Den blå bandit, Hyundai i30 N

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, tryk her!

Foto Malene Raith

Nåh. Undskyld. Men altså somme tider ved jeg faktisk bare alt. Og nogen gange ved jeg så lidt mere. For eksempel at jeg tog fejl, da jeg vidste alt.

“Du kan ændre køre indstillingerne her og for eksempel sætte i Eco mode …” forklarer den flinke Hyundai mand, da jeg henter bilen, men når dårligt at fuldføre sætningen, før jeg slår en skoggerlatter op: “Hah, ha, ha, det er vist den rene pynt, det er der jo aldrig nogen, der bruger i den her bil.”

For jeg ved jo altså alt. Om alle. Mindre end 24 timer senere sætter jeg så den lyseblå Hyundai i30 N i Ecomode. For nok er den underholdende vogn med den sorte spoiler skabt til sjov, ballade og hjørnebukkeri, men det er faktisk også muligt at bruge den til almindelig transport, der ikke nødvendigvis får fodgængere til at søge ly for tordenvejret fra udstødningen.

Det sagt vil jeg fluks understrege, at det der med hverdagsbrug nok ikke gælder for folk, der bor i områder med mange brosten. For uanset køremode er Hyundai i30 mere eller mindre hårdt spændt op. Glem gyngende komfort, det letgildende gigtvenlige rat og blød kobling. Det her er en bil, der hele tiden kræver opmærksomhed i mere eller mindre grad, slapper jeg for eksempel for meget af i fødderne ved start for grønt, sætter den ud med et lille hop. Nuvel, den starter selvfølgelig fluks selv, men det ødelægger unægtelig mit image.

Hyundai i30 N er en GTI, altså gaderacerudgaven af en ellers almindelig personbil, men Hyundai vil selvfølgelig have deres egen betegnelse for den type vogn og derfor kaldt den for N. Som i Namyang. Og nej, det er ikke navnet på en populær lokal ret, men stedet, hvor Hyundai udvikler deres performancebiler i Sydkorea. Men for at Europæere kan forbinde navnet med noget lidt mere nærliggende, står N naturligvis også, og slet ikke spor marketing-søgt, for Nürburgring.

Den dueblå vogn debuterede på verdensscenen i 2017 og er Hyundais første performancebil fra den nye sportsafdeling, der har tyske Albert Biermann bag roret. Han er intet mindre end tidligere chef for BMW M, altså BMWs motorsportsafdeling, og så tror da Namyang, at der er kommet fart under skørterne på i30.

“Det er altså begrænset, hvad jeg kan lave af larm på en almindelig vej,” er jeg nødt til at skuffe min nevø, som jeg sætter ham af i byen. Og dog … For som jeg sætter i første og giver gas ud fra kantstenen, slipper speederen, kobler ud og sætter i anden, smælder udstødningen så fornøjet, at et bredt smil forplanter sig i ansigtet på nevøen, mens forbipassende ser sig om efter den punkterede knallert. Og jeg kører kun 40 km/t.

Som sagt er i30 N en køre-bil. Forstået på den måde, at den skal køres hele tiden. Ikke noget med at læne sig tilbage og lade vognen gøre arbejdet. Den er stram i styretøjet, hvilket gør den meget præcis i sving og utroligt sjov for fuld fart i en motorvejssnegl, som al sammen forstærker racerbilfornemmelsen. Det gør selvfølgelig også, at man hele tiden skal styre, da den er påvirkelig af ændringer på vejen, og nuvel, også sværere bare at smide ind i en smal parkeringsbås, da rattet ikke bare kan vrides med vissen hånd.

Men på trods af den indre racerbandit er Hyundai i30 N behageligt nedtonet i designet. På nær farven, det diskerete N i grillen og den røde stribe på fronten spiller vognen ikke voldsomt med musklerne, altså set i bagspejlet. Kører man bagved er det nok sværere at ignorere den sorte spoiler og vrede dobbelte udstødning, men stadig holdes designet rent og stilfuldt. På racermåden. Du ved med røde bremsekalibre og 19″ fælge (på Performanceudgaven).

Kabinen er ligeledes nydelig med alupedaler, nøglefri adgang og startknap, infotainmentsystemet er nemt og brugervenligt med en stor touchskærm, sæderne sporty uden at være ukomfortable og de seks manuelle gear er nemme og uproblematiske at håndtere, også når det skal gå hurtigt. Der er hele fem køremodes at vælge imellem, Normal, Sport, Individuel og Eco, som der kan skiftes mellem på venstre knap på rattet, eller jeg kan sætte direkte i det sjove og larmende N-køremode ved tryk på højre. Det er selvskrevet, at jeg er pænt højreorienteret, og jeg simpelthen bare elsker, at vognen selv giver mellemgas (små accelerationer).

Pladsen er fin til sønnike på bagsædet, også til hverdagsindkøbene i bagagerummet, hvilket er vel fint, men jo altså ikke det man går efter i denne her type vogn.

“Hej, hej …” vinker jeg kækt til fotobilen, som jeg passerer den ved Nordhavn med den lyseblå snude sat mod Øresundsbroen. Og nej, det er næsten ikke for at undgå den landsdækkende fartkontrol, der naturligvis løber af stabelen, netop som jeg skal testkøre Hyundai i30 N, næh, det er jo for at prøve, hvordan i30 N klarer sig over længere distancer, hvor man selvfølgelig kører i æhm … Ecomode.

Frygten er lidt, at jeg er gennemrystet, træt og ør, som jeg når frem til den svenske Østersøkyst, men her tager jeg fejl. Turen, som iøvrigt øv-bøv-så-kan-jeg-lære-det går gennem en skov af svenske fartkameraer, varer lidt over to timer, og både støjniveau og komfort er så absolut glimrende i forhold, hvad det lige er for en bandit, jeg befinder mig i. Meen tre – fire timer vil nok være for meget. Solen skinner fra høj blå himmel og jeg nyder det af nogen udskældte soltag i fulde drag, for selvom det bidrager med 30 kilo til vognen, skal jeg nok på bane for at mærke forskellen. Og lige her på den kurvede landevej er det altså langt bedre livskvalitet for mig at mærke solen i ansigtet, mens jeg skærer sving på sjoveste vis. Og ja, selv i 6. gear i Eco mode, kan vognen skam trække frisk fra de bagvedkørende, så snart fartkameraerne er passeret.

Hyundai i30 N er en rendyrket forhjulstrukken fornøjelse at begive sig rundt i trafikken i. En sjov og meget responsiv gaderacer, som altså også kan bruges nogenlunde fornuftigt, hvis man har lyst til det, og iøvrigt besidder en vis form for selvkontrol. Over sin speederfod. Men hold nu op. Glem det praktiske. Det lyseblå lyn er i den grad en reminder til alle, der sidder og går i frø bag rattet på semiselvkørende vogne, om, hvad ægte køreglæde er. Hvis man altså er til den slags. Og så endda til en pris der er til at komme i nærheden af.

Hyundai i30 N fås med en 2.0 liters benzinmotor med enten 250 hestekræfter eller, som i denne Performanceudgave, 275 stykker.

Hyundai i30 N Performance

Pris: 473.975,-

Hestekræfter: 275

Topfart: 250 km/t

0 – 100 km/t på 6,1 sekunder

Kilometer på literen: 14,1 (hvis man host, host er en Ecoengel)

I30 N fås fra kr. 403.975,-

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, tryk her!

Author: Malene Raith

Share This Post On