The rush, Porsche 911 Targa 4 GTS

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, tryk her!

Foto Malene Raith

“Det er Hellerup,” svarer jeg og trækker på skuldrene, “der er der ikke rigtig nogen, der kigger efter en Porsche.” Og det er faktisk rigtigt. Altså på nær, når de lige vender hovedet for at se, hvad der er for et bæst, der kommer buldrende ned ad Strandvejen.

Og det er netop sådan et, jeg befinder mig i lige nu. Havde jeg været barn i dag, ville jeg helt sikkert få en diagnose. For den potente og yderst elegante Porsche 911 Targa 4 GTS, som jeg kører i, behøver slet ikke larme såå meget. Jovist har den 450 hestekræfter, og naturligvis vræler den, når jeg træder på speederen, men tordenvejret, der slippes løs, hver gang jeg letter foden fra speederen, har jeg selv ansvaret for.

Som jeg første gang sætter mig ind i den strømlinede bil, lyser mit ansigt op i et smil ved synet af de mange herlige knapper. Den røde sikkerhedssele kommer på i en fart, nøglen til venstre for alcantararattet med de røde syninger drejes i et snuptag, og herefter sker der to ting, som både er godt og skidt. Radioen begynder nemlig at blæse Thomas Helmig ud af højtalerne samtidig med at motoren starter med et hult arrigt brøl.

Sidstnævnte får fluks endorfiner til at flyde i mine årer, hvilket næsten overdøver min irritation over førstnævnte (sorry, er bare ikke til dansktop musik). Men inden radioen slukkes, skal jeg lige have styr på de langt mere interessante knapper: teaterkikkerten, som jo er sportsudstødningen, skal aktiveres, knappen på rattet drejes i S og dermed vognen i Sport (den kan også sættes i S+, så får den endnu flere omdrejninger, men larmer faktisk ikke helt så voldsomt), automatisk start/stop skal deaktiveres og så skal taget naturligvis åbnes.

Nok har det regnet hele morgenen, men så længe det ikke gør det nu, kører man åbent. Basta. Specielt fordi 911 Targa åbnes på bilbranchens mest elegante vis.

Navnet Targa refererer til Porsches succes i det legendariske sicilianske langdistance landevejsløb, Targa Florio, men måske mest til det italienske ord Targa, der betyder skjold. 911 Targa blev nemlig introduceret i 1965, som verdens første sikkerhedscabriolet. Debatten havde dengang kørt hårdt omkring den ringe sikkerhed i åbne biler, og i USA overvejede man helt at forbyde dem.

Porsche valgte at tænke konstruktivt, og Ferdinand Alexander Porsches svar på debatten blev at udstyre 911 med en bred sikkerhedsbøjle, der i forvejen var kendt fra motorsportens verden. Men der blev også stillet mere festlige krav til for eksempel lækkert hår. Og således bestod 911 Targa ”the wive´s hairdo test,” der gik ud på, at det Gud-forbyde ikke måtte trække på fruernes høje tresserfrisurer, når man tog taget af vognen. Også selvom det krævede en mindre orkan at vælte de hairsprayede hårmareridt, der dannede mode dengang.

Den oprindelige 911 Targa havde et lille tag, man kunne fjerne og lægge i garagen, når man skulle køre åben vogn. På forrige model var sikkerhedsbøjlen så erstattet af et elektrisk glastag, men helt ærligt … det gav bare aldrig samme åbenvogns følelse. Targa var nu mest en 911 med et stort soltag. Og det er derfor, jeg er så vild med den nye løsning på taget, som blev introduceret med seneste model i 2014. Himlen og cabrioletfornemmelsen er ganske enkelt tilbage, når stoftaget elegant bliver lagt i bagsmækken, præcis ligesom designet igen minder om den oprindelige vogn fra 1965.

Og det er en af grundene til, at jeg er 911 fan. Designet, der holder på sjette årti. Den anden måske vigtigste grund er de suveræne køreegenskaber. Og her menes virkelig suveræn. Som i uovertruffen. Selv ved bykørsel udfordres udtrykket køreglæde i denne her GTS udgave. For jeg har haft masser af køreglæde i andre biler. Det her er bare større. Overlegen kørekontrol er måske et bedre ord. Jeg er så tæt på at være et med vognen, som man kan komme. Kontant rat og speeder gør simpelthen kørsel let som en leg, også selvom vognen hverken er lille eller smal. Tværtimod er den ekstra bred over baghjulene.

Og nej, jeg kører aldrig hurtigt i byen. Men jeg kan i 911 Targa 4 GTS komme hurtigt fra 0 – 50 km/t og tage 90 graders sving med et kort skarpt ryk. Ikke noget med store buer eller hjørnebukkeri, denne her vogn svinger, som var den på skinner, og selvom jeg giver gas midt i manøvren, står vognen urokkeligt fast på asfalten. Nu er den selvfølgelig også udstyret med et 4-tal på bagen, hvilket jo som bekendt betyder firehjulstræk.

Hver gang jeg kører under en bro eller gennem en tunnel, træder jeg speederen i bund og slipper igen. Det udløser nemlig et aggressivt vræl fra motoren, efterfulgt af et tordenvejr fra udstødningen, som giver den perfekte illusion af at køre racerbil. Jeg forestiller mig, hvorledes der står små flammer ud af udstødningen, men det gør der bare ikke. For naturligvis kommer der ikke overskuds brændstof ud i udstødningen på moderne biler. Lyden er kunstig og hænger sammen med min yndlingsknap, sportsudstødningen, som alene har til formål, at få mig til at føle mig som en fæl racerbandit. Det virker! Jeg er skørt vild med den rå lyd!

På motorvejen nyder jeg det effektive PDK (Porsches dobbeltkoblings automatgear) og den heftige acceleration, som selv ved høje hastigheder kan blive ved med at trykke mig tilbage i sædet. 911 Targa 4 GTS har kraft nok til at sende mit kørekort ud i evigheden, selvom jeg end ikke har sat i Sport+ endnu, og mine hænder ryster af adrenalinen, som hver eneste køretur sender ud i mit blod.

De komfortable sæder, det store alcantararat (elsker alcantara), mylderet af ure og knapper, der kan ændre køremode, lyd og støddæmpere, fås ikke mere gedigne, og Porsches lange sportsvognshistorie og erfaringer kan mærkes i hver en lille detalje på vognen.

Der er nogen, som mener at den slags potente vogne er for mænd med små … egoer. Sludder og vrøvl. Det snarere er dem, der udtaler den slags, der har det. For de er sure de rønnebær. Vanvittigt sure. Prismæssigt er 911 Targa 4 GTS kun for de ganske få. Et legetøj til racerbanen, der samtidig har bagsæde og luksus kabine til hverdagen.

“Hvorfor køber vi den ikke bare mor?” Spørger min søn, som det naturligste i verden. Hans stemme har igen fundet et normalt leje efter turen gennem en lang tunnel. Bare rolig, han er ikke 21, men blot 7 år. “Jamen, du kan da bare begynde at spare sammen nu!? Hvis du lægger en krone til side hver dag, har du råd til den om 8220 år. Cirka.” Har jeg lyst til at svare, men ender alligevel i stedet med at give ham “hvis du er dygtig i skolen …” snakken. Rundet af med “og har lyst til at lægge 2 millioner i statskassen.”

For det er afgiften på Porsche 911 Targa 4 GTS i Danmark. Og sikkert også årsagen til, at vi nok ikke får vanvittigt mange af dem at se på danske plader. Ej heller i Hellerup.

Porsche 911 Targa 4 GTS

Pris fra 2.787.135,-

Hestekræfter: 450

Topfart: 306 km/t

0 – 100 km/t på 3,7 sekunder

Kilometer på literen: 11,4

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, tryk her!

 

Author: Malene Raith

Share This Post On