Lille laber cruiser, Mercedes-Benz A 200

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, så snart det udkommer tryk her!

Foto Malene Raith

Som tidligere ejer af den foregående generation Mercedes-Benz A-Klasse ved jeg selvfølgelig, for jeg ved nemlig alt, hvad der venter mig, da jeg skal teste den nye A-Klasse. Nuvel, nok er den i sagens natur nyere, mere tidssvarende i designet og sikkert også endnu mere velkørende, men så kan jeg vist heller ikke forvente mig mere af det allermindste medlem af den store prestigefyldte tyske familie, vel?

Forkert! For den nye Mercedes-Benz A-Klasse imponerer ikke bare med mere plads og luksus end nogensinde før, den er også fuld af spændende ny teknik og mindst 3 wow-oplevelser.

Det er fjerde generation A-Klasse, som nu kører ud på dansk asfalt, og jeg kan lige så godt sige det med det samme: denne her bil sætter nye standarder for de mindre hverdagsbiler.

Den nye A-Klasse har fået en flot stejl front med LED-forlygter og to delte baglygter, og selvom den stadig ikke syner stor, så er den faktisk blevet lidt større med lidt mere akselafstand. Sønnike sidder glimerende på bagsædet bag sin lange mor, men det er nu ikke det, der fanger vores opmærksomhed mest. Næh, første wow oplevelse får jeg, da jeg sætter mig ind bag det store rat.

For det nye intrumentbord ser nemlig vanvittig godt ud med de elegante luftdyser, overskuelige knapper, nydelige midterkonsol med gearskifteren til 7 trins dobbeltkoblingsautomatgearet, og så er der først og fremmest det overlækre nye instrumentbordspanel med to 10,25″ knivskarpe farveskærme. Wow! Den slags havde jeg ikke regnet med at finde i en A-Klasse. Skærmene er da heller ikke standard, men del af premiumpakken til kr. 55.000,- hvor der blandt andet også følger nøglefri adgang med.

Sidstnævnte er selvfølgelig ikke er en nyopfindelse, men til gengæld den mest effektive, jeg har oplevet. For der er ikke noget med at trykke på en lille knap eller punkt, jeg kan bare nøjes med en let berøring på håndtaget, så åbner eller låser bilen – hvis altså ikke nøglen er begravet af alt for meget junk dybt i tasken. Det er ikke bare let, det oser af høj kvalitet.

Og det gør det nyudviklede MBUX, Mercedes-Benz User Experience, også. Faktisk så meget, at det er wow-oplevelse nummer 2. For infotainmentsystemet indeholder ikke bare de klassiske dyder på skærmen, MBUX fungerer også som en slags kunstig intelligens, der kan gå på nettet og tage ved lære, af den måde du bruger det på. Og så kan det også …

“Hey mor,” begynder sønnen på bagsædet og det minder mig fluks om at afprøve det cool AI-system.

“Hi Mercedes,” afbryder jeg ham, og vupti begynder vognen at tale med mig. Nuvel, mit engelske er ikke kønt, men den forstår ordene og tænder for radioen, som jeg beder om. Fedt! Bare fedt. Også sønnen bliver paf omme bagved.

Vi ved begge godt, at det ikke er hokus pokus, min telefon kan lidt af det samme, men den tager bare ikke ved lære. Snarere tværtimod. Til gengæld tager MBUX måske lidt for meget ved lære. I hvert fald tænder den for radioen, da jeg lidt senere fortæller den at: “I’m hungry”. Nuvel, måske vi er over det problem, når systemet lige om lidt kan dansk. Eller også er det bare dens måde at sige: så tænk på noget andet.

Det er en AMG stylet, og ja, den slags er selvfølgelig ekstraudstyr til kr. 45.000, A 200 med en ny 4 cylindret 1,3 liters benzinmotor med 163 hestekræfter, som jeg kører i, og det er som ventet en behagelig dynamisk oplevelse. Jeg kan indstille vognen til individuel, komfortabel, dynamisk og økokørsel, men her i byen, hvor jeg trods alt opholder mig mest, bliver jeg i det komfortable mode. Det er nemlig absolut kvikt nok til lige at nå det hul i trafikken eller det sidste af det grønne lys, faktisk så kvikt, at jeg ikke behov for mere fart eller hårdere undervogn på motorvejen.

Gearene glider skønt, det samme gør det store tykke rat, og fordi den nye A-Klasse er blevet mere aerodynamisk er den også mere støjsvag, hvilket igen er med til at give den eksklusive oplevelse et nøk op. Og som mørket falder på … eller det vil sige, rammer mig, da jeg kører ind i et parkeringshus, får jeg min sidste wow-oplevelse i kor med sønnen. For her lyser kabinen endnu smukkere op takket være det blå lys i dyserne, på pedalerne og langs panelerne, der sammen med de smukke skærme fuldender oplevelsen af at befinde sig i en high-end luksusbil. Nok ekstraudstyr sammen med de store touchskærme og nøglefri adgang, men wow, hvor det virker.

Nok kan vognen som sagt ikke løbe fra at være den mindste i Mercedes-Benz familien, men måske netop af samme grund imponerer den nye A-Klasse ekstra meget med sin indre elegance og store selvværd, der selvfølgelig skal betales ekstra for, men trods alt også er tilgængeligt til denne størrelse vogn. Og det er altsammen med til at gøre den lille lækre cruiser til en stor oplevelse at køre i.

A-Klasse fås fra kr. 300.480,-

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, så snart det udkommer tryk her!

Author: Malene Raith

Share This Post On