Ildfluen, VW Up GTI

Modtag PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, så snart det udkommer tryk her!

Foto Malene Raith

Jeg kan lige så godt sige det med det samme: jeg har glædet mig til at skrive om VW Up. For det er nok den mest gennemtestede bil, jeg har prøvet, idet jeg har en 5 år gammel og lettere hærget af slagsen stående i min indkørsel. Købt fordi den selv samme år var blevet kåret til Årets Bil af MKD (Motorjournalisternes Klub Danmark som jeg på daværende tidspunkt endnu ikke var medlem af). Den titel måtte jo betyde god bil, tænkte jeg glad, og stoppede så meget ekstraudstyr i den, at jeg kunne have købt en større og meget mere praktisk bil for pengene.

Har jeg fortrudt? Ikke et sekund. Eller det vil sige … som jeg nu sidder her bag rattet på den iltre nye VW Up GTI, er der altså noget, der går op for mig.

“Nej, hvor er den fin!” lyder det bag mig på havnekajen, som jeg stiller skarpt på vognen med mit kamera. En kvinde har netop sat sig ved et bord i formiddagssolen og er sirligt i gang med at pakke en salat ud. Med smil fra øre til øre.

“Ja, ikke?” svarer jeg kækt, “og så er den lynhurtig …!”

“Ja, og rød …” lyser hun op.

Njah, altså, det er vel ikke så vigtigt, så jeg uddyber lige: “Og det er en GTI, så den har mange hestekræfter og kan køre rigtig stærkt!”

“Ja, ja, og så er den rød!” vinker hun muntert tilbage.

Okay. #€%&@. Kvinder og biler. Nogen gange forstår jeg altså godt, hvorfor mænd har lidt svært ved at tage os alvorligt. Men lad nu det ligge. For selvfølgelig er det også helt ok ikke at interessere sig for biler, og uanset hvad, så kunne hun trods alt ikke lade være med at bemærke til vognen.

Men VW Up er også meget nem at lide. Måske er det det firekantede design med den flade sorte bagende, store lygter og perfekt afstemte korte front, som iøvrigt også er med til at optimere pladsen i kabinen, der appellerer til så mange. Mænd som kvinder. End ikke i rød forkommer VW Up specielt feminin, som så mange andre mikro- og minibiler har tendens til. Den prøver ikke være designersmart eller nuttet, men bare tysk, ærlig og god. Og så elsker jeg, at VW Up er udstyret med et ordentligt horn, ingen fesne trut her. Båt!

Den kom til verden i 2011, som efterfølger til den lille friske VW Fox, blev allerede i 2012 “World Car of the Year” og altså, sammen med de to andre søskende fra Seat opg Skoda, Årets Bil i Danmark 2013. En ægte lille danskerdarling, som der er langet hele 58.000 stykker ud af herhjemme.

Og nu er charmetrolden altså også kommet som GTI. Med 115 hestekræfter. Det lyder måske ikke af vanvittig meget for den slags vogne, men husk at VW Up GTI er en lille letvægter, og at det næsten er dobbelt op på de 60, jeg har i min almindelige. Det kan ikke bare mærkes, det kan høres.

“Nøøøøhn, nø-øøøhn …” De tre cylindre brummer så vredt at flere kigger overrasket, når jeg accelererer gennem de tre første gear, og det lyder næsten, som man selv sagde, dengang man sad på gulvtæppet og ræsede med legetøjsbiler. Størrelsen og accelerationen gør det let som en leg at filtre sig gennem sløv bytrafik, hvor den lille bil kan åle sig ind i stort set ethvert hul. Og glem at sidde og vente forgæves på en åbning i myldretiden. Smut, så ligger du lige bag Audien.

Det gør jeg så også på rampen ned på motorvejen. Senere er det en BMW, som jeg ræser af sted med, fordi jeg kan. De første par hundrede meter. Til chaufføren foran beslutter at ryste den lille ildflue af. Så kommer de 115 hestekræfter selvfølgelig til kort. Men det gør ikke så meget. For det er selvfølgelig heller ikke på motorvejen, man skal lege med sin VW Up GTI. Det er trods alt en kube og ikke en flad Ferrari, og af samme grund – og på grund af 17″ fælgene – er her også en del vindstøj.

Så er det langt sjovere at finde en kurvet landevej at bukke hjørner på, hvor bilens størrelse får moderate hastigheder til at føles megahurtige. Her kommer jeg!

Up GTI mangler bestemt ikke selvtillid, undervognen er sænket lidt og blevet lidt strammere, hvilket gør den ekstra sjov i svingene, og så er den hurtige Up nem at genkende på GTI logoerne, som er placeret på næsten alle flader (på nær taget). Foruden den røde GTI stribe, der løber side om side med kromlisten på fronten over den vrede grill. Al sammen ægte VW GTI kendetegn, og de er såmænd også med til at sætte kulør på kabinen. Der er nemlig røde syninger på det store GTI rat, de klassiske ternede GTI sæder og en GTI gearknop med de seks gear (et mere end i en almindelig Up).

Jeg noterer mig at her også er autolys (det er der ikke i min), en holder til mobiltelefonen i forruden, så jeg kan bruge den til navigation m.m., men ikke noget USB stik. Og som gadget- og udstyrselsker kan jeg ikke lade være med at grine over, at her både er baksensorer og kamera. Ikke det klassiske gemt under logoet på bagsmækken, men et mindre et monteret under bagklappen, der sender et fint lille farvebillede ind på den lille bitte skærm lige over midterkonsollen. Men altså … kan man ikke parallelparkere en Up, bør man ikke have kørekort.

Nuvel, der er selvfølgelig også nogle meget fine fælge på en Up GTI, som er ærgerlige at ridse, ikke?

Vognen kan fås med 3 eller som her 5 døre, sidstnævnte er jeg stor fan af, da jeg som 185 cm hader at bukke mig ind efter børn og andre transportvarer på bagsædet. Næh, så foretrækker jeg lige at smide det ind ad den smalle bagdør, men hvis man bare vil høvle alene rundt i sin Up GTI er den slags selvfølgelig ligegyldigt. For det får alligevel al sammen klø, når man ikke kan modstå fristelsen til at give gas rundt om et hjørne. Og det sker forholdsvis tit.

Nuvel, måske er det for meget at kalde en mikrobil med 115 hestekræfter for en gaderacer. Og nogen vil måske heller ikke mene, at det er en rigtig GTI. Det vil jeg ikke blande mig i, men der er ingen tvivl om, at VW Up GTI er en underholdende lille fætter, fuld af ild, attitude og køreglæde på hver eneste køretur. Uanset om det bare er ned efter en liter mælk eller et besøg hos koen på landet. Den bringer smil på læben fra man drejer nøglen og spruttende fræser ud i trafikken, og selv da jeg blot skal flytte den i indkørslen kan man høre i flere nabohaver. Og det er altså noget andet end med en almindelig Up. Øv altså!

For nu kan jeg jo så ærgre mig over, at Up GTI, som ikke er super meget dyrere, når man alligvel har gang i ekstraudstyret, ikke kunne fås dengang jeg havde pengepungen oppe og shoppede amok til mit kørende sukkerknald. For så havde jeg helt sikkert taget den lille skægge bandit i stedet.

VW Up GTI 1.0 TSI

Pris fra kr. 175.602,-

Hestekræfter: 115

Topfart: 196 km/t

0 – 100 på 8.8 sekunder

Kilometer på literen: 20,8

Modtag PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, så snart det udkommer tryk her!

 

 

Author: Malene Raith

Share This Post On