Spicy ny Hyundai Kona

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, tryk her!

Foto Malene Raith

Bing! Den en lille lyd i bilen, forsøger uden tvivl at sige mig noget. Hm, lad mig nu se: det er ikke blevet frostvejr, jeg mangler heller ikke brændstof, sikkerhedsselen er fastspændt og jeg er ikke kørt over nogen streger på asfalten, hvad kan det så  … oh!? Okay.

Hold hænderne på rattet, står der i det lille display. Hah, smiler jeg tilfreds. Der er skam helt styr på situationen. Jeg har såmænd blot tilladt mig at læne mig veltilpas tilbage for at nyde køreturen langs Øresund i ro og mag bag rattet på den meget iøjenfaldende nye Hyundai Kona.

Og mens vi er ved det øjnene ser … reaktionen på vognen kan deles ind i to stadier hos min søn.

Først lyder der et imponeret: “Woouw,” som den glitrende limegule vogn bliver kørt ud i solskinnet foran ham, efterfulgt af: “Hvor er den bare sej, den kan vi godt lide ikk’?”som døren åbnes, og de gule sikkerhedsseler, der matcher eksteriør, syninger og lister kommer til syne.

Bum. Var jeg bilsælger ville det være lige nu, at jeg lagde slutseddel og kuglepen i bordet foran forældrene. Men nuvel, så let er det nok alligevel ikke at sælge biler. Og lur mig om farmand ikke vil have lidt at skulle have sagt om lige den farve. Og forståeligt nok. For det er jo trods alt oftest ham, der skal forsøge at få en fin pris for vognen, når den en dag skal skiftes ud. Det sagt, så ser Hyundai Kona unægtelig spicy ud i netop den kulør, Acid Yellow, der fremhæver designet meget mere end på f.eks. den koksgrå, og at der kører biler rundt i flotte farver er  desuden et muntert tegn på, at det går godt for økonomien i Danmark.

Hyundai Kona er en såkaldt crossover, altså en rummelig vogn i overskuelig størrelse med god frihøjde der, selvom den skam også kan fås med firehjulstræk, mere er en livsstilsbil til byen end en terrængående arbejdshest på landet. For at understrege dette blev verdenspremieren sidste år da også holdt i en af verdens absolutte modeknudepunkter, nemlig Milano, Italien. Ironisk nok også en by, der er kendt for sine bilkøer og stillestående trafik.

Men det giver selvfølgelig tid til at kigge nærmere på hinandens køretøj, og design er helt klart en væsentlig faktor i Kona. Som altid kan den slags jo dele vandene. Smag og behag er heldigvis forskellig, og jeg tilhører dem, der synes, at Kona er absolut vellykket. Den har sit helt eget udtryk med masser af designdetaljer, som den store grill, de store lygter under de smalle forlygter, der gør den både bred og beasty at se på, og desuden går igen på bagenden. Gennemtænkt og anderledes, lige præcis nok uden at være overlæsset.

Interiøret er som sagt spiffet op med gule syninger og lister, der matcher den udvendige kulør, hvis man er til den slags, igen nydeligt uden at blive for meget, men ellers er kabinen noget mere afdæmpet med en fin infotainmentskærm over midterkonsollen .

Hvad man til gæld først bemærker, når tænder motoren er de forskellige spændende sikkerhedsteknologier, som man mere eller mindre kan tilvælge. Automatisk nødbremse er standard, men ellers er det muligt at få headup display i form af en lille gennemsigtig plastiskskærm, som vipper op, når der trykkes start, skiltegenkendelse, træthedalarm, baksensorer og kamera, advarsel om trafik bag vognen og aktiv vognbaneassistent. Sidstnævnte kan selv dreje på rattet og holde mig i banen, vel at mærke kun når det grønne rat i displayet lyser. Og hænderne skal være på rattet hele tiden, og holde fast på det, ellers får man, som jeg, en røffel.

Det kan derfor godt bimle en del, når man bakker ud fra en smal bås med trafik bag sig, men nu er vognen jeg befinder mig i også udstyret med hele dynen. Til gengæld har den den mindste af de indtil videre to tilgængelige benzinmotorer (den anden har 177 hestekræfter), men den gør altså det også super fint. De seks gear glider nemt, jeg mangler ikke kraft, hverken i byen eller på motorvejen, og nuvel, nok kan man høre, at den er tre cylinderet, men det gør den også lidt dynamisk i udtrykket. Og ellers kan man jo bare vælge den store motor eller endnu bedre: vente på at den elektriske udgave kommer på markedet lige om lidt. Så er der i hvertfald nul lyd fra motoren, og man er desuden helt i sync med tidens tendenser.

Præcis som man vil have det i en livsstilbil. Plads, gode køreegenskaber og cool design. Nårh, ja, selvstændighed nok til at bede mig holde fast i rattet, når jeg nyder det hele lidt for meget.

Hyundai KONA 1.0 T-GDi Premium

Pris kr. 253.975,-

Hestekræfter: 120

Kilometer på literen: 18,5

Hyundai Kona fås fra kr. 209.995,-

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, tryk her!

Author: Malene Raith

Share This Post On