Både til gården og gaden, Volvo XC40

Modtag PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende, så snart det udkommer, tryk her!

Foto Malene Raith

“Wow, hold da op …!” Det kan somme tider godt overraske, når det sker, men faktisk er det ret fedt. Automatisk nødbremse. Specielt når man befinder sig på en spansk indfaldsvej til Barcelona, hvor stangtrafikken går op og ned i tempo for så pludselig at stoppe helt op.

Nok er foden allerede på bremsen, men den fikse Volvo XC40 synes altså ikke, at det går hurtigt nok, og hugger derfor selv til. Bum. Og så står vi stille. Smart, sikkert og en rigtig god ven for både bil, ære og pengepung, havde opmærksomheden blot været en lille smule mindre. Men det er blandt andet også noget af det, den helt nye vogn fra Volvo er skabt til: bykørsel.

Jeg befinder mig som sagt i en eller anden forstad til Barcelona, hvor Volvo har inviteret til testkørsel af deres nye darlig Volvo XC40. Og går du og tror, at det er en lillebror til XC60 og XC90, som den svenske bilfabrikant er nedkommet med, kan du godt tro om igen. Nok er de i familie, og nok er bilen da også mindre, men den nye kompakte SUV skal mest betragtes som en fætter, forklarer Volvo.

XC40 er nemlig bygget på en helt ny platform, CMA, og har sit eget designsærpræg, hvilket måske tydeligst ses fra siden med de markante “indhak” over kofangeren på både front og bagende. Den trekantede siderude bagerst giver profilen i helhed en lige pileform, men ligner også lidt en brik fra Trivial Persuit. Nye og anderledes detaljer såsom mulighed for sort eller hvidt tag, farvede sidespejle og friske fælge er en smagssag, som kan vælges til eller fra. Og de elegante Thors Hammer forlygter, som flankerer den buede Volvo grill, passer perfekt til vognen og formen. Alsammen er med til at understrege det, vognen først og fremmest er: en livsstilsbil.

XC40 er Volvos første vogn i det populære såkaldte A SUV-segment (små SUV’er og Crossovers) og helt i tråd med Volvos senere års succes i Danmark, er vognen blevet modtaget med åbne arme af danskerne, og bare rolig, de bliver ikke skuffede.

For XC40 overrasker positivt fra første øjekast. Ud over det skarpe, kantede og lidt rå design, har vognen nemlig en overraskende behagelig frihøjde, som optimerer overblikket over trafikken, og selvom XC40 skam er en mindre slægtning, og ikke har samme balsal af en kabine som de større fætre, er her stadig rigelig plads til brede skuldre på passagersædet og spidse knæ på bagsædet.

Interiøret er inspireret af minimalistisk skandinavisk design og skåret ind til benet i enkelthed med det lange vandrette metalpanel (i R-Design), de lodrette luftdyser, den store infotainmentskærm og de få knapper. Samtidig er brugervenlighed og praktik i top med en lille fiks gearskifter, en sjov turskraldespand med vippelåg til papir og tyggegummier ved armlænet, der kan tages ud og tømmes, samt mulighed for trådløs opladning af mobilen.

Volvo XC40 kommer i første omgang med to forskellige motorer, en D4 (diesel) med 190 hestekræfter og en T5 (jep, benzin) med 247 af slagsen. Begge har firehjulstræk og et 8-trins automatgear. Der er desuden to udstyrsniveauer, Momentum og R-Design, og for de hurtige er der sågar “First Mover” udgaver med ekstra meget udstyr såsom nøglefri betjening, indfældbare sidespejle og parkeringssensorer.

Men mest interessant, når det nu er en Volvo, er nok, at sikkerhedsudstyr kendt fra fætrene XC60 og XC90, såsom skiltegenkendelse, vognbane advarsel- og assistent, automatisk nødbremse, der også gælder store dyr, cyklister og fodgængere, er gået i arv og blevet standard på XC40.

Og det der med state-of-the-art teknologi er Volvo pænt skarpe til. De har for eksempel været så fremsynede, at de nu har skabt en app til XC40, hvor det er muligt med Volvo Connect, at dele bilen med andre via mobiltelefonen helt uden at skulle mødes og udveksle nøgler. Mega hipt!

Det er en D4, jeg åler mig gennem den spanske storby i, og det er den motor altså aldeles velegnet til. Nok får jeg slet ikke testet den på de snoede bjergveje, men på motorvejen kører den godt, tilpas frisk og komfortabelt, og samtidig er de 190 hestekræfter mere end rigeligt til rundkørslerne og trafiksignalerne i Barcelona. Altså helt perfekt til en kompakt SUV.

Nuvel, måske kan jeg godt blive lidt træt af det to-tonede look i længden, men så er det jo heldigt, at jeg bare vælge min XC40 i en anden ensfarvet nuance. Og uanset kulør er det ikke til at komme udenom, at formgivningen på den “lille” nye Volvo er rigtig vellykket. Volvos signaturdesign gør sig simpelthen utroligt godt som kompakt SUV.

Og på den måde er Volvo XC40 nok en praktisk, men også super skarp lille selvstændig premiumbil, som kan tåle at blive brugt på landet med sin gode frihøjde, AWD og snedige anhængertræk, men også gør sig godt til livsstilen i asfaltjunglen med sin størrelse, lavpraktik som den lille skraldespand, og ikke mindst: de effektive sikkerhedssystemer til køkørsel.

Volvo XC40 er allerede landet i Danmark.

Volvo XC40

Pris fra kr. 411.005,-

Hestekræfter: Op til 247

Kilometer på literen: Op til 20

Modtag PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende, så snart det udkommer, tryk her!

 

Author: Malene Raith

Share This Post On