og træningscenteret.
Åh, ja. 18″ alufælge og Recaro sæder. Hvis det ikke er hints nok om ballademageren, jeg befinder mig i, slås det for alvor fast, da jeg trykker på startknappen. Og vækker hestespandet til live med et lille hult brøl. Nok er den diskret, men skriften på grillen af den blå Ford Fiesta lyver ikke. Og der står ST.
ST er en slags Ford betegnelse for GTI, og det er naturligvis deres Performance afdeling, der har været inde over den nye 3. generation Ford Fiesta ST. Og oh, yes, hvis du synes, at en 3 cylindret 1,5 liters EcoBoostmotor med 200 hestekræfter lyder sjov, så har du helt ret.
“He, he, he, hvis jeg ikke vidste bedre, ville jeg tro, at der var hul i potten,” smiler jeg for mig selv, og mindes de gange min hedengangne Saab 900 smed udstødningrøret. Det lød nemlig lidt derhenad omend knap så underholdende. Fiesta ST brummer arrigt hver gang den får omdrejninger i den tætte eftermiddagstrafik, men modsat min gamle bil, flytter den sig som en ilter honningbi i et nektarfyldt blomsterbed, og alle omkring mig kan høre, når jeg lige finder et nyt hul i køen. Ikke fordi jeg kommer hurtigere frem, men fordi jeg kan. Og der er flere godter i skuffen.
Knappen, knappen, hvor er knappen? Jeg ved jo, at den er her et sted. Nårh, ja der. Diskret placeret ved den lille korte gearstang. Aah, Sport og Track mode. Nuvel, nok er undervognen ikke hverken blid eller blød i det almindelige køremode, den er heller ikke kæberaslende, men som jeg skifter til Track bliver hvert et lille hul og bump i den elendige københavnske asfalt meget mere mærkbart. Faktisk giver det ingen mening at rasle rundt herinde og larme i det vildeste mode, hvis altså ikke lige det er fordi, at jeg kan se starten på motorvejen forude. Bruuuum!
Takket være den aktive sportsudstødning buldrer den 3-cylindrede motor herligt agressivt, som Fiesta STs tætsiddende heste får lov til at strække ud – og tro mig, der kan strække laangt ud i gearene – og små sure knald lyder på slipvinden, hver gang jeg skifter gear de seks manuelle gear. Fedt! Og det hele glider bare som smurt i den veloplagte gearkasse. Meget hurtigt op til fartgrænsen.
Den opmærksomme læser kan måske erindre, at jeg tidligere har siddet bag rattet på Fiesta ST i foråret 2018, hvor jeg muntrede mig på snoede bjergveje under testkørslen i Sydfrankrig. Med den oplevelse i baghovedet finder jeg hurtigt en god dansk landevej udenfor byen. For en ting er, at det er sjovt at blive trykket tilbage i sædet af accelerationen fra den responsive speeder på motorvejen, noget andet er, at mærke hvor fast vognen bider sig til asfalten i svingene på landevejen.
Og åh, hurra. Fiesta STs skarpe styretøj og stabile køregenskaber er bare en fornøjelse at flyve gennem det åbne landskab i. Hvis man altså er til den slags.
Hvis man ikke er, skal man ikke vælge den her Fiesta. For nok er den blå vogn nogenlunde komfortabel ved almindelig bykørsel, har fin plads til hverdagen i bagagerummet og to børn på bagsædet, men er det alt, man har brug for, vil det være fjollet at betale for en vogn, der også har en topfart på 232 km/t, launchcontrol og finpoleret dynamik fra Fords Performance afdeling.
Så nap hellere en af de andre variationer. Dem er der nok af. Fiesta er nemlig en yderst populær vogn herhjemme, omend den med de to diskrete bogstaver nok mere ender på ønskelisten end bestsellerlisten. Men søger man en underholdende lille vogn, der kan holde en – og den omgivende trafik – vågen i den dræbende kedelige kø og sende livsbekræftende endorfiner ud i blodet på landevejen, så finder man næsten ikke mere køreglæde til prisen end i den nye kække tredje generation Fiesta ST. Prisen starter på kr. 272.300,- men nuvel, for nogen kræver det måske også et fornyet abonnement til træningscenteret.
Modtag PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, så snart det udkommer tryk her!