Volvo V90 T8 med god mening

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, tryk her!

Foto Malene Raith

Den nære fremtids bilisme kommer uden tvivl til at bero på en eller anden form for strøm. Tilvænningen og forberedelsen har været længe undervejs, batterierne er blevet bedre, opladningsmulighederne og bilerne ligeså, men der er stadig en del, der mangler. Blandt andet at få vendt folks mentalitet og gjort dem lidt tryggere ved de nye biler.

Og det er blandt andet derfor, det føles så rigtigt at sidde bag rattet på denne her dejlige Volvo V90 T8. En stor plug-in hybrid, der på bedste vis forener nutiden med fremtiden på en måde, der gør den meget nemmere at tilgå, forstå og vænne sig til.

Tillad mig lige at forklare: der findes overordnet tre biltyper, som kører på en eller anden form for strøm (faktisk fire hvis man tæller brintbilerne med, men dem lader vi lidt ligge). Elbilen har, ikke overraskende, en elmotor og no more. Almindelige hybrider har en brændstofmotor samt en elmotor, der ikke kan oplades ved en ladestander, men alene omdanner overskydende energi fra opbremsning eller rullen til elektricitet, og derved supplerer og optimerer brændstofforbruget.

Endelig er der altså plug-in hybriderne, som kan begge dele. Lades ved en stander og tankes på tankstationen. Køre på el, køre på brændstof eller på en blanding. Batteriet og elmotoren er store nok til, at man faktisk kan køre på ren el i sin hverdag i byen, så længe man ikke kører voldsomme distancer og desuden sørger for at lade op dagligt. En typisk rækkevidde er 30 – 50 kilometer på en opladning, altså godt til bykørsel. Når batteriet er kørt fladt, kører brændstofmotoren videre, så man altså ikke behøver at være nervøs for rækkevidde, hvis man skal et smut i sommerhus på en kold dag uden så meget juice på batteriet.

Volvo kalder logisk nok deres plug-in hybrider for Twin Engine, og det er altså sådan en T8 fætter, jeg befinder mig i lige nu.

Volvo V90 deler platform med den banebrydende Volvo XC90 og er dermed den største stationcar i modelfamilien. Og Volvo kan altså bare det der med at bygge smukke stationcars. Tag det fra en, der ellers har et kompleks med den type vogne, denne her ville jeg faktisk vælge fremfor sedanen.

Designet er genkendeligt med det smukke liggende T, kaldt Thors hammer, i forlygterne og den vertikale buede kølergrill er en kærlig hilsen til fordums charmerende Volvo model: P1800. Elegant og lækkert at se på, tillige med den virkelig velformede bagende med de store lodrette lygter, som er med til at gøre denne her vogn så helstøbt i min bog.

Har du oplevet den nye Volvo XC90, vil du nok genkende det enkle og elegante interiør med den fikse startknap, smukke midterkonsol og store infotainmentsystem, om end instrumentbordet er blevet lidt mere lodret og luftdyserne vendt om.

Du kan naturligvis få alle Volvos state-of-the-art sikkerhedssystemer, som kan bremse bilen for fodgængere, cykler og større dyr, og så er der et nyt Pilot Assist system, der næsten gør vognen selvkørende. En lise for alle, der kører meget.

Det nordiske præg gør naturligvis også, at der er tænkt på både sæde- og ratvarme, super skønt på den fugtigkolde årstid, som vi kalder dansk vinter, og så er der tænkt på lange mennesker både bag rattet og på bagsædet. Nuvel, det burde der selvfølgelig også være i denne størrelse vogn, og netop størrelsen gør, at Volvo V90 faktisk giver ekstra god mening som plug-in hybrid.

For de fleste af os tænker vel at stor vogn er lig med meget forurening, men kørt rigtigt kan Volvo V90 T8 faktisk køre 45,5 kilometer på literen.

Almindelige hybrider har jo som sagt en mindre brændstofmotor, der ikke er skabt til voldsomme omdrejninger, og de skal derfor køres noget mere gelinde, hvis de skal give mening. Men V90 T8 er derimod udstyret med en 4 cylindret (som de nye Volvo motorer jo er) benzinmotor med hele 303 hestekræfter. Dertil kommer yderlige 87 hestekræfter fra elmotoren, og det gør vognen rigelig rap. Glem alt om symaskinelyd. Hvis du lige skal lave en frisk overhaling på motorvejen, klarer den kraftfulde vogn det uden at anstrenge sig.

Men bedst er det nu at starte. Eller rettere dreje på starteren. For der er ikke nogen brusende motor, der vækkes til live. V90 T8 starter nemlig med elmotoren, har af samme grund automatgear (med otte trin) og siger derfor ikke en lyd, som jeg sætter i drive og ruller ud i trafikken. Oplevelsen kender jeg naturligvis godt fra elbiler, men der er unægtelig bare noget ekstra komfortabelt ved at gøre det i den store rummelige vogn.

Da jeg accelerer over krydset og ud mod motorvejen med den kække acceleration fra elmotoren, sætter benzinmotoren så i gang, men det gør nu ikke det store ved lydbilledet. Kørslen er fortsat en dejlig støjsvag og luksuriøs oplevelse.

Jeg gør, hvad jeg kan for at trille og bremse og derved lade mest muligt under kørslen, men ender alligevel med at have brugt al rækkevidde på batteriet op, inden dagen er omme. Nu havde det været godt med en lader i indkørslen, det har jeg bare ikke, men jeg ved heldigvis, hvor der er nogle. Eller det vil sige … De er så alle fuldt optaget. Og den slags er unægtelig med til at udstrege min glæde ved plug-in hybrid. For jeg kan nu bare sige skidt pyt, og finde en i morgen. Og lykkes det heller ikke, kan jeg vente til i overmorgen. V90 T8 kører nemlig stadig luksuriøst og lækkert på benzinmotoren omend brændstofforbruget selvfølgelig ikke længere er lige så imponerende.

Derfor ser jeg også lidt Volvo V90 T8 som en brændstofvogn. Med indbygget elbil. En smart dobbeltsidet transportform, der, særligt hvis man altså har egen lader, kan holde holde brændstofforbrug og forurening nede i by og lokalmiljø, uden at det udelukker muligheden for at besøge faster Else i den anden ende af landet. Bevares, man kan sagtens køre langt i elbiler i dag, men det er bare stadig en lille smule besværligt at skulle stoppe og lade. Derfor er en plug-in hybrider en rigtig god måde, at få strømmen ind i folk tilværelser på og ikke mindst, bevidsthed, mens vi venter på, at det ikke længere er mere besværligt for at løbe tør for strøm, end det er at løbe tør for brændstof.

T8 er selvfølgelig ikke det billigste alternativ, hvis man bare vil have en Volvo V90. Den særlige motor er stadig en bekostelig teknologi, men hvem ved, måske kan også den slags miljøvenlige alternativer blive nedsat i afgift en dag. Det vil i hvert fald også give rigtig god mening.

Volvo V90 T8

Pris fra kr. 956.980,-

Hestekræfter: 390

Topfart: 250

0 – 100 km/t på 5,1 sekund

Kilometer på literen: 45,5

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, tryk her!

 

Author: Malene Raith

Share This Post On