Herregårdsvognen er tilbage, Volvo V60

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, så snart det udkommer tryk her!

Foto PR

“Hov, der er jo massage? Gider du lige starte den for mig?” Spørger jeg, trykker på den runde knap på sædet og overlader til kollegaen at finde rette indstilling. Han trykker naturligvis fluks på livet løs på knapperne på skærmen så intensitet og hastighed på rygrulleriet ryger i max. Den slags handlinger ville nemlig i flere andre vogne få stolen til at flippe ud. Men ikke i den her.

Så i stedet for at lange en irettesættelse i retning af passagersædet, læner mig bare tilfreds tilbage bag rattet på den nye Volvo V60 og lader ånden i sædet, ånden i rattet og den adaptive fartpilot gøre arbejdet på den spanske asfalt. Åh, ja. Herregårdsvognen er tilbage.

Ja, ja, jeg ved godt, at der nok er nogen derude, der nu sidder og protesterer, en Volvo V60 er vel ingen V70, og det er da også rigtigt. Eller var. For nu er der nemlig kommet nye köttbullar på suppen.

Jeg befinder mig i Spanien, nærmere betegnet Terragona bag Barcelona, hvor Volvo har inviteret til testkørsel af den helt nye Volvo V60.  Første generation af den svenske stationcar blev præsenteret for verden i 2010, fik efterfølgende en opgradering i 2014, og nu er tiden altså endelig moden for anden generation at kræve sin plads i lineuppet blandt medlemmerne i den nye modelfamilie.

Og det er jo efterhånden ikke så lidt af en succeshistorie med den familie. Siden XC90 kom på markedet i 2014 har Volvo overgået sit salg år efter år, og 2018 ligner allerede efter de første fem måneder ikke en undtagelse. Allerede pr. 1. juni havde Volvo Danmark nemlig overgået salget fra samme tidspunkt sidste år med 35,8 procent. Og med en ny V60 på dansk asfalt til juli skal der nok komme endnu flere Volvoer i de danske garager.

Og her kommer den afgående herregårdsvogn, V70 ind i billedet. For 27 procent af de danske Volvoer er V60 og V70’ere, men eftersom V70 produktionsmæssigt er lagt i graven, vil det være oplagt at anskaffe sig en V60 i stedet.

For nok var jeg selv lynhurtig til at udråbe storebroren, V90, som den naturlige arvtager til V70, men efter at have kørt V60 virker den vogn altså mere logisk. Anden generation V60 er nemlig skabt på samme platform som stort set hele den nye modelfamilie er – XC40 undtaget – og er godt nok en kortere lillebror til V90, men har faktisk kun 7 cm mindre akselafstand. Altså rigtig meget plads i kabinen. Men endnu mere interessant er, at den nye V60 faktisk har længere akselafstand end V70. Bum. Min helt personlige teori er, at man hos Volvo tog den tunge beslutning om at slukke for respiratoren på V70, da denne her vogn lå klar på tegnebrættet. Der er simpelthen ikke længere plads til en stationcar mellem V90 og V60. Men det står altså for egen regning.

Uanset årsag behøver man ikke være ked ad det. For med det nye længere og lavere design står V60 skarpere end nogensinde, fronten er gjort større og bredere, og linjerne langs den lange kabine er så rene, med den markante linje fra for- til baglygte, at det er en fornøjelse at kigge på. Selv for mig, der ellers ikke er den store stationcar fan. Det spiller bare.

Baglygterne kender man fra V90, omend de utroligt vågne vil bemærke at en refleks er rykket, tillige med Thors hammer i forlygten, der til forskel fra SUV broren XC60, ikke har fået trukket spidsen fra lygten helt ind i grillen.

Til gengæld vil garvede Volvokørere nikke genkendende til instrumentbordet, der til forveksling minder om det i XC60. Mest tydeligt er det såkaldte “drivtømmer” med kromlinjen nedenunder, de vertikale luftdyser og den store 9″ infotainmentskærm. Foruden de fantastiske komfortable sæder, som man bare altid sidder godt i.

Startknap, rulleknap til køremodes og automatgearet er en familiesignatur, og så kan man desuden sove roligt om natten ved tanken om, at Volvo lever op til sit sikkerhedsimage med sikkerhedssystemer såsom vognbaneadvarsel, skilteaflæsning og automatisk nødbremse, der registerer trafik, fodgængere og sågar elge.

Selvom jeg aldrig bliver fan af, apropos sikkerhed, at skulle rode efter programmer på en touchskærm, mens jeg kører – og derfor kommandoen til kollegaen – så er jeg til gengæld stor tilhænger af Volvos suveræne bakkamera i fugleperspektiv. Rammer man noget under parkering med det her, er det fordi man har lukkede øjne. Eller ikke burde sidde bag et rat.

Hvilket bringer mig til den anden ånd i maskinen. Nemlig Volvos adaptive fartpilot med selvkørende funktion, som ikke bare holder afstand til forankørende, men også styrer og selv holder vognen i banen. Ind til nu har systemet fungeret ved at læse vejbanen med radar og kamera, men i V60 det blevet videreudviklet og forbedret så systemet nu suppleres med information fra navigationen.

Altså læser den ikke bare vejen, den ved også, hvornår der kommer sving og ændringer på den. Det giver en meget mere behagelig og stabil kørsel, omend man naturligvis skal huske at beholde hænderne på rattet. Perfekt til de lange køreture som pendler eller med hele den pukkelryggede på det rummelige bagsæde ned gennem Europa.

Den nye Volvo V60 bliver til at begynde med introduceret i to motorvariationer i Danmark. En 190 hestekræfters D4 dieselmotor og en dynamisk 310 hestekræfters T6 benzinmotor. Førstnævnte er forhjulstrukket og som jeg cruiser ud ad de regnvåde spanske bjergveje mangler jeg ikke noget. Den kører komfortabelt og tilpas dynamisk, og ønsker man mere kraft i hjulene kan man jo bare hoppe videre til familieraketten T6, der er udstyret med både turbo og kompressor foruden AWD, der får den til at ligge godt og stabilt på vejen. Den kommer man pænt hurtigt ud af betalingsbåsene med på motorvejen.

Mellemtingen er en T5 med 250 hestekræfter, som også på trapperne i løbet af sommeren, og absolut ikke uinteressant nok kommer der sidst på året to forskellige plug-in hybrider. Prisen starter på kr. 512.000,-

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, så snart det udkommer tryk her!

 

Author: Malene Raith

Share This Post On