Lidt mere mainstream, Citroën C4 Cactus

Modtag PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, så snart det udkommer tryk her!

Foto Malene Raith

Citroën har gang i noget virkelig fornuftigt. I hvert fald hvis man, som jeg, er fan af de hendengangne CX’ere. Nok interesserede tekniske detaljer mig ikke en høstblomst som barn, men to ting ved min fars skiftende CX’ere står alligevel ud i erindringen: sofasæder og hydraulik.

Og derfor varmer det unægtelig mit nu halvgamle hjerte at stå her foran den nye opdaterede Citroën C4 Cactus. Ikke at designet på nogen måde nærmer sig de strømlinede CX pilespidser, men det franske mærke har strammet den praktiske og særprægede familievogn op på to af fortidens kerneområder: oui … sæder og hydraulik.

Jeg befinder mig i et forårskøligt Provence, Sydfrankrig, hvor Citroën har inviteret til testkørsel af den nye Cactus. Og ja, navnet får sikkert allerede en hel del til at rejse børster, men lad bare være med det. For uanset hvad man må mene om designet på den oprindelige Cactus, der i øvrigt blev kåret til Årets Bil i Danmark 2015 på grund af flere kvaliteter end design, så var det modigt af Citroën at sende så anderledes en bil på markedet oven på finanskrisenårene.

Hensigten var at skabe en bil, som stod ud og var nemt genkendelig i trafikken. Og det lykkedes i den grad, selvom det altså også skilte vandene i lovers og haters. “Be diffent” er stadig slogan for den nye Cactus, men jeg fristes til at tilføje: “but not too different.”

For opdateringen af Cactus har medført, at vognen har mistet sit største kendetegn: de særprægede airbumps. Ifølge Citroën fordi, de har været i dialog med kunderne og lyttet til deres ønsker. Altså overgivet sig, strøget hunden med hårene og givet dem brylcreme, så de børster kunne komme ned at ligge igen. Der er derfor ikke mere grund til surhed, problembarnet er nemlig nu reduceret og rykket ned i bunden af siderne, hvor de mest ligner en bred gummiliste. Hvor effektive de så er overfor buler, må en fremtidig tur i Bilka vise.

På taget er en anden spydspids fjernet: tagbøjlerne, fronten er blevet mere harmonisk med mindre plastik og en ny grill, og på bagenden er gummiet ved de elegante nye baglygter forsvundet. Selvom C4 Cactus ikke er ændret i størrelsen, er designændringerne tillige med den nye lygtesignatur og større kølergrill med til at forstørre vognen visuelt.

Fryder den forandring så? Ja, det synes jeg så absolut. Selvom jeg er en af dem, der begræder, at vognens originale særpræg er blevet nedtonet, så er det naturligvis sund fornuft at en velkørende vogn appellerer til flere end bare de trendy. Det er trods alt bilforhandlere, der skal sælge vognen, ikke hippe kunsthandlere. Og den nye Cactus bliver uden tvivl meget nemmere for mange mennesker at sluge nu, fordi den faktisk ser rigtig godt og harmonisk ud. Og til sammenligning med for eksempel den nye C3 Aircross klæder det C4 Cactus ikke at være overlæsset, men forenklet i sit nye design.

Og indvendigt har den stadig sit særpræg, sin dejlig anderledes kabine med handskerummet under forruden, de sjove oldschool dørhåndtag og klips på bagruderne i stedet for vindueshejs (som er for tungt). Og så er der sæderne.

Eller måske rettere sofasæderne. For den rummelige kabine kan nu blive helt hjemlig på 1970’er måden med de nye sæder i skum og madres, som er stødabsorberende og yder bedre støtte, så man ikke er øm og træt efter en lang tur. Og kombineret med det firekantede digitale speedometer og den store infotainmentskærm er der unægtelig steampunk (sciencefictionblanding af gammelt og fremtidigt) i luften herinde.

Dog er sæderne ikke helt lange nok i hverken ryg eller lårstøtte til folk over 185 cm, men de kan så i stedet få fuld komfort fra den nye hydrauliske affjedring. Systemet har to hydrauliske stoppere, eller puder som Citroën kalder det, og systemet er et helt andet end CX’ernes hydropneumatiske affjedring. Cactus kan da heller ikke hverken hæves eller sænkes, men kører man på ujævne veje bliver bump og huller mærkbart absorberet af det nye system.

Flyvende tæppe effekt kalder Citroën det selv, jeg vil kalde fornemmelsen lidt som at køre på blødt ler. Duvende uden at være gyngende. Læg dertil den nye lydisolering i gulv, døre og instrumentbord samt den akustiske forrude, og selvfølgelig de nye sæder, og Cactus er en vinder. I hvert fald på komfort. Præcis det, som jeg husker mærket for.

Nuvel, naturligvis er Cactus ingen CX, men Citroën nærmer sig utvivlsomt noget af det helt rigtige. De nye tiltag skaber genkendelighed hos alle os, der ikke har opgivet håbet om, at Citroën en dag ville vende tilbage til rødderne. At det så har kostet et par airbumps og tagbøjler er til at leve med.

Den nye opdaterede Citroën C4 Cactus koster fra kr. 174.990,- (kampagnepris) – hverken sofasæder eller hydraulisk affjedring standard.

Modtag PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, så snart det udkommer tryk her!

Author: Malene Raith

Share This Post On