Sagen er bøf, Audi SQ5

Modtag PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, så snart det udkommer tryk her!

Foto: Malene Raith

“Er det en V8?” Spørger manden med et tilfreds smil på læben. Tjah, det troede jeg faktisk selv til at begynde med, men så kiggede jeg på siden af vognen. V6 står der. Uomtvisteligt.

Men det ændrer bare ikke ved, at den bøffede Audi SQ5 altså har en snert af den velkendte dynamiske fiskekutterlyd, den salige motorpludren, som er på FNs liste over truede lydarter, og som jeg er storfan af. Specielt fordi jeg også kan akkompagnere den med små arrige pops fra udstødningen, når jeg giver gas i Dynamic mode.

Det handler naturligvis om fart og hestekræfter, når man sætter sig bag rattet på en Audi SQ5. Og hvis man prøver at bilde sig selv noget andet ind, skal man bare kaste et blik på bagenden af vognen. Kantet og spids med fire afgangshuller og krom kan ikke signalere andet. Også selvom det meste er pynt. Hullerne ender nemlig blindt, udstødningen går lodret ned i jorden bag kofangeren, men det skal man nu ikke lade sig snyde af.

SQ5 kan skam med sine 354 hestekræfter flytte sig, og sætter man i Dynamic, gør den det pænt hurtigt og med bjørnebrøl og dybe pops i slipvinden. Den slags skaber respekt på motorvejen (og varme i min krop), og jeg nyder den nye ærbødighed, som møder mig, når jeg buldrer af sted. Folk flytter sig omgående, og det er altså noget ganske andet end hverdagen i min mikrobil.

Til gengæld er jeg hele tiden nødt til at være opmærksom på min hastighed. Jeg er nemlig tilfreds med udseendet på mit kørekort, og den fartglade vogn kommer hurtigt ind i klippezonen. Heldigvis kan jeg regulere farten her på motorvejen med den effektive adaptive fartpilot. I byen kan trafikskilteassistent så, med hjælp fra et kamera i forruden, holde øje med jep, trafikskiltene, men det er som sagt blot en assistent. Og ikke 100 procent pålideligt. Eller også har min bare en bygningsfejl, for den viser til tider interessante alternative fartgrænser.

Som jeg drejer fra motorvejen og passerer sneglen i god fart nyder jeg lige, hvor fast vognen ligger i det skarpe sving uden af krænge, inden jeg sætter i Comfortmode og gør klar til at cruise gennem byen. Selvom bilen er stor, er den ikke enorm og det gør den ok nem at åle gennem trafikken. Og skal jeg lige hurtigt forbi, kan jeg også sagtens det. Stadig med lidt lækker V8-agtig lyd.

I alt har SQ5 seks køreprogrammer (Audi Driveselect) som også tæller Individuelt program, Auto, Efficiency og All Road, som styres nemt med pileknapper på instrumentbordet. Det er naturligvis helt klassisk Audi, hvilket interiøret er i det hele taget er. Med et dejligt stort læderrat, en elegant gearskifter til det effektive 8-trins Tiptronic automatgear samt en stor svævende infotainmentskærm, der styres via en touchplade og knapper på midterkonsollen.

På displayet mellem urene, der kan gøres større eller mindre, kan jeg følge min fart, min sikkerhedsafstand m.m. og så er her desuden cool blåt ambientlys, som man har glæde af om aftenen. Kabinen er dejligt rummelig, og sønnike er da også godt tilfreds med pladsen, som han kommer på bagsædet og begynder at råbe til vennerne udenfor. Jeg ruller lige vinduet ned, så de også kan høre ham. Og giver så en lille smule gas. Hæh.

Jeg kan ikke lade være, selvom det er lidt plat. Men det er jo unægtelig noget af glæden ved en Audi SQ5. Jo, jo, her er praktik nok til at kunne luske vognen hjem under dække af familiebil med plads i kabinen, plads i bagagerummet, frihøjde og sikkerhed. Men altså, det er der også i en almindelig Audi Q5 helt uden S, ikke? Så når man vælger SQ5 med bjørnen i motoren, der får den store vogn til at spundse fra 0 – 100 på 5,4 sekunder, er det fordi, man elsker den slags.

Designet, køreglæden og lyden. Og der er rigelig med skud i udstødningen til at imponere folk. Faktisk så meget, at de kan blive i tvivl om, det er en V8.

Audi SQ5 3.0 TFSI

Pris fra kr. 948.237,-

Hestekræfter: 354

Topfart: 250 km/t

0 – 100 på 5,4 sekunder

Kilometer på literen: 12

Modtag PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, så snart det udkommer tryk her!

 

Author: Malene Raith

Share This Post On