Polo til grænsen

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, tryk her!

Foto Malene Raith

Man glemmer det faktisk lidt, jeg gør i hvert fald, og bliver derfor en lille smule overrasket, som jeg drøner af sted på motorvejen på vej mod Storebæltsbroen.

“Hov?! Nåh ok, så bliver jeg bare her …” smiler jeg for mig selv og slipper gearknoppen igen. Den orange VW Polo har nemlig kun 5 gear, hvilket egentlig er helt fint til de 95 hestekræfter, men jeg vil bare så gerne have et gear mere. Og det skyldes uden tvivl at den kække minibil ikke bare føles, men rent faktisk også er blevet, større.

Da Polo kom på markedet første gang i 1975 var der ikke noget, der hed mikrobiler. Vognen var en lille praktisk allrounder i det mindste segment, som var fiks til daglige gøremål i byen eller en køretur for to.

Sådan er det ikke mere. For mini er ikke bare blevet overgået af mikro som det mindste segment, Polo er også vokset stødt med årene. Med det orange lyn, farven hedder da også Energetic Orange, er vi nu oppe på sjette generation. Den blev lanceret herhjemme i sensommeren sidste år, er bygget på en ny platform (samme som Seat Ibiza) og blevet knap 7 cm bredere og 8 cm længere end forgængeren. Og så er ikke mindst akselafstanden blevet øget, hvilket gør, at Polo i dag, 43 år senere, er blevet så rummelig, at det nu er muligt også at tage mindst to passagerer med på bagsædet på den lange køretur. Som i en rigtig lille familiebil. Smart. Så det gør jeg.

Pakker familien og stikker en tur hen over landet mod Tyskland. Og bortset fra at det lidt ligger i hånden på mig at søge et gear mere ude på motorvejen, hvilket jeg faktisk kan få ved at gå op i motorstørrelse eller tilkøbe en 7-trins automatisk gearkasse, så kører den friske Polo både behageligt og rimeligt støjdæmpet. Jeg aktiverer den adaptive fartpilot, en lise, når man kører lange stræk på motorvejen, og lader dermed vognen selv holde afstand til den forankørende – og ja, foruden dem, der ynder at mase sig ind i min bremseafstand.

Nuvel, nu er vognen udstyret med tre cylindre, men det lægger jeg ikke så meget mærke til på motorvejen, hvor den friske Polo føles både dynamisk og stabil. Men som jeg skal lave en hurtig overhaling på landevejen gennem Tøndermarsken bliver situationen en anden.

For fulde omdrejninger forsøger jeg nemlig at komme udenom en tilsvarende tysk minibil, der også begynder at accelerere, som vi passerer fra by- til landzone. Kampen er intens, men med tålmodighed, brede grin i begge biler og for glødende cylindre kommer jeg naturligvis i front og stikker af.

Hah, sejr! Missionen lykkes, men det bliver altså lidt på bekostning af mit brændstofforbrug. Polo kører ellers selv med fuld oppakning rigtig fornuftigt på literen, men kræver selvfølgelig, at chaufføren gør ligeså.

Mine evner udi den disciplin kan jeg følge i det lille digitale display mellem urene, men jeg vælger dog lige nu at vende det blinde øje til det. Og i stedet at kigge på den flotte 8″ infotainmentskærm, som præger instrumentbordet over midterkonsollen. Den er nemlig udstyret med Apple CarPlay, der så let som ingenting forbindes med og spejler min iPhone. På den måde kan jeg se sms’er eller i dette tilfælde følge min navigation.

P-sensorerne vises også her, men er ekstraudstyr, som man, med mindre man har vænnet sig til kun at bruge dem, godt kan leve uden. Fordi Polo trods alt ikke er større, end at man kan fornemme og se alle hjørner.

For Polo er skam stadig en minibil. Stadig en rigtig god allrounder i hverdagen som er nem at manøvrere rundt i byen, og smutte forbi skolen og hente ungerne i.

Men skal man på forlænget weekend, den af typen, der går helt over landegrænsen, er den nye Polo blevet meget mere velegnet, praktisk og perfekt og ikke bare på grund af den bedre plads i bagagerum og på bagsæder, men også forbi vognen ganske enkelt kører behageligt og komfortabelt, specielt med den adaptive fartpilot slået til, uden at mangle dynamik.

Naturligvis hjælper det også på kørelysten, at Polo kører længere på literen. Altså for nogen. Andre kommer måske til at sætte så meget gang i omdrejningerne, at cylinderne bliver rundtossede. Men altså, så kommer man jo også helt i front, ikke?

VW Polo 1.0 TSI Comfortline

Pris kr. 187.970,- (ekskl. ekstraudstyr såsom DK-Pakke og tågelygter)

Hestekræfter: 95

Topfart: 187 km/t

Kilometer på literen: 22,7

Polo fås fra kr. 161.551,-

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, tryk her!

Author: Malene Raith

Share This Post On