GRMN for en Yaris …

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis hver måned når det udkommer, tryk her!

Foto Malene Raith

“Grmn, der var det nær gået galt!” Måske er det bare mig, der har læst for mange tegneserier, men jeg synes altså lidt, at navnet på den vrede lille “hot hatch” er et, man siger, når man snerrer. Og det gør jeg lige nu, for det er kun på et hængende hår, at jeg ikke netop er strøget ud i sandkassen her på banen i Spanien.

Men den hvide vogn er bare så underholdende at ræse rundt i, at jeg hele tiden lige napper en runde mere. Og en mere. Og nu er koncentrationen tydeligvis ved at ryge. Jeg sætter i gear, og lusker tilbage i pitten. Grmn, altså …

Jeg befinder mig som sagt i Spanien, nærmere betegnet på Castelloli banen i bjergene bag Barcelona, hvor Toyota har inviteret til testkørsel af deres nye underholdende gaderacer Toyota Yaris GRMN. Og lad mig slå det fast med det samme: hvis du troede, at den japanske bilproducent var gået all in på hybridbiler og grønne budskaber, kan du godt tro om igen.

For den nye lille bistre skjøte på blot 1135 kilo med 212 hestekræfter, der meget passende lyder navnet GRMN, gør i høj grad op med det image. Ja, ja, der er naturligvis en mening med bogstaverne, men den får du bare ikke at vide lige nu.

Det kan, indrømmet, måske virke en lille smule skizofrent, at Toyota på den ene side langer tusindvis af hybridmodeller over disken på verdensplan, og på den anden begynder at engagere sig intensivt i motorsport såsom Dakar Rally, NASCAR, Le Mans Serien og WRC (verdensmesterskabet i Rally). Men de er bare så trætte af alle, der siger, at de er kedelige.

Derfor tjener deltagelsen i motorsport to formål: dels at få dyrebar teknisk erfaring, som kan bruges i almindelige gadebiler, og dels at brande mærket som dynamisk.

Og her kommer GRMN ind. Nej, jeg siger det ikke endnu, men den underholdende vogn er et slags gadekryds mellem en almindelig Yaris og en Yaris WRC rallybil.

To år er der brugt på at udvikle og designe det vrede bæst, som er skabt i Europa og håndbygget af 20 mand på Yarisfabrikken i Valenciennes i Nordfrankrig. Og motoren, som kan sende banditten op på hele 230 km/t, er såmænd udviklet i samarbejde med Lotus og produceret i England. Og tænk lige over det, hvor tit løber man lige ind i en elektronisk begrænset Yaris? Nej, vel?

Men også udvendig er der detaljer, som er ikke lige er sådan at overse. For eksempel den store spoiler på bagenden, den sorte grill, de hvide bremsekalibre, 17” fælgene, det sorte tag og ikke mindst det store afgangsrør placeret midt på bagenden.

Og så går Yaris GRMN mod 5-dørs strømmen ved kun at have tre, hvilket selvfølgelig er med til understrege hele pointen: det er manden bag rattet, der skal have det sjovt. (Eller kvinden, men hun er lige nu i pitt.)

Det sagt, så er Yaris GRMN faktisk overraskende brugervenlig. For nok er jeg pt. på bane med bilen, og her er den skam voldsomt velkørende og underholdende, men det er ikke en decideret banebil med bur og knaldhårde racersæder.

Tværtimod er kabinen nydelig med infotainment system, USB oplader og rattet med de hvide syninger har jeg holdt om før. Det sidder nemlig i den nye GT86. Sportssædet i lækker alcantara er komfortablet med støtte i siderne, så jeg sidder fast i svingene, og som jeg tidligere på dagen kørte vognen fra Barcelona gennem bjergene herop, kunne jeg gøre det helt uden at tænderne raslede ud. Undervognen er nemlig tilpas hård, ikke ubehagelig.

Men det er nu altså her på banen, at den lille vilde vogn for alvor brillerer. Den brummer vredt og som skudt ud af en kanon ned ad banen, mens kompressoren sørger for konstant moment. Jeg kan høre på motoren, når det er tid til at skifte gear, men selv på langsiden kommer jeg ikke op i 6.

Der er træk hele vejen i 5. Styretøjet er stramt på en velafbalanceret måde, jeg kommer kontant gennem svingene, og bremserne griber fat alt efter presset fra min fod. Der skal trykkes meget hårdt, for at lave en hård opbremsning.

Den lille bil ligger utroligt godt på asfalten, men fordi farten er så høj og vognen så let, bliver den også hurtigt meget levende, når koncentrationen begynder at svigte. Jeg kører straks sidelæns, da jeg i et ubetænksom øjeblik bremser i et sving, og da jeg skærer et andet i lidt for høj fart er jeg ved at dreje rundt. Og så er det altså lige, at jeg er ved at ryge af banen i et sving. Fordi min fod ryger ned mellem pedalerne, da jeg skal bremse. Uha. Godt, at man har hurtige reflekser og en pittlane at puste ud i.

I fem minutter. Så er jeg på banen igen. For tiden bag rattet på Toyota Yaris GRMN skal udnyttes fuld ud. Sandsynligheden for at jeg prøver det igen er nemlig fortvivlende lille. GRMN er nemlig kun lavet i begrænset antal, 400 til Europa og 200 til Japan, og de har allerede fået hjul at køre på. 72 timer efter de blev udbudt til salg online var de væk. To styks til et par heldige danskere, der måtte slippe den nette sum af kr. 457.000,- stykket. Vi andre må altså nøjes med at sige: grmn …

Nårh, ja og apropos … GR står selvfølgelig for Gazoo Racing (Toyotas motorsportsafdeling), mens MN, og det har du jo allerede gættet: ja, nemlig … tuned by Meister of Nürburgring.

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis hver måned når det udkommer, tryk her!

 

Author: Malene Raith

Share This Post On