Saftig sabeltiger, ny Peugeot 508

Modtag PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, så snart det udkommer tryk her!

Foto Malene Raith

“Wow!!” udbryder min mand pludselig på motorvejen, “det må jo være den nye Peugeot 508?!”

“Det er det,” svarer jeg undrende, “men den kommer altså først til oktober …?”

Vi er lige nu midt i juli. Jeg kigger på kortet. Nårh, derfor. Ruten fra ferien i Sydfrankrig til Alsace fører os igennem byen Sochaux, Peugeots vugge, og faktisk også lige igennem det store fabriksområde. Der er endeløse rækker af nye vogne på begge sider af motorvejen, masser af biltransporter på broer og sideveje med glitrende 3008’ere, så tror da pokker, at man kan møde en Peugeot her, som endnu ikke er i handlen. Og iøvrigt bliver produceret i Mulhouse.

“Den er virkelig vellykket,” fortsætter min mand og giver chaufføren tommelfingeren op.

“Det er den nemlig,” svarer jeg bedrevidende.

For jeg har nemlig allerede været bag rattet på den nye 508. Det foregik et par uger tidligere i bjergene bag Monaco, hvor Peugeot inviterede til testkørsel. Og her var min reaktion den samme: wow!

For den nye anden generation Peugeot 508 ser simpelthen knaldgodt ud. Det er ellers ikke nogen hemmelighed, at første generation havde lidt problemer med at slå igennem. Den kom i 2011, og fik et facelift i 2014, og selvom jeg dengang var pænt begejstret for den store firma/familiesedan, så var det altså ikke heelt nok til at sætte gang i salget. Vognen lignede et flop og det satte gang i spekulationerne om Peugeot helt ville droppe vognen. Særligt set i lyset af deres farvel til både Le Mans deltagelse og sportsvognen Peugeot RCZ.

Mais non. Peugeot har heldigvis valgt at komme igen for fuld skrue med den nye 508, og tjek lige det design …

Nok er jeg kvinde, men jeg ved faktisk godt, at logoet er en løve. Jeg synes bare, at de lodrette LED forlygter får 508 til at ligne en sabeltiger på asfalten, hvilket naturligvis også er med til at give vognen en meget markant front, som alle vil kunne genkende i trafikken. Det er også herude man finder en anden lækker detalje, nemlig 508 mærket placeret på kølerhjelmen lige over løven i den iøvrigt smukke gnistrede grill. En historisk hilsen til tidligere tiders modeller.

Og så er der lige formen. Nok er vognen en sedan, men den minder faktisk mere om en af de dersens så moderne og cool fem dørs coupéer. 508 er nemlig blevet både lavere og kortere, motorhjelmen er desuden sænket, så vognen ser kampklar og dynamisk ud, intet mindre end 70 kilo er desuden skrællet af, og bagenden ser skarpere ud end nogensinde med den brede mørke vandrette stribe som rummer de stramme nye lygter. Den elektriske bagklap åbner elegant hele bagruden med op og afslører et ganske pænt og rummeligt bagagerum. Det gør på en gang vognen hverdagsanvendelig uden at gå på kompromis med det sporty udtryk.

“Åh, Cat Paw!” Udbryder min kollega, som vi sætter os ind og starter massagen i både mit og hans sæde. Den mand har altså noget med katte, men ikke desto mindre er Cat Paw navnet på massageprogrammet, der unægtelig føles som om, at der rent faktisk ligger en glad kat og nipser til min ryg inde i sædet. Bien sûr, den slags luksus er ikke nyt i Peugeotsammenhæng, men det er det meste af interiøret til gengæld, og det ser brandgodt ud.

Kender man Peugeot, kender man også deres elegante i-Cockpit med det lille rat, infotainmentsystemet over midterkonsollen og knapperne til de vigtigste funktioner. Det hele har nu fået en opfrisker i den nye 508 og sammen med den digitale skærm bag rattet, de lyse egetræspaneler (på topmodellerne), kromlisterne og ikke mindst den skarpe lille gearskifter, er den eksklusive fornemmelse ikke til at tage fejl af. C’est magnifique!

Der mangler heller ikke sikkerhedssystemer såsom vejbaneassistent, adaptiv fartpilot, træthedsgenkendelse og automatisk nødbremse. Mest banebrydende er det infrarøde kamera, Night Vision, som kan spotte levende væsener i mørke eller ved nedsat sigtbarhed 200 – 250 meter udenfor lygternes lys og sende et omrids af det ind i displayet bag rattet. Det fik jeg dog ikke testet.

De behagelige ergonomiske sæder er placeret lavt, hvilket bringer dynamikken fra eksteriøret med ind i kabinen, og selvom jeg ikke er voldsomt fan af små rat, må jeg hårdt presset indrømme, at Peugeots firekantede rat faktisk passer godt ind her.

Det er topmodellen, jeg i første omgang befinder mig i, nemlig 508 GT med en 1,6 liters benzinmotor og 225 hestekræfter samt en ny 8 trins automatgearkasse, og med kattepoter i ryggen stryger jeg ud ad motorvejen på komfortabel vis. En frisk flyder, som jeg ingen problemer har med at skulle tilbagelægge lange distancer i. Men som jeg når de snoede bjergveje bemærker jeg noget andet.

For nu er det lidt som om, at automatgearet ikke kan følge med, når jeg henholdsvis bremser inden et sving og gasser op igen, når jeg er kommet igennem. Jeg kører enten i for højt eller lavt gear, og det ødelægger unægtelig noget af komforten, når bundtrækket ikke helt kan følge med. Nuvel, jeg kan naturligvis bare selv skifte gearene med paddleshiftet på rattet.

Alligevel passer dieseludgaven med 180 hestekræfter mig noget bedre. Her fungerer det samme automatgear nemlig upåklageligt, og det er jo heldigt eftersom det alligevel nok er mest forventeligt, at danskerne vælge diesel til deres 508.

Peugeot vil med den nye 508 konkurrere med tyske modeller som Arten og Passat, den franske Renault Talisman og italienske Giulia, og håber på at vinde firmabilssegmentet tilbage. Det skal de nok få succes med. For vognen sætter utvivlsomt nye standarter for Peugeot både indenfor design og komfort. Det er en rigtig lækker firma/familieflyder som den franske bilproducent lige om lidt lukker ud på dansk asfalt, og dermed giver forgængeren så meget baghjul, at man faktisk ikke kan sige andet end: wow!

I første omgang kommer 508 til landet i to benzinversioner med 180 og 225 hestekræfter foruden fire diesel med hestekræfter fra 130 til 180, i begyndelsen af 2019 vil den også kunne fås som stationcar, og så er der desuden, hold på hat og briller, en plug-in hybrid  med 250 hestekræfter på vej senere samme år.

Prisen starter på kr. 299.990,-

Modtag PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, så snart det udkommer tryk her!

Author: Malene Raith

Share This Post On