Familiekillingen Jaguar E-Pace

Modtag PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, så snart det udkommer tryk her!

Foto Malene Raith

Der bliver udvidet kraftigt i modelprogrammerne i bilbranchen i disse år. Producenter, der i årevis har levet af at sælge mindre personbiler udvikler nu dyrere vogne for at gøre sig i premiumsegmentet, og så er der dem, der gør det modsatte. Som Jaguar. Det britiske premiummærke, der jo i årtier har langet biler på den anden side af en halv til en hel million kroner over disken, er nemlig nu gået den anden vej og udvidet modelprogrammet med en vogn, der prismæssigt gør det muligt for flere mennesker at få råd til en luksusbil.

Altså, bare rolig, de har naturligvis ikke banket en lille billig potte sammen. Det er stadig en premiumbil, og selvom startprisen ligger et fint stykke under kr. 500.000, – så er det selvfølgelig ikke det eneste, der gør den kompakte SUV, Jaguar E-Pace rigtig attraktiv. Den nye Jaguarunge er nemlig også ualmindelig formfuldendt og velskabt.

“Jeg skal hente en Jaguar E-Pace,” siger jeg med smuk engelsk udtale hos forhandleren.

“Øhm, en I-Pace? Bare så vi er enige …” lyder svaret med tryk på et dansk i. Jeg skal lige til at nikke, da jeg fanger fejlen, smiler og retter min udtale til et dansk E. Som Erik. Som er en noget anderledes bil end den elektriske I-Pace. Oh my God. De modelbetegnelser skal Jaguar Danmark nok få meget sjov ud af, men sådan kan tingene jo altså gå så hurtigt. Og det er det i den grad gået for Jaguar de sidste par år, faktisk så stærkt, at det nok har været svært at forudse den smule ged, som der nu er gået i logikken for modelbetegnelserne.

Du får lige en hurtig opfrisker: Det var nemlig lidt af et sats, da Jaguar efter en tung finanskrise besluttede at bygge mærkets første SUV. En stor sporty en af slagsen med designelementer fra F-Type og døbt F-Pace. Pace er Jaguars SUV betegnelse, ligesom Type er sportsvognsbetegnelsen, og F-Pace viste sig hurtigt at være et så stort scoop for Jaguar, at den endte som firmaets hurtigst sælgende vogn. Siden er salget af SUV’er i Europa gået i vejret, og det gør det selvfølgelig oplagt at give F-Pace en kompakt lillebror. Tadaa, Jaguar E-Pace.

Det er altså storebrors succeshistorie, som nu har givet plads til en lillebror, som både er kortere og lavere og desuden repræsenterer noget, det britiske mærke har manglet: en økonomisk fordelagtig indstigningsmodel, der kan lokke nye kunder ind i butikken og væk fra de tyske konkurrenter, der trods alt har haft den slags i årevis.

Kan de så det, spørger du måske. Jep. Er mit hurtige svar. For ud over at jeg faktisk nyder størrelsen på E-Pace, der er nemmere at finde parkering til og stige ud af i smalle båse, så virker den altså også mere helstøbt end storebroren. Det er som om at form og design med den sorte bistre front, krumme ryg og afrundede bagende, bare fungerer bedre i kompakt størrelse, hvilket får E-Pace til at fremstå rigtig harmonisk. Og der er da nærmest heller ikke nogen, der går forbi vognen uden lige at give den et kompliment med på vejen. Kvinder som mænd.

Nuvel, det er så heller ingen hemmelighed, at Jaguar E-Pace netop også bliver slået stort op på udseendet, så den slags tæller altså tydeligvis. Det sagt, så føler jeg ikke, at jeg befinder mig i en mindre SUV.

Faktisk er her overraskende god plads, også til sønnike bag mig, og selvom vognen altså er lavere, sidder jeg absolut stadig højt og skuer flot ud over trafik som motorhjelm bag rattet. Bagagerummet er ikke endeløst enormt, men det er absolut rummeligt nok til shoppingposer og de mere praktisk hverdagsindkøb, der kan hænge på de glimrende knager. Og hånden på hjertet, hvor vigtigt er det også, at køre rundt med hundredvis af liter ubrugt luft i bagen til dagligt?

Men her stopper komplimenterne ikke. For E-Pace er også en på en både komfortabel og dynamisk fornøjelse at køre rundt i. Jeg kan tage skarpe sving i forholdsvis høj fart, uden at vognen krænger synderligt og give gas på motorvejen, hvor vognen ligger stabilt og behageligt også ved høj fart. Nuvel, her hjælper firehjulstrækket uden tvivl nok også til. Men jeg kan også bare nyde at cruise af sted med den adaptive fartpilot slået til, som iøvrigt er nem at sætte og fungerer glimrende. Dog slår jeg samtidig den aktive vognbaneassistent fra, da den stritter lidt for meget imod for min smag, når jeg dovent skifter bane uden at blinke.

Det er en First Edition udgave, som jeg befinder mig i, en særlig topudstyrsvariant, der kun bliver solgt det første år, hvilket blandt andet betyder lædersæder med røde syninger, 9-trins automatgear, et rigtig godt headup display m.m. Oven i det er den røde bandit desuden udstyret med R-Dynamic pakken, der lige skarper vognens dynamiske fremtoning af med kromdetaljer både ude og inde, og selvfølgelig også sender prisen noget mere i vejret.

Den næstmindste dieselmotor her med 180 hestekræfter gør det rigtig godt og komfortabelt, nok indbyder 0 – 100 km/t på 9,9 sekunder ikke til dragsterrace, og en topfart på 205 km/t gør den heller ikke til autobahnens hurtigste, men så kan man jo bare vælge benzinmotoren med de 300 hestekræfter i stedet.

For uanset hvad så er det ikke til at komme udenom, at E-Pace er en smuk og komfortabel Jaguarkilling med plads til måske ikke den store, men så den almindelige familie, en luksuriøs hverdagscruiser til korte som lange køreture, der ikke tiltrækker opmærksomhed ved at være stor og prangende, men simpelthen bare ved at være velskabt fra yderst til inderst. Og det er ikke et helt ringe udgangspunkt for en ny indstigningsmodel, som skal lokke nye kunder i butikken.

Jaguar E-Pace kan fås med for- eller firehjulstræk, hestekræfter op til 300 og en topfart på 243 km/t. Prisen starter på kr. 383.771,- Leasingtilbudene er iøvrigt værd at tjekke ud.

Modtag PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, så snart det udkommer tryk her!

Author: Malene Raith

Share This Post On