I går, i dag og i morgen, Morten og Malene om Peugeot 508

Modtag PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, så snart det udkommer tryk her!

Foto PR, Morten Bek og Malene Raith

Peugeots historie berører intet mindre end tre forskellige århundreder. Derfor giver det da også rigtig god mening at kigge tilbage på fordoms succesoplevelser i søgen efter inspirerende nyt design. Og det er lige præcis det, som den franske bilproducent på elegant vis nu har gjort med deres nye firmabil.

Vi har mødt forgængeren, som ikke bare præger den nye 508, men faktisk også definerer fremtidens design fra Peugeot.

Hvor er vi?

Det er naturligvis mest distancen stik vest fra København til Fanø og retur end nogen særlig tilknytning til den vindblæste ø, det handler om, på denne testkørsel som Peugeot har inviteret til af den nye 508. Det sagt er det en særegen fornøjelse at køre den elegante vogn ned på den lange vestvendte strand fra færgebyen Nordby til landsbyen Sønderho på sydenden, mens tidevandet er ude. For som københavner forekommer det at køre på en strand unægtelig bare noget fremmed. Måske i en firehjulstrækker med snorkel und was, men i en firmabil?

Oui, det er intet problem. Sandet er helt fast og havde vi haft modet, kunne vi såmænd roligt være kørt lidt tættere på vandet og måske stampet et par af de berømte østers, som øen i vadehavet jo også byder på i tusindvis, men så igen er tanken om at køre fast, mens højvandet pludselig ruller ind, bare en smule angstprovokerende.

I stedet kører vi igen mod nord på landevejen langs øens østvendte kyst med hedelandskab, små velholdte stråtækte huse, enge, lyng og vadehav, som vi vælger at fokusere blikket på, mens vi forsøger at ignorere den enorme øjebæ, der her tårner op i hele horisonten i form af Esbjerg.

Hvad kører vi i?

Vi er som sagt blevet inviteret på langtur i den nye Peugeot 508, som officielt lanceres i Danmark i januar 2019, men på vej tilbage mod København får vi også mulighed for at køre en lille tur i en smuk og meget velholdt Peugeot 504 Coupé fra 1969.

Og det er faktisk blevet en meget relevant vogn nu, da den ikke bare er en fjern forfader til den store nye firmabil, som vi lige nu tuller gennem Danmark i, men også ligger til grund for de fremtidige firmabiler fra den franske producent. Peugeot startede allerede i 1950’erne med at bygge klassiske firmabiler, den første hed 403 og er iøvrigt kendt fra krimiserien “Columbo”. Peugeot 504 er en lidt større (omend 185 cm på ingen måde kan være på bagsædet) og komfortabel firmabil med fine lyseblå veloursæder, en slående mangel på sikkerhedsseler og dæleme også elruder. Modelnummeret står på fronten af motorhjelmen og den feature er såmænd genoplivet på den nye 508. Tillige med linjeføringen. Men lad os lige vende tilbage til de der veloursæder.

For nok fås den nye Peugeot 508 så vidt vides ikke med lyseblå sæder, men de er til gengæld tilbage i fuldt flor i fremtidsbilen, den helt nye konceptbil e-Legend som Peugeot viste frem for verden på Paris Motor Show her i efteråret. e-Legend er såmænd en nyfortolkning af 504 Coupé, der desuden byder på selvkørende teknologi og elementer fra den nye 508. Med andre ord: vis mig din 504 og jeg skal sige dig, hvordan din Peugeot ser ud i morgen. Og man behøver vist ikke være Peugeotfanatiker for at elske den slags.

Hvad er nyt?

Men tilbage til den nye 508. Fokus har nemlig, og ikke mindst hos Peugeot selv, været på SUV’er og crossovere de senere år. Dette segment har og er i rivende udvikling, men faktisk er der også sket en lille stigning i firmabilsegmentet. Og den sætter Peugeot snuden op efter få del i med den nye 508.

Det er jo ingen hemmelighed, at forgængeren ikke var den store succes. Vognen, som kom på markedet i 2011 og fik en opgradering i 2014, var noget kedelig og klodset og salget af den blev da også lige sådan. Men nu er Peugeot med den nye anden generation 508 startet helt forfra. Og resultatet sidder lige i skabet.

Tjek lige formen. Jep, det er en sedan, men 508 har nu faktisk mere form som en coupé med fem døre, hvilket forstærkes yderligere af de rammefri vinduer. Den nye vogn er også blevet både lavere og kortere, motorhjelmen blevet lidt frækkere fordi den er sænket, og så må vi ikke glemme de nye forlygter, der som sabeltigertænder gør bilen let genkendelig i trafikken med sit helt eget særpræg. Bagenden er knivskarp med den brede mørke stribe, der har de nye røde lygter indlejret, og den elektriske bagklap åbner fastback-agtigt hele bagruden med op og afslører et pænt rummeligt bagagerum.

Indvendigt sidder man lavt i et ergonomisk sportssæde med lårstøtte og hænderne på det lille rat, som er en del af Peugeots kendetegnende i-Cockpit med det nye infotainmentsystem over midterkonsollen og knapper til de vigtigste funktioner. Materialerne er i top og det øger den eksklusive fornemmelse, ikke mindst med de lyse egetræspaneler (på topmodellerne), kromlisterne og den skarpe lille gearskifter, som på den 130 hestekræfters vogn, vi kører i, glider lækkert og uproblematisk.

Hvad mener Morten?

Hvis alle mennesker på planeten ville køre SUV, så eksisterede den nye Peugeot 508 ikke. Men det gør den, for der er kun så langt marketingfolk og økonomiafdelinger hos bilproducenterne kan komme med budskabet om, at SUV’erne er det helt rigtige for alle (og de sælger dem selvfølgelig dyrere, så der kommer flere penge i kassen). Jeg er personligt rigtig glad for, at Peugeot tager firmaklassen så alvorligt, at de har stablet en flot og fræk fastback, eller hatchback, hvis jeg skal kalde en spade for en spade, på benene, og jeg er helt sikker på, at de nok skal blive belønnet for indsatsen.

Og så er det slet ikke en dyr bil for den almindelige dansker at komme bag rattet af. 300.000 kr. og man er af sted i en ny 508 med stort set alt det udstyr, man har brug for. Den Malene og jeg kører i i dag er godt nok 70.000 kr. dyrere, men så får man også et rigtig velfungerende automatgear, som gør den lille dieselmotor med 130 hk al ære. De fungerer rigtig godt sammen, de to, og hvis nogen skulle være nervøs for at blive sat af med kun 130 hk, så vil jeg bare sige, at der er nok til det meste, og mere har man sjældent brug for.

Men Peugeot har efter min mening ikke ramt midt i målet med den måde, den nye 508 kører på. Den er komfortabel nok, og den er dynamisk nok. Den er bare ikke lækkert affjedret som en C-Klasse, og den er slet ikke i nærheden af at køre som en Giulia. Som den lille dieselmotor, så er det nok, men her er det altså nogle gange ikke helt nok. En fransk bil må gerne fjedre herligt som en fransk bil gjorde i 70’erne. Selv med det minus er jeg stadig vild med 508’eren.”

Hvad mener Malene?

“Jeg betragter egentlig mig selv som et rationelt menneske, men jeg kan alligevel ikke lade være med at blive forført af godt design. Og kombinerer man det med historiske referencer er jeg helt solgt. Derfor er jeg i sagens natur meget begejstret for den nye velskabte 508, som ikke bare er en nydelse at lade øjnene køre hen over fra for- til bagskærm, men også at glide gennem trafikken i. Og helst i udgaven med de 130 hestekræfter, som jeg både finder rigelig dynamisk og bedst velafstemt mellem motor og gearkasse.

Vognen er både dynamisk og komfortabel, hvilket absolut er en fordel i en firmabil, foruden at den brillerer med sin elegance og særprægede design, som på en gang er helt sit eget og samtidig stadig i synk med den nye designlinje fra SUV’erne 2008, 3008 og 5008. Her tænker jeg særligt på det mørke bånd med lygterne på bagenden.

Jeg har dog en enkelt anke, som jeg for alvor lægger mærke til på den lange monotone køretur fra Storebælt til Køge, nemlig den adaptive fartpilot. Jo, jo, den er der, den fungerer og folk, der er vant til at køre Peugeot, kender den helt sikkert også. Men jeg synes, det er noget biks. At den ikke er rykket op i rattet, men stadig skal sættes på en pind i venstre side bag det. Fartpiloter a la 2018 skal optimalt kunne sættes med et eller max to klik på multifunktionsrattet, og når der nu er så meget andet hightech i den nye franske firmabil, så skærer en lowtech vippeklikke pind mig altså i øjnene. Jeg håber klart, at det bliver fikset ved første facelift.

Men som sagt, Peugeotfolket kan nok leve med det og ændrer naturligvis heller ikke ved, at 508 med anden generation er gået fra at være en træt diligence til et blive et knivskarpt lyntog. Peugeots designafdeling har nok engang demonstreret, hvordan de ikke bare er i stand til at skabe nyt elegant design, men samtidig også formår at være tro mod og bringe elementer ind fra fortiden, og dermed gøre resultatet på en gang visionært og tidsløst.”

Den nye Peugeot 508 koster fra kr. 299.990,-

Modtag PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, så snart det udkommer tryk her!

Du kan høre Autopiloternes podcast fra turen og abonnere på Autopiloternes podcast kanal her:

 

 

 

Author: Malene Raith

Share This Post On