Rå og brugbar gaderacer, Honda Civic Type R

Modtag PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, så snart det udkommer tryk her!

Foto Malene Raith

Hvis du var en bil, hvad ville du mon så være? Ja, ja, klart en knivskarp supersportsvogn, som kan køre fra alle og ingen har råd til, men hvad ville spejlet mon vise?

Jeg er ikke i tvivl om, at jeg er en gaderacer. For hvordan skal jeg ellers forklare følelsen af at møde mit alter ego, hver gang jeg kører muskelbiler?! Og jo mere vulgære, jo bedre. Næsten. For faktisk er den grå Honda Civic Type R, som står foran mig og sender min puls i vejret, blevet en smule mere nedtonet og brugervenlig end forgængeren. Nuvel, måske ikke så meget på udseendet, der er brutalt, bistert og udfordrende, men på andre ikke uvæsentlige punkter. Og det er i min optik absolut en fordel.

Jeg forsøger naturligvis at undertrykke begejstringen, men nogen god pokerspiller bliver jeg aldrig. For et smil breder sig ubevidst på mine læber, da jeg får øje på den lave vogn med 20″ fælgene, den vilde front og overflabede bagende, vingerne, den store spoiler og de tre truttende afgangsrør. Åh, mon Dieu, jeg elsker det, også selvom man jo skulle være et skarn for at kalde det elegant.

Men det er unægtelig en del af genren. At det ikke er en bil i millionklassen med plads til kammermusik og lyserøde poloer. Det skal være vildt, dynamisk og frækt som det hør og bør sig.

Den nye Honda Civic Type R kom på gaden allerede to år efter forgængeren, og ca. et halvt år efter at 10. generation Honda Civic blev lanceret i 2017. Den er blevet lidt længere, bredere og og lavere end forgængeren, mens motoren, en 4 cylindret 2.0 liters benzin, er den samme omend optimeret med ti hestekræfter til 320 af slagsen. Hvad øjet til gengæld ikke kan se er de væsentlige forbedringer af køreegenskaberne.

Men dem venter jeg lige med, for inden jeg starter motoren, er der noget andet, der får smilet frem. Nemlig interiøret. Og det er unægtelig fedt at blive omsluttet af et lækkert stramt alcantara racersæde i rød og sort, og sætte hænderne på det store rat, fødderne på krompedalerne og spænde den cool røde sele.

Instrumentbordet er overskueligt med en glimrende infotainment skærm, og fordi jeg befinder mig i den top udstyrede Type R GT har den blandt andet også 2 zoners klimaanlæg, parkeringssensorer og blindvinkel assistent som standard. Den advarer også om mulig kollision, det sker faktisk flere gange som jeg begiver mig ud i trafikken, og det er absolut ikke er tosset, når man befinder sig i en angrebslysten vogn. Nuvel, den slags fornuftigheder er der måske ikke super meget omvendt kasket over, men let’s face it: de er nok heller ikke en målgruppe, som der er mange penge i.

Type R er stadig forhjulstrukken på trods af og udstyret med 6 hurtige og nemme manuelle gear, og så har jeg desuden en køremodeknap at lege med, der kan sætte vognen i sport, i R-mode som er en slags Sport+ og som noget helt nyt: også i Comfort.

Og de valgmuligheder er jeg faktisk rigtig godt tilfreds med. For det er jo en gaderacer, det her, og den nye optimerede Civic Type R har faktisk også overgået forgængerens rekord på Nürburgring med 6,8 sekunder, men når jeg nu ikke til daglig bor på en racerbane, gør det unægtelig bare vognen mere anvendelig, at jeg også kan sætte i et komfortabelt og behageligt mode, så jeg ikke får raslet tænderne ud og nyrerne løse i den københavnske hverdag.

Og det er jo trods alt heller ingen hindring for, at jeg senere kan sætte i det hårdere og mere kontante R-mode, når jeg rammer motorvejen og trækker fra alle de andre. Herude viser vognen sit sande jeg med brøl fra udstødningen, et træk, der bliver ved og ved og et overraskende stabilt styretøj. Det er underholdende at lave hurtige overhalinger og bukke hjørner på landevejen, hvor de to store forhjul på den lave vogn bider sig godt fast i asfalten.

Da jeg senere rammer byen igen, slår jeg tilbage til Comfort og smiler bredt til stilladsarbejderene, der ikke kigger, fordi vognens lydniveau gør væsen af sig, men fordi designet gør det. For uanset komfortable køremuligheder, så er og bliver Honda Civic Type R naturligvis en gaderacer. En bandit med store armbevægelser, som har det hele at have det i. Og selvom man altså nu kan køre lidt mere diskret i vognen, så er den stadig mest et råt, underholdende og velskabt muskelbundt, som er nemt at mestre uden at man selv behøver være et.

Honda Civic Type R GT

Pris kr. 562.880,-

Hestekræfter: 320

Topfart: 272 km/t

0 – 100 på 5,8 sekunder

Kilometer på literen: 13

Honda Civic Type R fås fra kr. 541.880,-

Modtag PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, så snart det udkommer tryk her!

Author: Malene Raith

Share This Post On