Alsidige Arona

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, tryk her!

Foto Malene Raith

“Hæh, her kommer jeg …!” griner jeg kæk, som vognen får fulde omdrejninger ved grønt. Nuvel, nok var det ikke helt med vilje, somme tider træder jeg bare lidt for hårdt på gassen, inden koblingen er fuldstændig sluppet, og med en tre cylindret motor går det ikke helt stille for sig.

Og selvom det egentlig ikke er min mening at lyde udfordrende, forpligter den slags naturligvis alligevel. Dynamik er trods alt en del af Seats DNA, eller temperament kalder de det selv, så jeg flyder med og når naturligvis først over krydset og videre ud ad landevejen i en friske metallik guldrosa Seat Arona.

Nu nævnte jeg farven, som jeg absolut synes er indbydende, og som min mand ikke vil ses i nærheden af, men den er jo irrelevant i det her tilfælde. For Seat Arona fås altså i andre farver og den har selvfølgelig heller ikke (håber jeg) haft indflydelse på, at vognen er blevet kåret til Årets Bil i Danmark 2018. Det er alt det andet.

Seat Arona, traditionen tro opkaldt efter en spansk by, som denne gang ligger på Tenerife (og nej, selvom det er nærliggende, så ligger den faktisk ikke i nærheden af Ibiza), er ikke en kæmpe vogn, men en højstilket udgave af minibilen Seat Ibiza. Nok bliver den kaldt for en mini SUV, men lige præcis her fungerer udtrykket crossover bedre. For den er altså mere et gadekryds end en SUV. Specielt fordi den ikke har firehjulstræk.

Misforstå mig ikke. Gadekryds er så sandelig positivt, nytænkning skaber nemlig nyt design og nye muligheder, hvilket Seat Arona er et smukt eksempel på. Designet med de skarpe linjer passer nemlig utroligt godt til bilen, og dimensionerne som høj minibil gør den virkelig velskabt. De smukke detaljer på denne her Xcellence model giver desuden et ekstra pift, som gør den endnu flottere at se på.

Og det fungerer bare så meget bedre for langbenede folk som mig, at sætte sig ind i en vogn, hvor man sidder lidt højere bag rattet. Det er ikke bare behageligt, det giver en mere tryg fornemmelse i trafikken, bedre overblik og ikke mindst en mere rummelig fornemmelse i kabinen.

Arona er da også en lille smule længere end Ibiza, hvilket gør bagagerummet lidt større, og øger praktikken, som man gerne vil lægge vægt på i denne her type livsstilsbil. Uanset om man er praktisk indrettet eller ej.

Kabinen er naturligvis genkendelig Seat med de gode sæder, det sort/hvide display bag rattet, som kan vise det klassiske kompass, og på denne model er klimaanlæg og det dejlige dejlige Keyless Go, yes, den hvor jeg bare kan beholde nøglen i tasken, standard. Den fine 8″ skærm med navigation er dog ekstraudstyr.

Der ligger 115 fine heste og gemmer sig under motorhjelmen, og de gør det virkelig godt. Indrømmet, jeg er faktisk ikke normalt fan af 3-cylindrede motorer. Synes de somme tider kan lave en irriterende overivrig dåselyd, men på Arona er lyden bare lidt mere muflet. En slags soft 3-cylinders lyd. Lidt dybere og brummende, hvilket både tager noget af det overdøvende og det ivrige, og gør den aldeles passende for en vogn med si, si, temperament. Selv for en skeptiker som jeg.

Arona kører desuden både frisk og komfortabelt i både by og på motorvejen, de seks manuelle gear og styretøjet er lige til, tilpas stramt og direkte, omend nuvel, jeg skal lige være lidt bedre til det dersens koblingspunkt, hvis jeg ikke vil køre ræs over krydset hver gang. Men den slags vaner kommer jo allerede indenfor de første køreture.

Det er alsammen med til at gøre Arona til en ikke bare velkørende og velskabt, men også alsidig bil. Til en i øvrigt mere end rimelig pris. Størrelsen går nemlig fint an til daglig færdsel i byen, mens frihøjden desuden gør den glimrende på landet med plads til pakkenellikerne til turen i sommerhuset ude for enden af grusvejen.

Jeg var desværre forhindret i at deltage i Årets Bil 2018, da det løb af stablen i oktober 2017, men det ville såmænd ikke have ændret noget på udfaldet. For Seat Arona er også i min bog en oplagt vinder af titlen.

Seat Arona Xcellence 1,0 TSI

Pris kr. 224.970,- (uden ekstraudstyr 17″ fælge, metallak og LED-forlygter)

Hestekræfter: 115

Topfart: 182 km/t

0 – 100 km/t på 9,2 sekunder

Kilometer på literen: 20,4

Seat Arona fås fra kr. 177.880,-

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, tryk her!

Author: Malene Raith

Share This Post On