Size matters, Panamera Turbo Sport Turismo

Modtag PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, så snart det udkommer tryk her!

Foto Malene Raith

“Årh, alle kigger på os,” lyder det benovet fra bagsædet. Jeg smiler skævt. Jah. Altså måske ikke så meget på os som vogntøjet. Og i det her kluns kan man godt glemme alt om at være flue på væggen. Selv på Strandvejen nord for København, som trods alt dagligt lægger asfalt til køretøjer i millionklassen, vender den store nye Porsche Panamera Turbo Sport Turismo hoveder.

Og ikke bare kun på grund af den dybe onde growlen, der utålmodigt pruster fra sportsudstødningen eller vognens volumen. Men snarere fordi man trods alt end ikke her møder en bil hver dag, der koster mere end en gennemsnitlig dansk i villa.

Og her bliver jeg lige nødt til at spille pladen endnu engang. For faste læsere ved, at jeg er Porsche fan. Af typen, der havde – bemærk datid – svært ved at sluge de nye modeller, som omkring begyndte at udspringe fra bilproducenten i Ingolstadt. Cayenne lærte jeg dog at elske for sin brutalitet, men da jeg i 2008 stod overfor den nye “enorme 911’er” som jo altså hedder Panamera, syntes jeg, at Porsche var gået for vidt. Kommet for langt væk fra sportsvognene. End ikke en flyvetur med 200 km/t på langsiden på Anderstorp i Sverige med fire voksne, alle over 185 cm., komfortabelt placeret, kunne overbevise mig.

Men så en dag skulle jeg parkere min mikrobil ved siden af en. Og blev ved og ved med at køre ned langs siden på den sorte vogn til kølerne var ud for hinanden. Men hvor min bil havde bagende, begyndte kabinen på Panameraen, og selvom ejeren smukt havde placeret Panameraen i midten af båsen fyldte den svulmende hele pladsen op. Bum. Der faldt jeg for vognen. Size matters.

Alligevel må Porsche have syntes, at de kunne gøre det liidt større. I hvert fald har de nu sendt den nye Panamera Sport Turismo, mærkets første stationcar, på gaden til alle dem, der mangler plads. Til børn på over to meter. Eller noget. Nu skrev jeg liidt, for det er det. Bagruden er nemlig blevet lidt mere lodret, taget forlænget og bagsæderne kan lægges ned. Til alle de praktiske ting, som man ikke kan få au pair pigen til at klare. Og jeg overgiver mig straks.

Det er topmodellen, Panamera Turbo Sport Turismo, som jeg er ude i, og med 550 hestekræfter under motorhjelmen er den en rendyrket magtdemonstration af Porsches eminente evne til at bygge sportsvogne. Halvfjerds års erfaring fornægter sig ikke, og det her bæst, limousine eller skrumsel om du vil, på over 2 ton kan flyve fra 0 – 100 km/t på blot 3,9 sekunder. Uden at løfte et øjenbryn.

For Porsche Panamera Turbo Sport Turismo er jo som udgangspunkt en limousine med stort bagagerum, det kan man jo have, når motoren ligger ude foran, og som jeg roligt flyder ned ad Strandvejen er den herlige V8 buldren da også mere diskret. Som et tordenvejr i horisonten. Dybt, fjernt og lidt truende.

Og det er det. Truende. For der er lyd i den vogn, vel at mærke når sportsudstødningen tages i brug. Og for at det ikke skal være løgn har Københavns kommune været så venlige at bygge en helt ny tunnel, hvor man for alvor kan nyde rabalderet. Mens jeg holder for rødt, drejer jeg derfor den lille magtfulde knap på det tykke læderrat fra Sport til Sport+, hvilket fluks sender omdrejningerne op, vognen sænker sig, og da det bliver grønt blæser jeg op på 60 km/t og brøler ind i røret ved Svanemøllen. Åh, manner.

Jeg sukker dybt, læner mig tilbage og kører en finger hen over knappen til klimaanlægget. Instrumentbordet er helt skarpt med en midterkonsol som er helt smooth fordi den mest indeholder berøringsfølsomme knapper, foruden en stor 12″ infotainmentskærm. Denne her udgave er spækket med for over kr. 600.000,- ekstraudstyr, af det vil jeg klart anbefale alle at lægge de 28.000,- for surroundview kamera med p-assistent. For man kan altså nemt miste følelsen for så lang og bred en vogn i en parkeringssituation.

Panamera Turbo Sport Turismo råber på en autobahn, vi har simpelthen hverken fartgrænser, der passer, eller asfalt nok her i landet til den volumniøse sportslimousine, og almindelig fart på motorvejen føles som tilbagelænet cruisen. Der er trods alt langt fra 130 km/t til topfarten på 304 km/t, suk. Men på tilkørslerne, ja, jeg prøvede adskillige, er der mulighed for at mærke suset, mærke hvor hurtigt og overlegent stabilt firehjulstrækket hiver den store vogn op i fart – og det er helt skørt, hvad Panamera Turbo Sport Turismo er for en bombe.

Og det, opdager jeg hurtigt, er jeg ikke den eneste, der synes. Vognens tilstedeværelse i trafikken fremprovokerer simpelthen løjerlig adfærd fra andre bilister overalt, hvor jeg færdes. Flere kører helt om i bagagerummet (og kan næsten være der) og blinker med lygterne, laver mærkelige overhalinger, for så at tage farten af igen eller tænde advarselsblinket kort. Jeg forstår altså ikke helt det dersens lyslingo, de forsøger sig på. Denne her bil kan køre fra hver og en af de legelystne modeller, så hvorfor prøve? Jeg cruiser hjem igen med kørekortet intakt i en sky af dårlig samvittighed og indebrændt konkurrencegen.

Panamera Turbo Sport Turismo er en luksuriøs vogn til den store familie, der har brug for plads, men også værdsætter en sports … aj, stop! Det er jo det rene marketingsmumbo jumbo. Lad os dog kalde en spade for en spade. Porsche Panamera Turbo Sport Turismo, altså topmodellen her, giver bedst mening i lande, hvor man ikke skal lægge over to millioner kroner i statskassen for den, eller er begrænset af fart på motorvejen. Begge dele er desværre med til at gøre den fantastiske vogn, suk igen, til mere drøm end virkelighed herhjemme. En lektion i, hvor overlegne Ferdinand Porsches arvtagere fortsætter med at være til at bygge performancebiler. Og det uanset om det er en to personers sportvogn, en stor SUV eller en firepersoners limousine. Med plads til en Ikeasofa.

Porsche Panamera Turbo Sport Turismo

Pris fra kr. 3.073.709,- (excl. ekstraudstyr)

Hestekræfter 550

Topfart: 304 km/t

0 – 100 km/t på 3,9 sekunder

Kilometer på literen: 10,6

Modtag PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, så snart det udkommer tryk her!

Author: Malene Raith

Share This Post On