Er du frisk? Suzuki Swift Sport

Modtag PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende, så snart det udkommer: tryk her!

Foto Malene Raith

Man kan mange ting bag rattet på denne her vogn, men være diskret er ikke en af dem. Hvis man altså vælger sin Suzuki Swift Sport i denne her solgule nuance. Glem at blende ubemærket ind i trafikken. Og er man ovenikøbet typen, der, host, host, utålmodigt skifter bane, fordi myldretidstrafik bare er så dræbende kedelig, behøver man ikke være i tvivl om, at alle dem, man fletter udenom i køen, har håneretten, når de når med over for grønt, og den iltre gule vogn sidder bokset inde i den forkerte bane.

Men det er til at leve med, for så kan man jo bare lære, at opføre sig ordentligt, og det hele udlignes desuden gevaldigt af den sjove og dynamiske oplevelse, og mange anerkendende nik man også får, når bevæger sig rundt i det legesyge lyn fra Suzuki.

“Er det den nye Swift?” spørger de to gartnere, der fluks sætter deres lille ladvogn i bakgear for at kigge nærmere på bagenden. Nej, ikke min. Bilens. Men den er med sine to glimtende afgangsrør bestemt også lige så oplagt, som farven på den lille kække bil. Signalet er ikke til at tage fejl af, Swift Sport handler om sjov og køreglæde, og det er ikke bare med til at brande den kække model fra Suzuki, det har også været med til generelt at give Swift en engageret fanskare i Danmark.

Det er 3. generation Swift, vi er ude i sportsudgaven af nu. Altså, det vil sige, medlemmerne af den store danske Swift klub vil sikkert vide, at den allerførste Swift så dagens lys tilbage i 1983 og blev produceret frem til 2002. Men den tæller bare ikke længere som “den rigtige” Swift. Første generation af den Swift med det design som vi kender i dag, så først dagens lys i 2004, hvor den nok blev udviklet til det Europæiske marked, men endte som den mest populære Suzuki model ikke bare i Danmark, men i verden.

Siden har Swift solgt over 5,4 millioner eksemplarer, heraf mere end 33.000 herhjemme, og det gør den til en bestseller.

Suzuki ynder at kalde Swift for en supermini, hvilket vel egentlig må gøre sportsudgaven til en superdupermini. Swift deler platform med Suzuki Ignis og Baleno, og takket være blandt andet brugen af mere højstyrkestål har sportsudgaven slanket sig med 80 kilo i forhold til forgængeren, hvilket sammen med den 1.4 liters 140 hestekræfters turbomotor giver godt skub i vognen.

Swift Sport har en lidt længere og vred snude, skarpere og mere markerede linjer og ny grilldesign. Sønnike har fin plads på bagsædet … altså efter hans mor langt om længe får regnet ud, at det ikke er nødvendigt at vippe forsædet. Vognen har jo fem døre. Håndtagene til bagdørene er bare integreret i sideruden. Ja, ja, det vidste hun faktisk godt, for Swift kommer jo ikke længere tre-dørs, men nogen gange kan det gå lidt hurtigt. Dørløsningen fungerer dog nok i mindre grad som IQ test, men er i højere grad ment til at bevare det sporty tre-dørs look på den lille kække vogn.

Og det dynamiske præg går også igen i interiøret, som er godt spicet op med røde syninger på det tykke læderrat, gearstangen og de godt støttende sporty sæder, samt røde lister på dørpaneler og instrumentbordet infotainment og navigation samt rød belysning i urene. Standardudstyret er i det hele taget i top i Swift Sport, der også byder på sikkerhedssystemer såsom advarsel om vognbaneskift og kollisionsadvarsel.

Nuvel, sidstnævnte har jeg været en smule irriteret på den almindelige Swift grundet den meget høje advarselslyd, og i en frisk vogn som Swift Sport får man den ikke så sjældent, når man gasser rundt i byen. Men så er det jo godt, at jeg kan slå den fra i venstre side bag rattet, ikke?

Den nye Swift Sport er blevet mere brugervenlig, forstået på den måde, at undervognen er noget behageligere, motoren mere støjsvag med 4 cylindere og styretøjet forbedret. Okay, det kan godt være, at de to første punkter en nedgradering for de hardcore fans, der kan lide fornemmelsen af nyrer, der river sig løs, men spørger du mig, er undervognen skam hård og dynamisk nok. Mere racerbilsfornemmelse er overkill i en minibil, også selvom den er superduper, og jeg behøver heller ikke larmen fra motoren.

For den gule vogn er “bad”, som den er. Faktisk så meget, at en BMW føler trang til at køre dørtræk med mig på vej ud på motorvejen. Nuvel, jeg bliver selvfølgelig sat af, men jeg kan da give ham en smule kamp til stregen og larm fra mine forkromede afgangrør, som jeg ruller gennem de seks manuelle gear vel at mærke i en vogn, der koster under en trediedel af hans. Men mest underholdende er det nu at bukke lidt hjørner på landevejen, inden jeg laver en hurtig vending og tuller mod byen igen.

For den nu mere passagervenlige Swift Sport kan jo altså indgå i hverdagen, hvor en farveglad knægt skal hentes i skolen og indkøb skal transporteres i bagagerummet. Og kører jeg pænt, kan jeg ovenikøbet gøre det uden at bekymre mig om piskesmæld på passagersædet og Nettoposen med æggene i bagklappen. Men overset i trafikken bliver jeg aldrig.

Suzuki Swift Sport

Pris kr. 224.990,- (plus kr. 5000,- for lakken)

Hestekræfter: 140

Topfart: 210

0 – 100 på 8,1 sekunder

Kilometer på literen: 17,9

Modtag PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende, så snart det udkommer: tryk her!

Author: Malene Raith

Share This Post On