Klassisk familiecruiser, Audi A4 Avant

Modtag PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, så snart det udkommer tryk her!

Foto Malene Raith

“Åh, ja, så er jeg hjemme igen,” sukker jeg tilfreds, vipper lårstøtten ud, tilpasser rat og sæde, vipper Drive Select i Comfort mode og sætter i Drive. Aaah, af sted. Den komfortable vogn flyder roligt gennem trafikken mod motorvejen, hvor jeg faktisk lidt modvilligt sætter i Dynamic, for at lade det glidende 7-trins S-tronic automatgear strække lidt ud.

Nuvel, det ligner mig ikke at være modvillig til at køre i Dynamic, og vognen er det da så absolut også på motorvejen med sine 190 hestekræfter, men Audi A4 Avant er nu altså mest for mig en komfortabel klassisk familiecruiser, der ikke behøver, at være hurtigere end alle de andre. Også selvom den kan.

A4 er da også Audis historisk bedst sælgende bilmodel. Da seneste generation blev lanceret i 2015 var de nået 9. generation af bestsellervognen, der så dagens lys første gang i 1972 under navnet Audi 80. Men der skulle gå yderligere tyve år før Audi i 1992, lavede den første Audi 80 Avant.

For god ordens skyld: Avant = stationcar. Og heldigvis blev den så succesfuld en vogntype, at da Audi i 1994 sendte den første vogn på gaden med det nye modelnavn A4, fulgte der også en ny A4 Avant lige i hælene (helt præcist i 1995).

Audi A4 Avant er nu oppe på 5. generation (eller 6. hvis man tæller Audi 80 Avant med), og særligt europæerne er vilde med vognen.

Designet er elegant med den velkendte brede og snerrende grill flankeret af de aflange spidse forlygter. Bagagerummet har selvfølgelig fin plads og så er en af mine absolutte yndlingsfeatures, elektrisk bagklap, standard.

Det sorte interiør er som altid overskueligt, intuitivt og gedigent med den super labre gearskifter, det store rat og de komfortable sæder, som selv lange mennesker sidder perfekt i. Og så er der selvfølgelig infotainmentsystemet.

Det er lidt over to år siden, at jeg kørte Audi A4 Avant ved lanceringen af den nye generation i efteråret 2015, og dengang var jeg helt i koma over Audi Virtual Cockpit, der giver mig mulighed for at se det detaljerede navigationskort ikke bare på den store skærm over midterkonsollen, men også mellem urene bag rattet.

Bare rolig, jeg synes absolut stadig, det er blæret at kunne minimere urene og få kortet frem her med et hurtigt tryk på knappen på rattet, for på den måde bliver hele instrumentbordet nærmest til et stort kort. Det sender mig bare ikke i koma længere, nu hvor jeg har mødt teknologien andre steder. Næh, nu er det mere en del af “Audi Classic”, ligesom drejeknappen i midterkonsollen og resten af den luksuriøse og komfortable kabine. Forkælet? Ja da, det er præcis det, jeg er. Men når først man har vænnet sig til ny teknologi, begynder man helt naturligt at tage den for givet.

Til gengæld kan jeg blive ved med at være benovet over Audis state-of-the-art selvkørende teknologier såsom deres aktive vognbaneassistent, undvige assistent og den behagelige adaptive fartpilot. Det fungerer bare. Omend jeg lige må en tur i manualen (og det kan tælles på en hånd, hvor tit jeg har konsulteret en sådan gennem årene). For da jeg beslutter, at køre over Øresundsbroen til Sverige, og ikke med færgen fra Helsingør som navigationen gerne vil have, begynder den adaptive fartpilot pludselig at bremse ved hver en afkørsel på motorvejen i den tro, at jeg retter ind og vender om. Først inde i tunnelen under Øresund, lykkes det mig at skille fartpilot og navigation ad. For det kan man selvfølgelig i menuen med knapperne på rattet.

Og så glider den komfortable Audi A4 Avant med sit 7-trins S-tronic ud ad den svenske motorvej, behageligt og støjfrit, friskt og dynamisk, præcis som man forventer det af en gedigen tysk familiecruiser med plads til ski på taget, weekendoppakning i bagagerummet og glade børn på bagsædet.

Så bliver det ganske enkelt ikke mere klassisk Audi.

Audi A4 Avant Sport Edition Plus TFSI

Pris kr. 449.495,-

Hestekræfter: 190

Topfart: 238 km/t

0 – 100 på 7,5 sekunder

Kilometer på literen: 17,9

Audi A4 Avant fås fra kr. 399.987,-

Modtag PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, så snart det udkommer tryk her!

 

Author: Malene Raith

Share This Post On