Frisk og cityslick Nissan Micra

Modtag PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende, så snart det udkommer: tryk her!

Foto Malene Raith

“Wow, hvor er den sej!” lyder det helt spontant fra sønnen, som han går hen til den fikse lille vogn, trækker i det skjulte dørhåndtag i sideruden og åbner døren.

Og han har helt ret. Den nye Nissan Micra tager sig virkelig skarpt og farverigt ud ud, som den står foran os i mørkegrå metallak med friske orange detaljer, som går igen indeni på både instrumentbord og sæder. Designmæssigt er der sket et stort løft for den japanske minibil, eller om som Nissan selv siger: Alt er ændret, undtagen navnet.

Vi er hermed oppe på femte generation af den succesfulde bil, der så dagens lys første gang i 1983. Siden har den solgt i over 7 millioner eksemplarer verden over, halvdelen alene i Europa, hvor den i øvrigt også blev første japanske bilmodel nogensinde, som blev kåret som “European Car of the Year” i 1993.

Og med den nye generation er der igen skruet op for ambitionerne. Vognen er produceret og designet til det europæiske marked, og Nissan forventer, at den vil bringe dem tilbage i top ti i segmentet – foruden lokke en del nye og yngre kunder til.

Og til det er der brugt gode virkemidler. Den nye Micra er blevet 17 cm længere end forgængeren, 8 cm bredere, 6 centimeter lavere, og sammen med den nye front med v-formet grill, små skarpe boomerangformede LED-kørelys og muligheden for personlig styling, har det givet vognen et nyt dynamisk og cool udseende. Den oser med andre ord af frisk urban livsstilsbil.

Samtidig er den oven i købet blevet endnu mere praktisk. Nissan Micra fås for eksempel nu kun med fem døre og halleluja for det, siger jeg bare. Som 185 cm høj hader jeg nemlig at knække sammen for at kunne komme om på bagsædet af en 3-dørs.

På bagsædet er der fint med plads til sønnen, og kabinen ser virkelig godt ud. Ikke bare på grund af de spiffe orange detaljer, men også fordi materialerne på sæder, midterkonsol og instrumentbord klart er en hel del forbedret. Den nye Nissan Micra har en fin 7″ infotainment touchskærm med et godt og præcist navigationssystem, og så kan den desuden fås med sikkerhedsteknologier som intelligent vognbaneassistent, automatisk nødbremse som er standart, og selvfølgelig Nissans Around View Monitor, som gør det muligt at se hele vejen rundt om bilen, når man bakker.

Og så må jeg ikke glemme den nye feature lavet i samarbejde med Bose: højttalere i nakkestøtten. Well. well, det er nu kun chaufføren, der har glæde af det, men en smart måde at nyde en timeout fra unger og kæreste.

“Den siger ikke noget mor?!” fortsætter sønnen, som jeg tænder motoren. Aj ok. Måske ikke i tomgang, men der kommer skub og drøn på den 3 cylindrede motor, som jeg træder på speederen. De 90 hestekræfter gør det rigtig godt på motorvejen, jeg kan uden problemer følge med og mere til, og jeg skifter nemt farten op og ned på fartpiloten på rattet. Vognen kører frisk gennem de fem gear, omend det kække tempo koster på kabinestøjen. Men så må jeg jo bare skrue op for højtalerne i nakkestøtten.

Men bedst egnet synes jeg nu, at den nye Nissan Micra er til byen. Og livsstilen i asfaltjunglen. Størrelsen passer perfekt til parkering, specielt med Around View, og den er nem at manøvrere rundt i trafikken, uden at der mangler plads til hverdagen med indkøb, børn og pakkenelliker. Al sammen pakket ind i skarpt nyt vellykket design, som er alt andet end kedeligt og kan få små drenge til at tabe mælet.

Nissan Micra 0,9 Tekna

Pris kr. 178.430,- (uden ekstraudstyr som den orange styling og around view monitor)

Hestekræfter: 90

Topfart: 175 km/t

Kilometer på literen: ca. 22,2

Nissan Micra fås fra kr. 138.970,-

Modtag PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende, så snart det udkommer: tryk her!

Author: Malene Raith

Share This Post On