Mini luksus, Ford Fiesta Vignale

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, tryk her!

Foto Malene Raith

Nok er det ikke det vilde, der er gjort, når man kigger på det ydre, men faktisk er det ret effektivt. Jeg reagerer i hvert fald fluks med et lille lusket smil, som den spiffe gråbrune Fiesta Vignale køres ud i solskinnet foran mig fra værkstedet. For yes, Vignale er Fords luksusudgave. Det ekstravangante topudstyrsniveau, som kun bliver tildelt udvalgte modeller, og nu altså også kan fås til den lille friske minibil.

Det kan måske forekomme en lille smule overkill for nogen at fordyre sin hverdagsfræser med den slags overflødig lækkerhed, men for mig giver det faktisk rigtig god mening. Og her er hvorfor …

Tillad mig at starte et andet sted. Nemlig på noget så farverigt som parkeringspladsen ved Netto. Her kommer jeg nemlig rigtig tit. Ikke fordi jeg er en travl husmor, men fordi jeg bare altid mangler at købe noget. Og fordi jeg så også altid ender med at købe en hel masse, som jeg ikke havde regnet med, returnerer jeg i langt de fleste tilfælde til vognen med hænderne fulde af indkøbsposer, der får længere og længere hanke af vægten. Og skal til at lede efter nøglen, som jeg efter mange års træning endnu ikke har lært at finde frem på forhånd.

Nuvel. Måske du allerede kan fornemme, hvor jeg er på vej hen. Nemlig. Nøglefri adgang. En lille luksus, som jeg bare elsker mere og mere. For i stedet for at skulle læsse det hele af på den våde asfalt, som jeg er nødt til i min almindelige bil, kan jeg nu bare have nøglen i lommen, trække i dørhåndtaget og viola … sætte poserne ind. Og keyless go er bare en af de herligheder, der følger med det her Vignaleudstyr, som jeg altså her midt på Nettos parkeringsplads beslutter, at jeg faktisk slet ikke kan være foruden.

Nu gentager jeg lige mig selv, men det er jo ikke sikkert, at du er en mester i Fiesta trivia, så derfor:

11. maj 1976 kørte den allerførste Ford Fiesta af båndet i Tyskland. Sidenhen er det blevet til mere end 17,6 millioner styks, og det tal stiger med et nyt eksemplar af minibilen hvert 96. sekund. Og som det jo er med Danmark og mindre biler faldt Ford Fiesta naturligvis straks i danskernes smag. Den blev såmænd allerede kåret til Årets Bil i Danmark i 1977, for til sidst at ende som den mest populære Ford model.

Siden første generation er vognen vokset godt 40 centimeter og luksusudgaven, som jeg befinder mig i, tilhører den nye 7. generation.

Ud over den cool metallak og 17″ alufælgene er det mest iøjenfaldende ved den ydre Vignalestyling den bissede kromgrill, som klæder vognen pænt godt. Men den største luksus finder man indvendigt. For her er der brede komfortable sæder i lækker læder med hvide syninger, som ikke bare er rare for bagdelen, men også støtter kroppen rigtig godt, når man fræser rundt i den kække bil, og det store tykke multifunktionsrat er jo bare aah. For jeg elsker store rat.

Vognen har desuden en 8″ skærm, hvor jeg så let som ingenting kan spejle min iPhone, samt et vanvittigt godt B&O lydanlæg (ekstraudstyr), som jeg allerede har skrevet om her:

Så kører partybussen, Ford Fiesta

Opvarmet forrude er ekstraudstyr, hvilket er super lækkert på de dage, hvor man bliver mødt af en frostdækket bil, men altså … faktisk generer de små glimtende tråde i forruden mig mere, når solen skinner, end de par gange om året, hvor jeg skal finde sneskraberen frem. Ej at forglemme at min uheldige tendens til stensslag unægtelig vil gøre ekstra ondt med en sådan rude, så jep. Der findes faktisk ekstraudstyr, som jeg godt kan leve uden.

Fiesta Vignales luksus toppes smukt af af den velkørende motor og gearkasse. Den slags mestrer Ford unægtelig. 1.0 liters EcoBoost motoren med 140 hestekræfter kører på en gang dynamisk og smooth, og gør den lille bil til en både komfortabel og frisk fornøjelse at rulle gennem de 6 manuelle gear i by og på motorvej. Og faktisk uden generende støj fra de 3 cylindre.

“Men hvem tror du så vil købe en minibil i luksuskluns?” bliver jeg spurgt, da jeg afleverer bilen tilbage. Hmm … mig! Er mit spontane og helt uovervejede svar. Men okay, hånden på hjertet og følelserne ud af vinduet, så er luksus selvfølgelig ikke livsnødvendigt. Og rationelt set kan man nøjes med Ford Fiestas indgangsmodel til omkring kr. 131.000,-. Hvis man bare skal ud at køre. Men hvis man alligevel er ude i højere udstyrsniveau og mere ekstraudstyr, er der altså ikke urimeligt langt til læderstuen, rattet, hestekræfterne og den glitrende grill. Men så er der selvfølgelig tændt for følelserne igen. Og for al det, som man nok kan klare sig uden, men som bare gør hverdagen lidt lettere, lidt lækrere og meget sjovere. Også når man står på Nettos parkeringsplads.

Ford Fiesta Vignale 1.0 EcoBoost

Pris kr. 200.440,- (ekskl. ekstraudstyr som B&O anlæg)

Hestekræfter: 140

Topfart: 202 km/t

0 – 100 km/t på 9 sekunder

Kilometer på literen: 22,2

Ford Fiesta fås fra kr. 130. 640,-

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, tryk her!

Author: Malene Raith

Share This Post On