Design og komfort er tilbage, C3 Aircross

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, tryk her!

Foto Malene Raith

“Hov, lille ven, hvad laver du der?” Jeg bremser og triller forsigtigt forbi den kække hund, der pludselig er dukket op midt på kørebanen på den anden side af klippefremspringet.

Lidt længere nede i dalen var det et får, jeg lige måtte bremse for. Nok er vognen udstyret med automatisk nødbremse som standard, men jeg er ikke helt sikker på, at den gælder for små dyr. Til gengæld sidder jeg så tilpas højt og kigger ud af forruden på den nye Citroën C3 Aircross, at det intet problem er at overskue både trafik og fritgående væsener på fire ben, der nu må dukke op på den snoede bjergvej.

“Bonjour!” den ældre mand hilser uimponeret og nørkler videre med sit net i fiskebåden. Lidet tager han sig af den farverige bil, som vi netop har trillet ud i solskinnet på den smalle kaj ved det krystalblå vand. Scenariet er unægtelig idyllisk, men det er selvfølgelig også derfor, at Citroën har valgt at invitere til testkørsel af den nye C3 Aircross netop her på Korsika. Det er fransk, smukt og helt sit eget.

Citroën har aldrig været bange for at stå ud. Både når det gælder design og komfort. Nok havde det franske mærke nogle lidt mere, skal vi kalde det anonyme år, efter de gode CX tider i 1980’erne med strømlinet design, hydrauliske støddæmpere og komfortable sofasæder, men sammen med den nye Citroën C4 Cactus i 2014, sendte de på ny et tydeligt signal til verden om, at mærket igen er under udvikling og klar til at gå egne veje.

Omkring samme tidspunkt besluttede de også, at C3 Picasso skulle erstattes med en SUV model for at tiltrække nye kunder. Velsagtens underforstået de kunder, som de senere år er strømmet til netop det segment. Vognen skulle ligne en SUV udvendigt, med al det folk godt kan lide ved en sådan, men minde om en MPV indvendigt. Og viola … resultatet står nu her foran mig i solskinnet på Middelhavsøen: den nye C3 Aircross.

Selv kalder Citroën den for en kompakt SUV, altså branchens ord for lille og vel efterhånden også for crossover, og frihøjden gør faktisk, at jeg kan forcere dybere huller og høje kantsten uden at frygte for ubehagelige overraskelser. Og det uden at vognen har firehjulstræk. For C3 Aircross har nemlig mulighed for en anden anordning, som nogen vil kunne genkende fra Peugeot 2008. Det kaldes Grip Control og er en række køremodes, som kan indstille vognen til at køre på for eksempel sand, sne eller ned ad bakke. Nej, ikke totalt amok off road ud over terrænet, men glimrende på grusvejene og de stejle bakker her på Korsika.

Designet er genkendeligt C3 med den smalle stribe LED kørelys på fronten, men så er der ellers også lagt i kakkelovnen i eksteriøret. De store front- og tågelygter med en farvet liste rundt om, ovale detaljer i grillen, friktionspladerne i bunden, foruden spændende detaljer på bagruden og kolorit på tagbøjlerne, viser, at “kill your darlings” tydeligvis ikke er blandt overvejelserne hos designerne. Folk har et hav af muligheder for at pynte deres egen C3 Aircross, hvis de vil. Jeg synes, at fronten måske er lige vel overlæsset, på nippet til at give bilen underbid, men det er jo det dejlige ved Citroën. At de tør det her. For naturligvis ved de, hvad de gør.

Ligesom at Citroën C4 Cactus fik folk op af stolene, skal C3 Aircross nok også dele vandene i lige dele tilhængere og afstandstagere. Med det resultat at denne vogn bliver en, som man forholder sig til, og derfor aldrig bliver ligegyldig. Men bemærk dog lige, at de meget udskældte airbumps, de stødabsorberende puder på siderne, ikke er en mulighed på C3 Aircross. Lidt ærgerligt synes jeg. Til gengæld er der noget andet ved den, som i høj grad bringer smilet frem hos mig. Kabinen.

Nøjh, hvor er den tjekket. Ikke så meget instrumentbordet, omend jeg giver stort tommelfingeren opad til, at der endelig er kommet en trådløs oplader til iPhone – nuvel, det gælder så kun for den spritnye iPhone 8 – men jeg elsker de lyse stofsæder, deres udformning og den måde de får kabinen til at minde om en stue i et tjekket designerhjem fra 1960’erne. Bagsædet er sofaagtigt, og sæderne kan da også køres frem og tilbage og ryglænene indstilles en smule. Fedt, og ikke mindst hyggeligt.

Stuen bliver endda ekstra lys af det store panoramasoltag (der måske skal fange lyset i stedet for Picassoens høje forrude), men de brede komfortable sæder har dog en ulempe. Man sidder ikke så fast i dem, når vognen snor sig gennem bjergene her på Korsika. Dieselmotoren med 6 manuelle gear og 120 hestekræfter klarer ellers udfordringerne uden problemer, den kører frisk og godt på både landevej og op ad bakke, hvor den kækt runder svingene. Benzinmotoren med automatgear og 110 hestekræfter er til gengæld noget mere, skal vi sige, jordbunden. Gearet skifter noget langsomt, og motoren passer måske bedre til dem, som blot ønsker at tøffe af sted i sofaen og nyde mest mulig komfort.

Under alle omstændigheder har Citroën igen skabt en vogn, som står ud i mængden. C3 Aircross er ikke bare sin egen, men også sin ejers personlige udtryk, og så har den bragt sofaen, og dermed fortiden, tilbage til Citroën. Og det er jeg om nogen storfan af.

Citroën C3 Aircross

Pris fra kr. 194.000,-

Hestekræfter: 82 – 130

Topfart: Op til 200 km/t (PureTech 130)

Kilometer på literen: Op til 27 (BlueHDi 100)

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, tryk her!

 

Author: Malene Raith

Share This Post On