Spejder og spunk i Ford Fiesta

Modtag PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, så snart det udkommer tryk her!

Foto PR

“Det forekommer mig, at vi allerede har overhalet den vogn en gang,” konstaterer kollegaen, som vi vræler forbi den røde Fiat 500. Han har måske ret, måske ikke. Under alle omstændigheder kom vi så hurtigt om hjørnet lige før, at gps’en ikke rigtig kunne følge med og først for sent opdagede, at det var forkert retning.

Nu er vi så på rette spor igen, men ruten tilbage hertil gik den direkte vej ned ad smalle og pænt hullede bjergveje. Ikke just optimalt, når man befinder sig i en opspændt Ford Fiesta ST, der mærker hver en ujævnhed på vejen og koster unægtelig også en del på gennemsnitsfarten. Men var vi derimod kørt udenfor kortet i går, havde det nok været en hel del sjovere. For der var det en ganske anderledes Fiesta, vi bevægede os rundt i.

Jeg befinder mig som sagt i Sydfrankrig, nærmere betegnet bjergene bag Nice, hvor Ford har inviteret til testkørsel af hele to nye og pænt forskellige varianter af den nye Ford Fiesta: Active og ST.

Ford fans sidder sikkert allerede nu med stjerner i øjnene og sukker ved tanken om ST, men tillad mig at starte med den anden og helt nye: Fiesta Active. En slags mini crossover/SUV wannabe, som måske ikke har rummeligheden, heller ikke rigtig frihøjden, men om ikke andet rigtig gerne vil signalere aktiv livsstil.

For at gøre det, har Ford derfor udstyret Fiesta Active med de klassiske beskyttelseslister over hjulkasserne og langs med bilen, gjort den en lille bitte smule længere med en kromliste foran, givet den sort grill og hævet frihøjden med 1,8 cm. Altså nuvel 1,8 cm … det kan godt være lidt svært at tage alvorligt, når man selv er et hoved højere end de fleste.

For at kompensere for den nye frihøjde har Fiesta Active desuden fået rykket hjulene en lille smule længere ud i kasserne, og nye støddæmpere, affjedring og styretøj hjælper med at stabilisere den. En sidste detalje som også er med til at gøre vognen højere at se på, er tagbøjler, så mountainbiken kan smides på taget. Den kan nemlig no way være i bagagerummet.

Fiesta Active har desuden tre forskellige køremodes, som skiftes på midterkonsollen: Normal, Eco og Slippery. De giver sig selv og er pænt anderledes, hensynsfulde og praktiske til turen i skoven i forhold til dem, der sidder i Fiesta ST. Men den får I stadig ikke lov til at høre om.

Nok er det fristende at give gas ud ad de franske bjergveje, og den 140 hestekræfters 3-cylindrede motor trækker som forventet fortrinligt og absolut dynamisk. Ford kan det der med motorer, men det svajer altså også noget, hvis jeg runder en klippekam i høj fart. Så kommer den komfortable Fiesta Active trods alt mere til sin ret på grusvejene ned mod den store blå sø i dalen. Hvor nattergalen synger så smukt, og undervognen absorberer de mindre ujævnheder.

Og det er jo også lige præcis hensigten. Kvadratisk, praktisk, aktiv. Og nåh ja, er du knap så aktiv, men bare rigtig godt kan lide det lidt rå countryside look til din bybil, er det også helt i orden. For det er jo trods alt livsstilsegmentet, vi befinder os i, når vi taler Fiesta Active.

Varianten kommer med en 1.0 liters EcoBoost motor, 6 manuelle gear og henholdvis 100, 125 og 140 hestekræfter, og prisen starter på kr. 182.480,-

Men så er det vist også på tide at smide spejderdrengen overbord og vende kasketten. For nu er det endelig ST tid, og hold nu op, hvor er den nye Fiesta ST underholdende! Hvis man altså er til fart og køremodes, der hedder: Sport og Track.

Allerede fra jeg trykker start, ved jeg, at der er ballade i luften. Og det ved dem, der står i nærheden også. For den nye Fiesta ST er udstyret med en ny 1.5 liters EcoBoostmotor med 200 hestekræfter, der beredvilligt vækkes til live med et lille brøl. Den 3-cylindrede motor buldrer herligt vredt blandt andet takket være den aktive sportsudstødning, som yep, også knalder arrigt og sender nattergalene i dalen på flugt, når jeg skifter gear.

Motoren er desuden gjort mere effektiv, uden at det på nogen måde går ud over dynamikken, ved at have cylinderfrakobling. Det virker selvfølgelig kun, når man kører ved jævn fart, hvor snittet så kan blive omkring 16,7 kilometer på literen, og ikke, hvis man kører med Trackknappen nede hele tiden. Som jeg. Beklager. For de har nemlig noget i Frankrig, som vi ikke har så meget af i Danmark … nej, ikke et Champagnedistrikt, men snoede bjergveje.

For en ting er, at det er sjovt at lave hurtige overhalinger på landevejen og blive trykket tilbage i sædet af accelerationen fra den super responsive speeder, når andet er, at mærke hvor fast vognen bider sig til vejene i svingene. Ny teknologi har mærkbart forbedret stabiliteten og sammen med det stramme præcise styretøj og en optimeret vægtfordeling er det legende let og runde selv skarpe sving i høj fart. Juhuu!

Topfarten er 232 km/t og til de legelystne er Ford ST selvfølgelig også udstyret med launchcontrol. Hvis man vil være først ovre for grønt. Tredje generation Fiesta ST er så vellykket, sjov og skarp, at selv min kollega, som lige når at fortælle, at han mere er til komfort end køredynamik, får grin på læben og godt gang i gassen, da han kommer bag rattet.

Om man så kan holde ud, at sidde med ballerne i spænd i Recaro sportsæder og få raslet nyrerne løse af den hårde undervogn på sigt i hverdagen vil jeg lade være op til folk selv. Under alle omstændigheder er den nye Fiesta ST en brutal demonstration af råstyrke fra Ford, som her ikke bare leverer performance i topklasse, men også formår at gøre den økonomisk opnåedelig.

Nuvel. Nok bliver den Fiesta ST ikke langet over disken i hundredevis, for med danske briller repræsenterer den vilde vogn nok mere drømmen om en Fiesta end det endelige køb. Det er den farmand vil have, og det er en Active som lillemor får ham presset ned i. Måske.

Der er i hvert fald ingen tvivl om, at Fiesta Active og ST ligger i hver sin ende af spekteret. Midt imellem finder man så den helt almindelige friske hverdags Fiesta samt luksusdyret Vignale. Er man Fiesta fan er det med andre ord nu ikke bare muligt at vælge motorstørrelse og udstyrsniveau, men også personlighed og temperament til sit vogntøj. Uanset om man er fornuftig storbyspejder eller brølende landevejsrøver.

Ford Fiesta ST koster fra kr. 275.000,-

Modtag PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, så snart det udkommer tryk her!

Author: Malene Raith

Share This Post On