Varmt blod i sneen, Alfa Romeo Giulia

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, tryk her!

IMG_3121

Foto Malene Raith

Eller historien om en meget beskidt bil.

“Najh, det’ da løgn …!” udbryder jeg skuffet, som endnu en lastbil høvler forbi mig, så en skylle af sort sjap sjasker hele vejen op ad siden på den metallik blå Alfa Romeo Giulia med en umådelig irriterende splatlyd.

Jeg havde ellers kørt en funklende ren vogn ombord på færgen dagen før, men efter blot ti minutter i Oslo ligner vognen nu noget, man tror, er løgn. Og det bliver ikke bedre, som jeg kører videre ud af byen og op i højderne fulde af smeltevand, grus og sjap.

Heldigvis kan den dynamiske italiener slet ikke tage sig af det. For nok er det grå kluns ikke særligt klædeligt for en bil i byen, men på fjeldet ser alle biler sådan ud. Og som temperaturen daler og frosten bider sig fast, udvikler Giulia sig til en overraskende behagelig vinterbil.

IMG_3132

“Flot vogn, er den ny? Eller det må den jo være …” smiler manden på parkeringspladsen ved Netto. Han er nummer to i dag til at kommentere den endnu nyvaskede nye Alfa Romeo, og så har jeg ikke talt flokken af teenagedrenge, der vendte sig om efter vognen, med.

Men Giulia er også utroligt vellykket i designet, og det får unægtelig bilfanatikere til at kigge en ekstra gang.

Selvom det er vigtigt, specielt i firmabilssegmentet, så er udseende ikke alt. Bevares, italienerne er udsøgte til design, og jeg har altid elsket deres sans for detaljer Alfa Romeos sæder og interiør, men først og fremmest har mærket fart og temperament i sit DNA. Og selvom det her ikke er den brutale Giulia Q model, så er den skam rigelig dynamisk.

IMG_3125

Jeg mærker det allerede på de første 100 meter. Giulia er herligt frisk i accelerationen, og da jeg runder et hjørne, ligger den både stabilt og fast på asfalten. Styringen er legende let, præcis og kontant, og det nærmest kalder på en motorvej.

Heldigvis er den lige om hjørnet, så jeg sætter i Dynamic, læner mig tilbage og stornyder, hvor komfortabelt, støjfrit og sjovt det er, at give Giulia luft i skørterne. Jeg flyder elegant gennem trafikken, og mens automatgearet glider gennem sine 8 trin, sættes alle mine bekymringer til skamme. Jeg har nemlig tidligere skrevet om den fantastiske high performance udgave Giulia Q.

Og når først man har prøvet den, er der naturligvis grund til at frygte skuffelse, når man så downsizer og hopper bag rattet i en, skal vi sige mere brugbar, udgave. Men heldigvis blev alle mine bange anelser sat til skamme. Der er så meget dynamik i de 200 hestekræfter, at det rigeligt dækker mit behov for fart og hurtig acceleration på offentlig vej.

IMG_3113

Og så var det, jeg besluttede, at køre lidt længere og tage den varme italiener en tur til det høje nord. Ikke for at afprøve dynamikken, den slags bliver man jo lagt i benlås for i Norge, men fordi det ikke er et ukendt fænomen, at sydlandske bilproducenter somme tider glemmer, at årstiderne kan skifte. Og mere en blot ti grader.

Kølige rat, iskolde gearknopper og ingen sædevarme er ikke usædvanlige mangler, men til min store overraskelse, har italienerne tænkt på det hele i Giulia. De kalder det en vinterpakke, sæde- og ratvarmen, der er sågar varme i sprinklerdyserne, og selvom det ikke er standard, er det altså perfekt overhovedet at have mulighed for at tilvælge her på vej til fjeldet.

For som jeg forlader den sjapfyldte norske hovedstad og roligt bevæger mig opad mod trægrænsen, bliver vejene mere og mere hvide. “Bare et par gode vinterdæk, det er nok.” Jeg har hjemmefra sikret mig, at hverken snekæder eller pigdæk er nødvendige, men som jeg drejer fra hovedvejen og ind det nu kridhvide landskab, bliver jeg alligevel i tvivl.

IMG_3144

Heldigvis befinder jeg mig stadig indenfor kortet i navigationen, som vises på den store flotte skærm, og klimaanlægget holder kabinen på samme temperatur, selvom den daler udenfor. Men den største positive og mest berolingende overraskelse på den hvide vej midt i ingenting er dog knappen, som nok er at finde på de fleste Alfa Romeoer, men som jeg sjældent har vippet den vej. Bilens DNA. De tre køremodes, som jeg som oftest blot sætter i D for dynamik. N er neutral, men i dag sætter jeg altså i A. All weather.

Og så kører Alfa Romeo Giulia uden problemer gennem sneen. Jeg kører godt nok på hvid sne, men vejene er dog, som det ses på billederne, farbare, for Giulia er selvfølgelig ikke en sneplov. Men der er ingen grund til hyperventilering eller nervøs skuen til den manglende mobildækning i området. Automatgearet er en lise at have, og den store vogn ligger helt fast på vejen uden at lave skyggen af hjulspind, selv på de stejle bakker. Skærer jeg et hjørne med mere blød nyfaldet sne, kan jeg selvfølgelig godt høre, at sikkerhedssystemerne arbejder, men på intet tidspunkt er vognen i nærheden af at sætte sig fast.

Jeg når hytten på toppen af fjeldet med hvilepuls, uden iltmangel af at holde vejret eller nervøse trækninger, og da jeg næste morgen udsætter den varme italiener for sidste vigtige test, klarer den det med et overlegent skuldertræk. Giulia starter nemlig som en mis i den årle morgenstund trods istapperne på undersiden og de -16 grader. Va bene!

IMG_3139

Og det gør denne model til den Giulia, jeg vil have. Benzinmotoren med 200 hestekræfter. Den er hurtig, rigelig dynamisk, og kører komfortabelt, støjdæmpet og elegant. Misforstå mig ikke, jeg er vild med både Veloce og Super Veloce, Giulias high performance udgaver fulde af fart og ballade. Men der betaler man også for en hel masse hestekræfter, som man sjældent bruger – og da slet ikke på tur i Norge med kameraer og sågar gennemsnitsmålere på alle vejstrækninger.

Samtidig er Giulia jo praktisk nok til børn på bagsædet og pakkenelliker i bagagerummet. Ja, ja, bevares, vil man have skiene med, skal der selvfølgelig tagboks til, men det er også helt i synk med omgivelserne. For i Norge har alle vogne med respekt for sig selv Thule-hatten på, og nårh, ja, selvom jeg fik bilen vasket i en fjern dal, nåede den altså ikke tilbage på toppen som helt funklende ren. Men som man (jeg) siger i Norge: på fjeldet er alle vogne grå …

IMG_3110

Alfa Romeo Giulia 2.0 Turbobenzin (4 Cyl.)

Pris kr. 457.565,-

Hestekræfter: 200

Topfart: 235 km/t

Kilometer på literen: 16,7

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, tryk her!

Author: Malene Raith

Share This Post On