Kække og friske Swift

Modtag PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, så snart det udkommer tryk her!

Foto Malene Raith

“Har du prøvet den nye Swift med 140 hestekræfter? Vi har allerede fået en hel del henvendelser på den, nemlig …” Siger Suzukisælgeren og kigger nysgerrigt på mig.

Jeg ryster på hovedet. Har kun mødt den rappe lille Swift ved premieren på Frankfurt Motorshow i september 2017, og så vidt jeg ved, er den ikke kommet til landet endnu. Men det er jo kendetegnende for Suzuki Swift. At der allerede er stor interesse for den kommende topmodel. For siger man Swift, siger man også fart, fest og en stor fanskare.

Nu er det altså ikke det kommende lyn, jeg er ude at køre i, men det er jeg heller ikke ked af. For med 112 hestekræfter har jeg al den fart, jeg har brug for i både byen og på landevej, og så er bilen desuden spækket med nye teknologier og udstyr, som forbedrer både køreoplevelse og forbrug.

Det er 3. generation af den lille underholdende vogn, vi er ude i nu. Ja, ja, medlemmerne af den danske Swift klub vil allerede nu, at den allerførste Swift faktisk så dagens lys tilbage i 1983.

Men den tæller bare ikke som “den rigtige” Swift. Første generation med det design, som vi kender i dag, rullede ud på vejene i 2004, hvor den blev udviklet til det Europæiske marked, og endte som den mest populære Suzuki model i verden.

Siden har Swift solgt i ca. 5,4 millioner eksemplarer, heraf 33.000 herhjemme. Det gør den også til en bestseller for Suzuki Danmark.

Minibilen er med den nye generation blevet spiffet op på flere områder. For det første er det slut med at være tre-dørs. Swift fås kun med fem døre, og den lettere adgang til bagsædet er jeg stor fan af, omend jeg altid lige når at lede forgæves efter dørhåndtaget på siden. Det er naturligvis nydeligt integreret i karmen på ruden, så designet kan holde sig tro mod tre-dørs looket. Og så er den nye Swift bredere, lavere og kortere end forgængeren, men fordi akselafstanden er øget, er den alligevel lidt mere rummelig.

Det giver ikke bare mere plads i bagagerummet, men også på bagsædet, hvor to voksne faktisk kan sidde ok. Måske ikke hele vejen til Sydfrankrig, men så til Sydfyn, og sønnike har ingen problemer deromme.

Den brede grill, de vertikale forlygter og de markante buer over hjulkasserne klæder så absolut den nye Swift og gør den ekstra kæk at se på, men også indvendigt og under motorhjelmen er der godt nyt.

Her er nemlig et nemt og logisk infotainmentsystem med både navigation og bakkamera, og så er denne vogn desuden udstyret med et hav af sikkerhedsteknologier såsom automatisk nødbremse, vognbane advarsel og ikke mindst adaptiv fartpilot. Særligt sidstnævnte er fedt, også selvom Swift måske ikke er den mest oplagte pendlerbil. For skal man på en længere tur, er det bare rart at kunne læne sig tilbage og lade de tre cylindre gøre arbejdet uden at få krampe i pedalfoden. Og i en minibil er det altså en særlig luksus.

Takket være blandt andet brugen af mere højstyrkestål har Swift nu slanket sig med 120 kilo, hvilket naturligvis er med til at uppe dynamikken, men også holde brændstofforbruget nede. Den slags er der nemlig, sympatisk nok, meget fokus på og lovgivning om, og derfor kan Swift nu fås som en såkaldt mild hybrid.

Det betyder dog ikke, at jeg kan køre på ren el. Den lille elmotor, som vognen her er udstyret med, er blot et supplement, som hjælper til ved start/stop og samler energi undervejs. Et lille batterisymbol i displayet mellem urene viser opladningsniveauet, men hånden på hjertet så er Swift og grøn ikke to ord, jeg forbinder med hinanden. Med mindre vi taler farve på karosseri.

Den rappe vogn har nemlig vundet sin popularitet ved at være “fun to drive.” Det er hjertet i vognen, som den nye Swift fuldt lever op til. En sjov lille bil at smutte rundt i byen i, med mere plads til sønnike og en praktisk hverdag, men samtidig også underholdende at bukke hjørner i for fuld pedal på landevejen.

Generelt er jeg ikke fan af lyden af en 3-cylinderet motor, men lige præcis på en minibil som Swift, der på ingen måde prøver at gå stille med dørene, giver det mening. Og kan man bare ikke kan få fart og ballade nok, er det jo bare at slå koldt vand i blodet. Og vente til lynet med de 140 hestekræfter er landet.

Suzuki Swift 1.0 Boosterjet Exclusive Mild Hybrid

Pris kr. 186.970,-

Hestekræfter: 112

Topfart: 195 km/t

Kilometer på literen: 23,3

Suzuki Swift fås fra kr. 134.000,-

Modtag PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, så snart det udkommer tryk her!

Author: Malene Raith

Share This Post On