Luksus livsstil, Volvo XC40

Modtag PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, så snart det udkommer tryk her!

Foto Malene Raith

Hrm, det føles altså som om … er vognen ikke ret stor? Jeg kigger ud på den gamle Volvo V70 igen, der holder for rødt foran mig. Den ser jo  noget lav ud dernede for enden af min motorhjelm. Mon de egentlig har udleveret den rigtige vogn til mig?

Jeg undersøger hurtigt skiltet på nøglen. Jo, den er god nok. Det er skam en XC40 det her. Den nyeste og mindste SUV i Volvos modelprogram. Men selvom den altså er kompakt og kan betragtes som Volvos bud på en livsstilsbil til byen – så føler jeg ikke, at der mangler noget som helst, som jeg sidder her og skuer ud over trafikken. Hverken i plads eller attitude.

Nuvel, nu er det her så også topmodellen med den store benzinmotor og masser af udstyr, så selvfølgelig mangler der ikke noget fra specifikationsarket, men det ændrer ikke ved, at XC40 uanset variant har en rigtig behagelig frihøjde og SUV-feeling.

Vognen skal ikke betragtes som en lillebror til hverken XC60 eller XC90. Nok er de i familie og nok er XC40 mindre end de to andre XC’ere, men den skal altså, ifølge Volvo, mest betragtes som en fætter.

For XC40 er nemlig bygget på en helt ny platform, CMA, og så har den sit eget designsærpræg, hvilket måske tydeligst ses fra siden med de markante kanter over kofangeren på både front og bagende. Den trekantede siderude bagerst skal være med til at give profilen en lige pileform, men jeg synes nu stadig mest at den ligner en brik fra Trivial Persuit. Nye stylingmuligheder som sort eller hvidt tag, farvede sidespejle og friske fælge kan desuden vælges til eller fra, og de elegante Thors Hammer forlygter, som flankerer den buede Volvo grill, passer perfekt til vognen og formen.

Alsammen understreger at XC40 mere handler om attitude end arbejdshest. Og det er jo et af hovedkendetegnene ved en livsstilsbil. At se godt ud.

Og det gør Volvo XC40 så absolut. Det kompakte, kantede og lidt rå design klæder i den grad vognen og selvom XC40 som sagt er en mindre slægtning, og ikke har samme balsal af en kabine som de større fætre, er her stadig rigelig plads til brede skuldre på passagersædet og spidse knæ på bagsædet, hvor sønnike iøvrigt foretrækker at sidde i midten, så han kan se ud ad den store forrude.

Interiøret, på topmodellen her (R-Design) er spicet op med orange bund og dørbeklædning, er elegant minimalistisk skandinavisk design og skåret ind til benet i enkelthed med det lange vandrette metalpanel (i R-Design), de lodrette luftdyser, den store infotainmentskærm og de få knapper. I forlængelse af armlænet ved midterkonsollen er XC40 desuden udstyret med en sjov lille turskraldespand med vippelåg til papir og tyggegummier, der kan tages ud og tømmes, og foruden mulighed for trådløs opladning af mobilen under infotainmentskærmen.

Den fikse lille gearskifter til 8 trins automatgearet (med paddleshift) kræver dog lidt tilvænning de første par dage, hvor man lige skal lære at trykke to gange frem for at bakke eller to gange tilbage for at køre uden at havne i Neutral konstant. Det fik jeg bandet en del over ved de to første parallelparkeringer, herefter gik det strygende. Sikkerhedsudstyret, såsom skiltegenkendelse, vognbane advarsel- og assistent, automatisk nødbremse, m.m.. som kendes fra fætrene XC60 og XC90 er standard på XC40, og så er lydene høflige. For eksempel bliver jeg høfligt irettesat af vognen, da jeg sætter i Drive uden sikkerhedssele, og først efter nogle sekunder skruer den bissen på. Så kan jeg lære det.

Volvo har desuden været så fremsynede, at de har skabt en app til XC40, hvor det er muligt med Volvo Connect at dele sin bil med andre via mobiltelefonen – helt uden at skulle mødes og udveksle nøgler. Og det er altså den slags teknologi, de unge vil have. Eller i hvert fald kan lide.

XC40 er Volvos første vogn i det populære såkaldte A SUV-segment (små SUV’er og Crossovers), men den kan i høj grad mere end bare se godt ud. De 247 hestekræfter sender mig kvikt gennem trafikken både i byen og på motorvejen, hvor vognen kører behageligt og komfortabelt. Blandt andet fordi Volvo bare laver nogle af de bedste sæder i branchen.

Som sagt har jeg det rigtig godt med frihøjden, som gør det nemt for mig at sætte mig ind og trygt at kigge ud over trafikken, og så er XC40’s størrelse desuden rigtig rar, når man parkerer i smalle båse. Jeg kan ikke bare være der, jeg kan også komme ud af bilen.

Bagagerummet er også glimrende rummeligt, der er både plads til tørretumbleren, der skal på genbrugsstationen og en enkelt nettopose. Bunden er nemlig så smart arrangeret, at man lige kan løfte klappen og finde et rum til de lette indkøb, så de ikke rasler rundt deromme.

Nuvel, at en Volvo er praktisk kan vel ikke overraske. Men at den også har et super harmonisk og vellykket design, god komfort og masser af spændende teknologi, gør den til et must at kigge nærmere på, hvis man skal ud at shoppe livsstilsbil i den lidt dyrere ende. Foruden at Volvo XC40 jo er blevet kåret til Årets Bil i Europa 2018.

Volvo XC40 T5 AWD R-Design

Pris kr. 676.580,- (uden ekstraudstyr)

Hestekræfter: 250

Topfart: 230 km/t

0 – 100 km/t på 6,5 sekunder

Kilometer på literen: 14,1

Volvo XC40 fås fra kr. 393.380,-

Modtag PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, så snart det udkommer tryk her!

Author: Malene Raith

Share This Post On