Helt sin egen, BMW X2

Modtag PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, så snart det udkommer tryk her!

Foto Malene Raith

Manden med de smarte solbriller og den lille iltre terrier stopper op på havnen et øjeblik. Det er altså en af de gode ting ved at teste biler. Alle bilentusiasterne som man falder i snak med. Og manden her ved tydeligvis godt, at den gule BMW X2 på kanten af kajen er en helt ny vogn.

“Den er helt sin egen, ikke?” mere konstaterer han, end at han spørger. Alligevel svarer jeg: “”Både og.” Dels fordi jeg er kvinde og derfor ikke kan lade være med at kværulere, hvor muligheden byder sig, men allermest fordi det også er rigtigt. For BMW X2 er på flere områder en BMW X1, men dimensionerne, det nye design og køregenskaberne, gør den uden tvivl helt til sin egen.

Og det bliver ekstra tydeligt, når man sætter en BMW X2 op ved siden af en X1. Nok er de lige store, de deler trods alt platform, har samme akselafstand m.m., men BMW X2 er mere flad, bredskuldret og kurvet, og har desuden en overdimensioneret signaturgrill, der fylder fronten godt ud. Flabet? Jep. Kan jeg lide det? Oh yes!

Det nye design gør uden tvivl den lille SUV, for det er jo trods alt BMWs mindste i det segment, til en dynamisk og frisk bror, der står ud i trafikken med et look og selvværd, der hører til i de større klasser. Og så har den desuden en design detalje, som deler vandene. I hvert fald hos BMW entusiaster. Nemlig at det hvide og lyseblå emblem, der er blevet sat på den bagerste stolpe bag sideruden.

At placere BMW logoet der referer nemlig til en klassisk BMW fra 1970’erne, BMW 3,0 CSL, som var en skarp og elegant sportscoupé. I lyset af den vogn, kan jeg godt forstå, at det kan skære nogen i øjnene, at se et unikt særpræg fra fortiden dukke op på en noget mere folkelig SUV. Men altså … Personligt havde jeg mere travlt med at hoppe i elastik og sjippe end at lægge mærke til emblemer på biler dengang i 1970’erne, så jeg synes faktisk, at det ser drøngodt ud på BMW X2. Kald mig bare en ignorant eller gudsbespotter.

Nu bliver designet så heller ikke dårligere af, at vognen jeg kører i, har den friske gule Galvanic Gold metallak, og er udstyret med M Sport X-pakken, som sænker vognen en lille bitte smule (10 mm). Det er altsammen med til at gøre den ekstra sporty at se på foruden de elegante 19″ letmetalfælge og to store afgangsrør på bagen. Trut trutterut, ingen mindreværdskomplekser her.

M Stylingen ses også i interiøret med sportssæderne, aluminiumslisterne og i det dejlige store tykke læderrat, men ellers ligner kabinen meget det klassiske BMW interiør med infotainmentsystemet, som styres med den velkendte drejeknap i midterkonsollen, samt den velfungerende joystick til 8-trins Steptronic automatgearet, der herligt nemt skifter fra Drive til Reverse uden at sætte sig fast i neutral undervejs. Skønt, når man parallelparkerer flere gange om dagen ud for en skole.

Og apropos … måske er den slags parkeringer ikke voldsomt angstprovokerende i en vogn på denne størrelse, men når den er udstyret med så flotte fælge, finder jeg faktisk stor glæde ved at have et bakkamera (ej heller standard). Dyre fælge og høje kantsten er simpelthen en skidt kombination, så bruger man penge på det ene, bør man også bekoste det andet.

Som sagt har sønnike ikke mere benplads på bagsædet i BMW X2 end i en BMW X1, bagagerummet er heller ikke verdens største, men børnecyklen kan da være der, men hvis man også vil have den elektriske bagklap til at lukke helt i, skal man altså med et snuptag lægge splitbagsædet ned. Men på førersædet er der derimod noget andet, som jeg bemærker.

For nok kaldes det her jo for en SUV, en sådan kompakt en af slagsen, men det føles faktisk lidt som at køre en almindelig personbil. Nok sidder jeg ikke lavt i vognen, jeg sidder sidder heller ikke og troner, men har fin udsigt over trafikken og en rar tryghedfølelse ved at kigge ud over motorhjelmen. Og så er der lige det andet.

“Hold da op, du kom da hurtigt gennem svinget!” kommenterer min mand, som har kørt bag mig tilbage til BMW forhandleren. Jep, for fuld drøn faktisk. For den friske vogn ligger super godt fast i kurver og sving uden at krænge. Nuvel, firehjulstrækket hjælper selvfølgelig også godt med her.

At det er en diesel, er man ikke i tvivl om, når vognen står i tomgang, men når jeg kører på motorvejen er der dejligt roligt i kabinen – måske på nær lidt støj fra dækkene. Sådan er det bare med store fælge, og den lidt hårde, eller måske rettere: sporty, undervogn skyldes, at jeg dels kører i Dynamic og dels har M-styling.

Det hele fra design til køreegenskaber gør altså at BMW X2 ikke føles som en decideret SUV, men ej heller som en almindelig personbil. Crossover kunne man så sige, men det synes jeg heller ikke holder i denne her sammenhæng. Næh, så havde manden på havnen nok mere fat i den lange ende. Den nye BMW X2 er altså bare sin helt egen.

 

BMW X2 Driver 20d

Pris kr. 576.208,- (uden ekstraudstyr)

Hestekræfter: 190

Topfart: 221 km/t

0 – 100 på 7,7 sekunder

Kilometer på literen: 21,3

BMW X2 fås fra kr. 420.246,-

Modtag PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, så snart det udkommer tryk her!

Author: Malene Raith

Share This Post On