Kraftfuld flyder, Opel Insignia GSi

Modtag PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, så snart det udkommer tryk her!

Foto Malene Raith

“Du siger bare til, hvis det gør dig nervøs,” egentlig taler jeg til kollegaen i passagersædet, der er helt cool med situationen, men det er vognen, der reagerer. Og straks kræver, at jeg sætter begge hænder på rattet igen.

Bare rolig. Situationen er helt under kontrol, men køreassistancen, der holder vognen i vejbanen her på motorvejen fungerer bare så godt, at jeg lige er nødt til at afprøve, om den også automatisk styrer med rundt i kurven. Det gør den. Måske en detalje, men i så fald endnu en positiv en af slagsen, der ligesom topper køreglæden af i den nye dynamiske og velkørende Opel Insignia GSi.

Jeg befinder mig i Sydfrankrig, nærmere betegnet det smukke landskab i Les-Baux-des-Provence, hvor Opel har inviteret til testkørsel af mærkets absolutte topmodel Insignia GSi.

Grand Sport injection er Opels pendant til GTi, og en betegnelse, der så dagens lys første gang på Opel Kadett i 1988. Senere blev den afløst af OPC, men er altså hermed blevet genoplivet på ny som afløser for, nemlig, OPC.

Det er Opels motorsportsafdeling, som har taget den store firmabil under kærlig behandling og blandt andet gjort den, afhængig af udgave, op til 160 kilo lettere i forhold til OPC forgængeren, 10 mm lavere, givet vognen 20″ fælge, AWD (firehjulstræk), cool og klædelige kromdetaljer på front og ved afgangsrør, full LED-forlygter med 32 matrixmoduler (som kan tænde og slukke individuelt i forhold til omgivelserne), skørter på siderne og en større spoiler på bagenden.

Indvendig er her sportspedaler og et behageligt stort fladt læderrat, men det mest iøjenfaldende er nu altså de store sportssæder. Dem er Opel da også pænt stolte af, for de har nemlig selv udviklet dem til at give optimal støtte i ryg og sider – og her taler vi faktisk også til lange mennesker – når man er ude at give gas. Og yes, varme/køling og massage er der naturligvis også tænkt på. Omend sidstnævnte altså lidt føles som om, at sædet trækker vejret bag en.

Området her i Provence indeholder smukke snoede bjergveje, hvor det er oplagt at sætte vognen i det komfortable af de tre køremodes, Tour. Trykker jeg ikke på noget, kører vognen bare i det almindeligt Standard køremode, men i Tour bliver Insignia GSi en lille smule blødere og absorberer lidt mere ujævnhederne i vejen, hvilket gør det til en glidende fornøjelse at cruise vognen rundt i det smukke landskab.

Styretøjet er smooth, automatgearet skifter uanstrengt mellem de otte trin, og vognen føles fjerlet, uanset op det går op eller ned ad bakke. Firehjulstrækket med torque vectoring sørger for at fordele kraften på baghjulene og uden at blive for teknisk, er det medvirkende til, at vognen ligger fast i svingene. Det gør min kuffert så ikke, men får tæsk i hvert eneste sving i det store bagagerum.

Den stærke 2 liters benzinmotor med 260 hestekræfter, der klarer 0 – 100 km/t på 7,2 sekunder, gør ikke det store væsen af sig her med 90 km/t, men de dersens mange heste er jo ikke bare til pynt. De skal selvfølgelig strække ud, så da jeg rammer den lige landevej, sætter jeg i Sport og snuden mod Michelins testbane nord for Marseille. Og så kommer der lyd i hestene.

Styretøjet strammer til, speederrespons og undervogn ligeså, og Insignia GSi brummer nu arrigt, hver gang jeg træder til på gassen for at overhale på landevejen. Det lyder herligt bisset helt uden at være uforskammet. For det er mest mig, der har glæde af den akustiske motorbrummen, den kommer nemlig mest fra højtalerne. Det lyder fedt, men er også lidt øv. Måske fordi jeg bare godt kan lide at larme.

På Michelintestbanen prøver jeg for alvor firehjulstrækket af gennem både en keglebane og ved at køre ind i en skarp og hældende kurve i høj fart. Det kan føles lidt grænseoverskridende, men den store vogn ligger forbløffende godt klippefast på vejen, altså lige til jeg når glatbanen. Her får stabilitetssystemet for alvor noget at arbejde med, det knirker og brummer i de våde sving, som understyringen modarbejdes og forhindrer mig i at ryge ad banen ud på græsset.

Men bare rolig, man må også gerne have det sjovt bag rattet på Insignia GSi, så da jeg slår både Traction Control og ESC fra, og dermed sætter vognen i Competition Mode, er det nu muligt at skride ud i svingene. Altså køre lidt sidelæns om hjørnet omend systemerne stadig er vågne i baggrunden og klar til at skride ind. Oplevelsen understreger hvor godt systemerne, når de er slået til, holder vognen på ret kurs, og hvor underholdende det kan være at slå dem fra.

Jeg foretrækker dog at have hele dynen slået til. Insignia GSi mangler ikke dynamik eller sporty køreegenskaber i Sport, men allerbedst synes jeg, det er at sætte i Tour og cruise tilbage til de snoede bjergveje i Provence. Naturligvis et spørgsmål om temperament, men for mig er det den flydende komfortable kørsel, den ubesværede gearkasse, stærke motor og luksuriøse køreoplevelse, som jeg nyder allermest. Uden at være blind overfor velbehaget i at kunne lave en frisk overhaling. Hvis det altså passer mig.

Opels nye topmodel kommer som både 5-dørs og stationcar samt med en velkørende ny 210 hestekræfters dieselmotor.

Prisen starter på kr. 500.000,-

Modtag PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, så snart det udkommer tryk her!

 

Author: Malene Raith

Share This Post On