Klædt ordentligt på, Subaru XV

Modtag PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, så snart det udkommer tryk her!

Foto Malene Raith

Sønnen lyser straks op, da han får øje på det ovale symbol med stjernerne på fronten af den blå vogn. Selvom det er ved at være længe siden, at jeg sidst har testkørt en vogn fra mærket, er Subaru tydeligvis stadig en øjesten.

Jeg ved faktisk ikke, hvad det er ved det japanske mærke, der appellerer sådan til drengen. Måske er det det rå design, der er kendetegnende ved Subaru, det kantede “no bullshit” udtryk, som er helt sit eget og ikke forsøger at følge andres trends, eller måske er han bare vild med stjerner. Uanset om det er det ene eller det andet, så får man det hele med den nye Subaru XV, som dog på et enkelt og absolut glimrende punkt har overgivet sig og fulgt med strømmen.

Det er jo så populært, det dersens kompakte SUV segment. Under den betegnelse sender fleste bilproducenter da også allemulige vognmodeller med lidt plastik på hjulkasserne og en symbolsk frihøjde på markedet i øjeblikket. Selvom de hverken har firehjulstræk eller er mere terrængående end en glæsplæneklipper.

Sådan forholder det sig ikke med Subaru XV. For som størstedelen af alle Subarus modeller har også denne vogn permanent firehjulstræk, god frihøjde og en kraftig boxermotor, der hellere end gerne vil bruges til alt andet end pynt. Nuvel, designet på XV ligner måske mere crossover, i hvert fald i forhold til andre SUV’er fra Subaru, men eftersom langt mindre duelige vogne efterhånden bryster sig af at være en Sport Utillity Vehicle, vil jeg også kalde XV for en.

Jeg lægger mærke til det med det samme, som jeg sætter mig ind. Jo, jo, det er selvfølgelig et tilvalg, men jeg synes altså, at gummimåtter passer godt til denne her vogn med tagrælingerne på taget.

Det sagt, så er der netop blevet gjort en hel del ud af kabinen på den nye XV, der måske udefra ligner den forrige model til forveksling, men ej indvendigt. Den nye XV er nemlig bygget på en hel ny platform, som den deler med Impreza, og i den forbindelse er interiøret blevet uppet en hel del.  I denne Summit udgave er der blandt andet lædersæder med orange syninger, stort soltag, touchskærm med infotainmentsystem (og det er her, Subaru følger med strømmen), foruden en ekstra skærm under forruden, hvor jeg for eksempel kan se temperatur på klimaanlægget, brændstofforbrug og hvad den adaptive fartpilot kan se (og her går de så imod den knap-fri og minimalistiske instrumentbordstrend).

At XV er en rigtig SUV forstærkes desuden af X-Mode knappen med Hill Descent, der hjælper vognen med at holde en rolig fart på vej ned ad stejle bakker. Og nej, det er ikke den lille bakke ved den lokale skole, der menes, men den ude i terrænet. Værd er det iøvrigt også at nævne, at Subarus sikkerhedssystem, EyeSight, med blandt andet automatisk nødbremse, en høflig vognbaneassistent og adaptiv fartpilot er standard.

Sidsnævnte har jeg rigtig meget glæde af, da jeg tager vognen en tur til Sverige og tilbage, og den fungerer præcis, som man gerne vil have. Jeg sætter kortest mulig afstand til forankørende, hvilket får bilen til at bremse lidt senere, men stadig behageligt og trygt, og der kommer hurtigt skub på vognen igen, så snart den forankørende er væk. En lise på lange stræk.

At det er et CVT automatgear, der sidder i vognen, er jeg til gengæld ikke i tvivl om på noget tidspunkt. Måske er det bare mig, der nægter at vænne mig til det, men det føles en lille smule mindre sporty, når man får larmen fra accelerationen før man faktisk begynder at accelerere. Og det endda selvom Subaru har indbygget 7 kunstige trin i CVT-gearet. Af samme grund synes jeg, at XV føles en lille smule tung på motorvejen. Eller også er det bare et akustisk bedrag.

Jeg kan til gengæld ikke sætte en finger på komforten. Jeg sidder godt, behageligt og trygt bag rattet i den nydelige nye kabine, firehjulstrækket gør vognen stabil uden at rumle, støjniveauet er glimrende og XV krænger heller ikke ubehageligt meget i sving. Al sammen noget, der gør den rigtig god at tage en længere køretur i. Hvis ikke lige det var fordi, at brændstofforbruget er knap så pendlervenligt.

Men det bekræfter mig jo så bare i, at den nye Subaru XV er en vogn, skabt til at blive brugt. Ikke til det lange, men til det grove. For eksempel en tur i skoven med geværet, til at slæbe hestetraileren helt ud på marken med eller bare køre gennem terrænnet i fordi den kan. Det er en robust og ærlig vogn uden fims, pianolak eller fløjl til popoen, som ikke bare nøjes med at signalere det, men rent faktisk også klæder en ordentligt på, hvis man fører en aktiv livsstil.

Subaru XV 2.0i Summit

Pris kr. 421.380,-

Hestekræfter: 150

Kilometer på literen: 14,5

Subaru XV fås fra kr. 303.880,-

Modtag PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, så snart det udkommer tryk her!

Author: Malene Raith

Share This Post On