Stik af lykkefølelse, Kia Stinger GT

Modtag PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, så snart det udkommer tryk her!

Foto Malene Raith

Ind imellem bliver jeg altså selv lidt paf over det, der impulsivt vælter ud af munden på mig. For eksempel, når jeg hører mig selv stå og rose et par flotte fælge. For Hulen. Kunne det ikke bare være et par sko eller en taske i stedet?! I dag skete så det igen. Helt uden kontrol over lykkefølelsen udbryder jeg pludselig: “Feedt styretøj!!” Jep. Hverken jakke- spadsere eller joggingsæt, men styretøj.

Men altså… det er det jo. Et megafedt styretøj, der sidder i denne her røde Kia Stinger GT, en vogn som på alle parametre sender det Sydkoreanske bilmærke i raketfart op ad prestigestigen.

Selv stødte jeg på Stinger for første gang tilbage i 2014, som novice på Geneve Motor Show. Naturligvis var det som konceptbil, Kia GT4 Stinger, og den gik jeg helt i koma over. Skarp, dynamisk og gul, og slet ikke noget, jeg havde forventet mig Kia. Men sikkert også bare et flot blikfang til udstillinger, der aldrig ville få et dæk til jorden i virkeligheden, ikke?

Forkert. For det gjorde den. I 2017 blev Kias første Grand Turismo performance bil og første model nogensinde med baghjulstræk en realitet på asfalten. Nuvel, nok er Stinger hverken gul eller ligner en blind fisk fra Marianergraven, næh, den er nemlig meget flottere på en virkelighedsnær måde og noget mere funktionel. Som det selvfølgelig er med konceptbiler versus produktionsvogne.

Kia har altså fået mod på at udfordre premiumsegmentet med den nye sportssedan, en selvtillid, der uden tvivl er blevet stivet af efter koncernens (Kia og Hyundai) ansættelser af først tidligere Audidesigner, Peter Schreyer, og dernæst af forhenværende chef for BMW M, Albert Biermann. Et “powercouple”, der i allerhøjeste grad er i færd med at løfte hele modelprogrammet og med warpspeed lægge afstand til fortidens øjebæer, der stadig i ny og næ skæmmer de danske veje.

Stinger er udviklet med de europæiske kunder i tankerne, og vognen leger med både nyt design og ny form, som inspiration for fremtidige modeller. Tag bare udhænget på fronten. Afstanden til forhjulet er kort, hvilket jo giver vognen stor akselafstand og dermed en rummelig kabine. Den tynde aflange signatur grill og de smalle LED forlygter gør vognen vred at se på, og bagenden med de dobbelte afgangsrør og baglygterne, som er kørt en smule ud langs siderne gør den bred og fuldender det dynamiske udtryk.

Interiøret er elegant og intuitivt med nappalædersæder, instrumentbord i lækker finish, 8″ skærm med infotainmentsystem og nydelige kromknapper til blandt andet sædevarme- og køling – og ja, ovenpå denne sommer er køling pludselig blevet en aktuel knap i Danmark – og køremodes som Eco, Smart (individuel), Comfort, Sport og Sport+.

Og som langbenet er jeg desuden også godt tilfreds med at rat og sæde automatiske rykker væk, når motoren slukkes, så jeg nemmere kan komme ud og ind af vognen. Husk dog at advare langbenede folk på bagsædet.

Man kan både se og fornemme, at Stinger er lang og tung, men man mærker det ikke bag det store læderrat. Specielt ikke på denne her Stinger GT, som er udstyret med AWD (firehjulstræk) og intet mindre end 370 hestekræfter, der sender vognen fra 0 – 100 på 4,9 sekunder. Ja, ja, den har skam launchcontrol, men det afprøver jeg ikke. Ej heller Sport+ mode, som deaktiverer dele af bremsestabiliseringssystemet, al det prøvede jeg nemlig på bane ved den internationale testkørsel sidste år. Det fungerer lige så godt og underholdende, som det lyder, men nu befinder jeg mig altså i hverdagen i Danmark med regnvejr og bilkøer. Og så giver den slags ikke rigtig mening.

Kia Stinger GT er ikke en gaderacer, som ikke kan finde ud af at køre roligt i lave gear. Tværtimod fungerer den faktisk også perfekt som dynamisk hverdagsflyder, der kan stikke af fra de fleste, men ikke behøver at reklamere med det. Af samme grund har jeg nu også skiftet mening om noget, der ellers generede mig ved den internationale testkørsel. Der efterlyste jeg nemlig mere lyd i potten på racerbanen, lidt vredt sprutten og torden, når jeg gled sidelæns gennem svingene. Bare rolig, jeg har ikke fået medicin mod min opmærksomhedsforstyrrelse, jeg elsker stadig en brølende V8 motor, men som jeg kører ud ad Ring 2 forstår jeg pludselig, hvor passende det egentlig er, at vognen er så underspillet.

Både her og på motorvejen cruiser bilen nemlig dejligt støjfrit og komfortabelt, firehjulstrækket holder mig stabilt på vejen selvom det regner, og det er faktisk rart, at jeg ikke bliver til en Brian, hver gang jeg lige vil lave en frisk overhaling. Det er ikke bare mere elegant og overlegent, det er ægte premiumstyle.

Kia Stinger kører gennemført dynamisk med et lækkert ukompliceret styretøj, uanset om man vælger den “lille” 2.0 benzinudgave med 255 hestekræfter eller en af de to 2.2 dieseludgaver (med og uden AWD) med 200 hestekræfter. Men altså … jeg hælder bare allermest til Stinger GT. Når man nu er typen, der vil have alt eller intet, kan det jo ikke være anderledes. Så vil man ikke nøjes med at lade som om, at man ikke behøver 370 hestekræfter, når man kører i sin 255 hestekræfters Stinger. Så går man efter vognen med de sølvpolerede sidespejle, som sammen med de andre kromdetaljer glitrer så lystigt i solskinnet og fortæller omverdenen, at det her er topmodellen.

Og er vild med de sidespejle. Nuvel, måske en lidt ligegyldig detalje, men i det mindste forvisser det mig om, at jeg heldigvis stadig er kvinde.

Kia Stinger GT (V6)

Pris kr. 833.999,-

Kia Stinger fås fra kr. 617.999,-

Modtag PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, så snart det udkommer tryk her!

Author: Malene Raith

Share This Post On