Vintersjov i Porsche 718 Cayman S

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, tryk her!

IMG_2998

Foto Malene Raith

Først og fremmest er jeg nødt til at sige: undskyld. Jeg ved ikke, hvem du er, og tror heller ikke, du læser det her. Men undskyld alligevel. Det var jo bare for sjov.

“Nåh, skal vi lige vise ham, hvad vognen kan?” Spørger jeg kækt min søn, som koncentreret er ved at tjekke alle knapperne i midterkonsollen på Porschen.

Bag bilen står en glad dreng på vel en 8 år og nyder den smukke nye 718 Caymans elegante bagende. Og hans smil bliver kun bredere, da jeg trykker start med et mindre brøl til følge. Derfor sætter jeg efterfølgende i neutral, og træder to gange hårdt på speederen. Wouw, hvor jeg bare elsker den vrede lyd.

Forventningsfuldt smilende kigger jeg i sidespejlet, som jeg høj af glæde ruller ud fra parkeringspladsen. Og får  øje på drengen, der er hvid i hovedet af skræk.

IMG_2973

Det er nu ellers ikke fordi, at den nye Porsche 718 Cayman er et voldsomt rabalder at køre rundt i. Bevares, den kan skam larme i Sport og Sport+ med sportsudstødningsknappen aktiveret, men når man bare cruiser rundt i byen er vognen komfortabel uden at gøre det alt for vilde væsen af sig.

Den nye Porsche 718 Cayman er en lukket udgave af Porsche 718 Boxster. Og det betyder jo altså ingen bagsæder til jakker, babyer og shoppingposer. Bare køreglæde og masser af det.

Nårh, ja, og pung, nøgler og andre småting kan da ligge på hylden bag sæderne. Og hey, der er et lille bagagerum bag i?! Jep, forklaring følger.

IMG_2999

Jeg sidder dejligt dybt og komfortabelt i sportsæderne, interiøret er genkendeligt eksklusivt Porschedesign med de skrå knapper i midterkonsollen, klimaanlægget, de tre ure bag rattet – det ene digitalt – og en stor farveskærm med blandt andet parkeringsassistent, som klart er anbefalelseværdigt ekstraudstyr, på en vogn, hvor snuden er lang og bagenden bred.

Det meste kan styres på multifunktionsrattet, hvor også den diskrete, men vigtige køremodeknap, er, som jeg kan sætte i Sport og Sport+.

IMG_3003

Og det gør jeg hele tiden. Kan slet ikke lade være med at køre i en eller anden form for Sport. For jeg elsker lyden og, skal vi sige, muligheden for at lave en hurtig acceleration – det er trods alt det, det handler om i en sportsvogn. Og at 718 nok hører til blandt Porsches mindste modeller, gør den hverken mindre Porsche eller topklasse.

Det særlige ved 718 er, at den ikke har motoren placeret bagerst, som ellers er et fast Porsche kendetegn, men en centermotor. Den ligger der, hvor bagsædet skulle have været, og det giver ikke bare en smule bagagerumsplads, det gør vognen mere stabil med vægten placeret på midten og langt bedre i stand til at ligge fast på snoede veje.

Og det er en sand nydelse at give gas på tilkørslen til motorvejen, mærke hvor velvillig motoren er, hvor stabilt vognen ligger i svinget og hvor meget kontrol, jeg alligevel hele tiden har over vognen, mens jeg giver gas.

IMG_2977

Jeg flyver ud på motorvejen med smil fra øre til øre, mens jeg let og elegant snor bilen gennem trafikken. Sønnike jubler ved siden af mig helt uvidende om, at han rent faktisk befinder sig i det kedelige sæde.

Nu er det her en Cayman S, for Sport, og det gør selvfølgelig vognen en lille smule dyrere, ekstra dynamisk med flere hestekræfter og hurtigere acceleration. Mindre kan også gøre det, men jeg klager ikke. Den er udstyret med manuel gearkasse, som glider nemt og uproblematisk, for dem, der altså foretrækker den slags fremfor det lidt dyrere PDK (Porsches automatiske dobbeltkoblings automatgearkasse).

Og det er med til at gøre Porsche 718 Cayman til noget nær en perfekt lille sportsvogn fra inderst til yderst. De dynamiske køregenskaber blandet med det luksuriøse interiør og fantastisk smukke eksteriør, får den til at fremstå som en skarp lillebror med stort selvværd i den i forvejen pænt suveræne Porschefamilie.

Navnlig er bagenden med det brede Porsche logo og to tykke afgangsrør utroligt vellykket, men vær advaret … Skulle en lille beundrer stoppe op, for at kigge nærmere på den, så lad være med at blive fristet. Med mindre det vitterlig er en, som du ønsker at skræmme fra vid og sans.

IMG_2967

Porsche 718 Cayman S

Pris kr. 1.192.050,-

Hestekræfter: 350

Topfart: 285 km/t

0 – 100 på 4,6 sekunder

Kilometer på literen: 12,2

Porsche Cayman fås fra kr. 940.657,-

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, tryk her!

Author: Malene Raith

Share This Post On