Forbedret stil i Mercedes-Benz C 200

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, så snart det udkommer tryk her!

Foto Malene Raith

Jeg ved godt, at det ikke længere er en udfordring, nu hvor de fleste p-bremser er elektroniske. Alligevel giver jeg mig til at lede efter den, som jeg sætter mig ind bag rattet på den sølvfarvede Mercedes-Benz. Bare for at se, om jeg kan finde den. For nok har jeg for længst lært, at det ikke er vinduesviskerne, men automatgearet, der aktiveres på vippepinden i højre side af rattet, men jeg erindrer, at også parkeringsbremsen sidder anderledes på stjernevognene.

Og nope, naturligvis ikke i midterkonsollen, næh, den sidder nemlig lige der på panelet til venstre for rattet. Pyha, så er alt, altså på nær at den er elektronisk og derfor selv slår fra i Drive, heldigvis som det plejer at være. Eller … så ikke alligevel. For selvom det ikke er super nemt at få øje på, er denne her Mercedes-Benz C 200 faktisk ny og faceliftet.

Jo, jo, Mercedes-Benz kalder selv opgraderingen for ret omfattende, men jeg kan bare ikke helt få øje på det nye, som jeg står ved havnebassinet i Nordhavn og betragter den smukke AMG styling glitre i solskinnet.

Men det er selvfølgelig fordi, at man, udover de skarpe LED-forlygter, små tilretninger på fronten og nye skørter, finder man de største forandringer under motorhjelmen. For eksempel er den selvkørende funktion nu forbundet med navigationen, så den ved, når man nærmer sig sving og ændringer i vejbanen, og det giver en meget mere behagelig og glidende kørsel. Men det er der også noget andet, der gør, ved denne her C 200.

Den har nemlig fået en ny avanceret motor med en mild hybrid teknik. Hybrid betyder jo brændstof og el i samarbejde, men mild fordi man ikke kan køre på strøm på noget tidspunkt. Den lille elmotor hjælper blot til i ny og næ, for eksempel ved start, og kan såmænd også ved acceleration levere 14 ekstra hestekræfter. Glimrende, hvis man lige skal lave en hurtig overhaling eller nå ud i hullet i den ellers endeløse myldretidstrafik. Men alfa omega er, at det sparer brændstof. Hvis man altså kører nogenlunde ordentligt.

Indvendig er kabinen nydelig, omend ikke helt som jeg havde håbet. Fordi rækkefølgen er lidt forkert. Jeg har nemlig kørt den ny A-Klasse for nylig, og det interiør var overraskende cool. Samme coolness følger ikke med C-Klassens opgradering i denne omgang. Det betyder dog ikke, at her ikke er elegant. Det er nemlig muligt at få en stor 10,25 skærm, og så er instrumentbordet behageligt afdæmpet og nydeligt med de synkorne luftdyser og ikke for mange uoverskuelige knapper og distraherende detaljer. Det meste af den slags er nemlig rykket over på rattet, og det bliver jeg større og større tilhænger af.

For når tingene downsizes til at kunne være på et rat, skæres funktionen også ind til benet, og når først man har sat sig ind i knapperne, er det skønt at kunne styre det meste uden at rykke hænderne.

Vognen glider let gennem det luksuriøse og effektive standard 9-trins automatgear i både byen og på motorvejen, hvor C 200 absolut er støjsvag og behagelig at flyde af sted i. Det er i sagens natur ikke motorvejens hurtigste, men det ville ligesom også tage luften ud af hele mild hybrid tanken.

Der er intet at udsætte på komfort og siddestilling, som forventeligt er luksuriøs og behagelig at cruise af sted i med lårstøtte til de lange og sidestøtte til lænden. Af andre standardlækkerier kan nævnes bakkamera (som burde være standard på alle biler) og en personlig favorit: nøglefri start. Lad den nøgle blive i tasken.

Den nye C Klasse tog Danmark med storm, da den seneste blev introduceret i 2014, og den hører da også til blandt Mercedes-Benz mest solgte modeller. Selvom det ikke er ikke en enorm flyder, og måske i virkeligheden derfor en størrelse, der passer danskerne rigtig godt, har sønnike både fint med plads og godt udsyn på bagsædet.

Det er en komfortabel oplevelse at køre i både by og længere ture på motorvejen bag rattet på Mercedes-Benz C 200, som altså lige er blevet løftet endnu mere med de nye tilretninger. Er man glad for dynamik, skal man nok et nøk op i motorstørrelse og dermed pris. Men har man en almindelig hverdag med køkørsel og bytrafik giver den nye milde hybrid cruiser mere end god mening. Og nuvel. Så ser AMG Styling jo bare god altid godt ud.

Mercedes-Benz C 200

Pris kr. 495.000,- (uden ekstraudstyr)

Hestekræfter: 184

Topfart: 239 km/t

0 – 100 på 7,7 sekunder

Kilometer på literen: 15,9 – 16,7

Mercedes-Benz C-Klasse fås fra kr. 461.000,-

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, så snart det udkommer tryk her!

Author: Malene Raith

Share This Post On