Familiebomben fra Ingolstadt, Audi RS 4 Avant

Modtag PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, så snart det udkommer tryk her!

Foto Malene Raith

“Oooh, hvor lækkert!” Sukker jeg tilfreds og mærker det første lille endorfinkick. Måske kan man slippe ubemærket af sted i den store stationcar, hvis man parkerer den med fronten indad i indkørslen, og håber ingen lægger mærke til skorstenene på bagen. Men al underspillethed er fuldstændig tabt, så snart man trykker start.

Det er nemlig umuligt at gøre uden at vække naboerne. For den nye Audi RS 4 Avant, har nok plads til familien, men den er først og fremmest et bæst. Som brøler så herligt utålmodigt, så snart det lugter asfalt.

Men så er det jo godt, at jeg befinder mig langt fra vinterkulde og sarte danske trommehinder, her i Malaga, Spanien, hvor Audi har inviteret til testkørsel af deres nye bombe Audi RS 4 Avant.

Og jeg kan ikke undgå at føle mig en lille smule gammel, når der refereres det historiske ikon over dem alle. Så længe siden synes jeg nemlig heller ikke at 1994 er, hvor den allerførste RS model så dagens lys, RS 2 Avant. Som den første af sin art vakte den opmærksomhed som en high-performance sportsvogn med fem sæder, masser af plads til bagage og lånte dele såsom bremser og hjul fra Porsche.

I 1999 kom så den første RS 4 Avant til verden, og den blev så stort et hit, at Audi måtte fordoble produktionen. I dag rummer den nye RS modelfamilie hele 11 medlemmer fra RS 3 til Audi R 8 RS i diverse varianter, og 2017 har allerede ved udgangen af november overgået salget fra 2016 ved at have leveret over 25.000 biler. Ja, ja, på verdensplan selvfølgelig.

Det er nu 4. generation RS 4 Avant, jeg netop har vækket motoren på, og med den går Audi tilbage til rødderne. Præcis som første generation er den nemlig udstyret med Quattro og en V6 biturbo motor. Den rummelige stationcar klarer i dag 0 – 100 km/t på blot 4.1 sekund (et halvt sekund hurtigere end forgængeren fra 2012), har 450 hestekræfter og en topfart på 250 km/t (som kan opgraderes til 280 km/t med dynamikpakken – til alle dem, der gerne vil af med kørekortet i et hug).

Mest markant ved den nye RS 4 er den store singleframe grill, de enorme sekskantede luftindtag siderne, LED forlygterne med en lille grill samt Quattro udhænget over hjulene. Det hele er med til at gøre vognen lav, bred og vred.

Og uhlalaa, så er der også lige de dersens vilde dobbelte afgangrør på bagenden, som snildt kan rumme en bæverfamilie. RS 4 Avant kan desuden individualiseres efter ønske fra krom eller sort grill på fronten til alcantara eller læder i interiøret. Jeg er klart tilhænger af det første.

2.9 liters motoren har tabt 30 kilo, og vognen 80 kilo i alt i forhold til forgængeren, hvilket har resulteret i mere kraft og bedre brændstoføkonomi. Men bare rolig, det grønneste ved RS 4, er den nye flaskegrønne speciallak kaldt Sonoma grøn.

For det hele vognen naturligvis handler om er dynamik.

Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om, at RS 4 vil gøre sig fantastisk på en bane, hvor man virkelig kan lade vognen strække ud på en langside. Det kan bare ikke lade sig gøre på den spanske motorvej fuld af trafik og fartkameraer. Men det gør nu heller ikke så meget, for vi kører da bare op i bjergene i stedet.

Audi fortæller, at de har forbedret deres køremodes på RS 4 Avant, så jeg skynder mig at sætte i Dynamic, så motoren vræler og udstødningen popper. Her i bjergene er der ikke bare nul trafik, her er også de dejligste sving, som man kan kaste den store vogn rundt i.

Og RS 4 Avant er helt upåvirket af, om jeg tager svinget i høj fart og gasser op midt i det. Firehjulstrækket holder vognen så solidt plantet på asfalten, rattet styrer så kontant og på en gang stramt og legende let, at jeg hele tiden har fuld kontrol. Raceroplevelse og adrenalin kick er med andre ord i top, helt uden at jeg på noget tidspunkt frygter for det manglende autoværn, som andre mindre heldige har revet med sig ned ad bjerget.

Bremse kan RS 4 Avant så sandelig også for både nedfaldne klippestykker og løse hunde, der lamslåede stopper op midt på vejen for at se nærmere på det brølende asfaltædende monster, der kommer lavt flyvende om hjørnet.

Turen i rutchebanen er fantastisk og slutter først, som jeg kommer ind i en by igen. Vejbump og nedsat fart appellerer til Comfortmode, hvor jeg afslappet og helt i zen cruiser tilbage mod Malaga. For blot at køre samme rute en gang til inden solnedgang.

Audi kalder den selv for en sportsvogn til dagligdagen. Fordi RS 4 Avant er en fed og samtidig rimelig nedtonet racer med bagsæde og stort bagagerum. Og det er så her, at man lidt får tværet ud i ansigtet, hvor meget lettere tilgængelige fantastiske biler er i udlandet. For det bliver RS 4 Avant selvfølgelig ikke i Danmark. I hvert fald kun, hvis man nyder en dagligdag som millionær. Audi Danmark forventer da heller ikke at lange vognen over disken i læssevis.

RS 4 Avant er nok mere at betragte som 4-familiens supermodel. Den (næsten) uopnåelige græske gud, der tjoh, nok er en smule overkill i en madpakke- og Fjällræv fyldt hverdag, men om ikke andet viser, hvad der sker, når Audi Sport tager en vogn under kærlig behandling, og understreger, hvorfor det nu lige er, at Audi gør sig så godt i motorsport.

Audi RS 4 Avant kommer til Danmark i februar med en startpris på kr.

Modtag PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, så snart det udkommer tryk her!

Author: Malene Raith

Share This Post On