Liflige Leaf

Modtag PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, så snart det udkommer tryk her!

Foto Malene Raith

“Pas nu på, dér …!” argh, altså. Selvom elbiler ikke længere er et særsyn på de danske veje, er der stadig en del trafikanter, der endnu ikke vænnet sig til at bruge øjnene. Og cyklister, som mener, at asfalten er deres, kan altså godt blive lidt overraskede, når en lydløs vogn pludselig har lagt sig på hjul.

Heldigvis er den hvide Nissan Leaf udstyret alverdens sikkerhedsudstyr, som holder øje med og advarer om det meste omkring vognen, inklusiv en høflig advarende bakkelyd. Alligevel skal man som chauffør stadig huske at kompensere for andres manglende opmærksomhed. Lidt endnu. For elbilernes æra er kun lige begyndt, og Nissan har været med en god del af vejen med første generation Leaf. Og nu er så anden generation kommet på gaden.

At det er en voldsomt populær elbil, som Nissan har skabt er der ingen tvivl om. Leaf er nemlig intet mindre end den bedst sælgende elbil i verden. Over 300.000 styks af første generation har kildet asfalten rundt om på kloden siden lanceringen i 2010, og den blev ikke bare Årets Bil i Europa 2011, men sågar også World Car of the Year samme år. Det er ret godt gået. Specielt fordi jeg altså også synes, at det er den grimmeste af elbilerne herhjemme. Eller rettere var.

Sorry. Men hånden på hjertet så ligner den første generation jo noget, der er blevet trådt på. Det anderledes design er bare lidt klodset og ikke særlig rart at se på, og i min bog er det i og for sig ligegyldigt, hvor god en bil er, hvis man ikke kan holde ud at blive set i den. Bum.

Og ja, jeg går jo selvfølgelig til bekendelse, fordi det heldigvis ikke længere er tilfældet. Den nye anden generation Leaf er nemlig blevet så meget pænere. Det ydre design er blevet langt mere levende og dynamisk takket være kromlister, skarpe kanter, krum motorhjelm og ikke mindst den nye Nissan grill, der stadsmæssigt bringer vognen i synk med resten af modelfamilien. Farvel til badeanden og tak for det.

Som udgangspunkt kan jeg rigtig godt lide at køre elbil. Bare rolig, jeg bytter naturligvis gerne til en brølende V8 any day, men udover gaderacere og sportsvogne, så er den dejlige kontante acceleration, man altid har i en elbil, altså en nydelse, foruden at fremtidsperspektivet også tiltaler mig rigtig meget. Det er nemlig ok, at vi bringer smog og støjforureningen i byerne ned for de kommende generationer, også selvom regnskabet i den sidste ende stadig er lidt utvetydigt.

Og så er der lyden. Jah, det skrev jeg.

“Hør motoren, når du træder på speederen …!” Den 7-årige sidder og lytter intenst på bagsædet. Tjah. For min generation er motorlyd nok noget andet, men for ham handler den betegnelse altså ikke bare om cylinderlarm. Næh, en motor kan skam også bare summe svagt, når man er vokset op med elbiler i trafikken. Fedt!

Og det gør den nye Leaf. Summer. Ganske svagt, for det er en meget stille oplevelse at køre i den støjfri vogn. Så meget, at det omvendt er en giga provokation, da en spruttende firehjulet motorcykel kører op på siden af os i en sky af larm og sort udstødning. Derfor bliver jeg jo lige nødt til at træde ekstra til på gassen ved grønt, for jeg ved jo, at den arme mand må få ringen for ørene, hvis han prøver at hænge på. Og det gør han så. Hvilket iøvrigt understreger min pointe om, at det bare er sundere for alle med flere elbiler.

Den nye Leaf er udstyret med en såkaldt e-Pedal, en funktion, der kan slås til og fra ved midterkonsollen, og gør speederen mere responsiv. Eller måske bedre: kontrollerbar.

For elbiler har jo ikke gear, så ideen er at jeg, med lidt øvelse, ikke behøver bruge bremsen i andet end nødssituationer, men kan styre farten med foden på samme pedal. Motorbremsen sætter nemlig ind i mere eller mindre grad, afhængig af hvor meget og hvor hurtigt, jeg træder på og slipper speederen. Og det virker faktisk helt ned til, at jeg holder stille og kan slippe pedalen fuldstændig. En vigtig detalje er i øvrigt, at bremselyset aktiveres sammen med motorbremsen, så de bagvedkørende også bemærker, at farten går ned. Smart.

Vognen har også en af mine personlige favoritter, nøglefri adgang og start, så nøglen aldrig behøver forlade min taskes altopslugende sorte hul, foruden altså en hel masse sikkerhedssystemer. Blandt andet bakkamera, så jeg kan se uopmærksomme fodgængere bag vognen, adaptiv fartpilot og vognbaneassistent, som gør vognen semi-selvkørende på motorvejen.

Jeg kan også forbinde min Leaf med en app på min telefon, som blandt andet kan aktivere varme eller kulde i kabinen på enten et givent tidspunkt hver dag eller bare ved behov. Smart. Jeg har dog en enkelt anke, som ikke er helt uvæsentlig for mig. Leaf er ikke udstyret med teleskoprat, det kan kun skubbes op eller ned og ikke rykkes ud, hvilket gør at jeg ikke sidder optimalt. Gorillaarme kalder man vist det begreb.

Det gør nu ikke så meget, så længe jeg bare laver hverdagskørsel i byen til skole, arbejde og indkøb. Men på længere ture er det lidt anstrengende. Og dem kan Leaf faktisk tage. Det kan nemlig godt være, at den officielle rækkevidde på 270 kilometer ikke lyder af vanvittig meget, men det er tilgengæld sat efter nye konservative regler, som er realistiske og til at stole på. Efter de gamle regler hedder rækkevidden 378, hvilket passer pænt præcist med min tommelfingerregel om at trække ca. 100 kilometer fra.

Sønnike sidder fint på bagsædet, bagagerummet er udstyret med net til opladningskablerne, så her er god plads og orden, og vi nyder begge roen, den utrolig nemme måde at køre bil på og det høje udstyrsniveau og komfort. Elbil er simpelthen perfekt til byen, og derfor synes jeg, at det er super fedt, at Leaf ikke længere absolut skal se anderledes ud end alle de andre. Næh, nu er den et menigt medlem af Nissan familien. Det signalerer unægtelig, at transportformen ikke længere er statementet “tjuhej, se hvor grøn jeg er!” Men bare en bil, som alle de andre, som cyklister og fodgængere efterhånden snart må have lært at vænne sig til.

Nissan Leaf Tekna

Pris fra kr. 283.880,-

Hestekræfter: 150

Topfart: 144 km/t

0 – 100 på 7,9 sekunder

Rækkevidde: 270

Modtag PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, så snart det udkommer tryk her!

Author: Malene Raith

Share This Post On