Giv den Jazz …

Modtag PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, så snart det udkommer tryk her!

Foto PR

“Hah, der er da skub i vognen,” griner jeg, mens jeg flyver ud ad landevejen så fuglene letter og fårene flygter. Men glæden varer kun til jeg bliver hentet af en lokal bilist, der fløjtende ligeglad med fartgrænser, fugle og får krydser de dobbelte fuldt optrukne linjer og drøner videre.

Jeg forsøger at holde mig til, så godt jeg kan, men den sorte vogn foran begynder alligevel at trække fra mig. Det endda selvom jeg kører i den nye ikke bare faceliftede, men også motoropgraderede, Honda Jazz med tilnavnet Dynamic. Men det er der naturligvis en forklaring på.

Jeg befinder mig nemlig i Italien (hvor ellers kører de lokale sådan?!), nærmere betegnet markerne udenfor Rom, hvor Honda har inviteret til testkørsel af deres nye faceliftede mini hatchback Honda Jazz.

Jazz så dagens lys første gang i 2001, allerede året efter solgte den i flere eksemplarer end sin nærmeste konkurrent og nåede i alt at sælge over 2 millioner eksemplarer i Europa, inden anden generation kom til i 2008. Den solgte så i 3,5 million eksemplarer, og den succes vil Honda naturligvis gerne overgå med den 3. generation, som blev introduceret i 2015.

Den nye generation Jazz er bygget på en hel ny platform med mere akselafstand og brændstoftanken placeret under forsæderne, som giver mere plads i kabinen til skuldre, ben og knæ.

Honda Jazz handler nemlig i høj grad om rummelighed og praktik, hvilket understreges af de såkaldte ”magic seats,” bagsæder, der kan klappes op ligesom biografsæder og dermed give plads til større ting bag forsæderne. For eksempel en cykel. Praktisk og gennemtænkt. Nu er der så gået to et halvt år siden lanceringen, og det er derfor tid til ikke bare en lille opfrisker, men også en ny spiff Dynamic version af Jazz med en rap motor.

Faceliftet er sådan set hurtigt klaret. For på den almindelige Jazz er fronten blevet ændret en smule omkring grillen, der har fået et nyt “hønsenet” look nederst, og lygterne kan desuden nu gøres ekstra skarpe med de noget pænere LED-lys. Det er dog afhængigt af udstyrsniveau.

På bagenden ligner vognen sig selv på nær den nederste del, der er gjort mere slank og elegant, mens det indvendige design forbliver det samme. Altså på den almindelige Jazz. På den nye Jazz Dynamic sker der lidt mere (det er den på alle billederne).

Dynamic er nemlig det friske alternativ til dem, der gerne vil have lidt flere hestekræfter til at flytte rummeligheden. Helt præcis får de 130 stykker af dem presset ned i den helt nye 1.5 liters motor, og for at forstærke vognens sportyness, har den desuden en rød streg nederst på kofangerne både for og bag, der er røde detaljer i interiøret såsom syninger på rat og sæder og de flotte LED lygter er standard.

Og så gør vognen altså væsen af sig. Efterhånden som jeg kommer op i fart, ryger motoren nemlig seriøst op i omdrejninger. Så længe jeg holder mig til omkring 80 – 90 km/t i 6. gear går det fint. Vognen er frisk, men også hård i undervognen, i hvertfald her på de forfaldne og ujævne italienske landeveje. Det fungerer sikkert bedre på jævne danske veje, men i Italien bliver jeg kastet lidt rundt. Og træder jeg hårdere på speederen, begynder omdrejningerne for alvor at larme. Det går nok fint i spænd med det dynamiske udtryk, men planlægger du at krydse landet med 130 km/t på motorvejen, er du nok temmelig ør i hovedet, når du kommer frem.

Så passer de 130 hestekræfter trods alt nok bedre til hurtige overhalinger i byen og forstæderne. For Jazz er altså først og fremmest en høj og rummelig familiebil – faktisk lidt MPV-agtig efter min mening med de trekantede sideruder og den store forrude – der kan rumme indkøbene, børnene og pakkenellikerne i en travl og aktiv hverdag. Og det rimer ikke rigtig på sporty.

Det er også derfor, at jeg opgiver jagten på den sorte vogn. Jazz Dynamic kan såmænd sagtens følge med, men høj fart på hullede veje med hård undervogn og motorstøj er jeg simpelthen for mageligt anlagt til. Næh, så er det mere behageligt at tage det roligt bag rattet på familiebilen. Selvfølgelig en smagssag, og den gode nyhed er, at Jazz nu er til det hele. Ikke bare praktik, men også dynamik.

Den nye faceliftede Honda Jazz er lanceret i Danmark, Jazz Dynamic med 6 manuelle gear starter på kr. 196.480,- og på kr. 211.480,- med CVT-gear (med syv indbyggede kunstige trin).

Modtag PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, så snart det udkommer tryk her!

Author: Malene Raith

Share This Post On