De rette proportioner, Volvo XC60

Modtag PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis hver måned, så snart det udkommer, Tryk her!

Foto Malene Raith

“Årgh, nej, det har jeg jo helt glemt!” Præcis som de lange mørke vinterdage og julestress er noget, der forsvinder i erindringen fra år til år, er frost på bilen, også et sikkert årligt tilbagevendende irritationsmoment, der vanen tro vaporiserer fra min verden, når først det er blevet forår. Og derfor står jeg nu, fem minutter for sent ude af døren, og kigger på en helt hvid bil.

Nuvel, havde min hjerne virket bare en lille smule, kunne jeg nemt have imødegået problemet ved at have startet oliefyret på bilen. Det kan nemlig klares med en app på min mobil fra sofaen med morgenkaffen. Heldigvis viser det sig, at problemet ikke er særligt stort. For den nye Volvo XC60 smelter frosten på forruden, inden jeg når at finde isskraberen frem og iøvrigt konstatere, at jeg alligevel, selv med et stort vingefang, ikke kan nå midten af ruden.

Det er ingen hemmelighed at XC60 er Volvos cashcow. Altså den vogn, som giver sorte tal på bundlinjen, og første generation har da også sat ny salgsrekord hvert år siden lanceringen i 2008.

Det er den mest solgte Volvo i Danmark og mest solgte bil i segmentet i Europa, og naturligvis af samme grund en meget vigtig vogn for Volvo. Der skal med andre ord trædes varsomt ved et generationsskiftet på så populær en bil. Heldigvis sidder Volvo med et pænt godt kort på hånden. Nemlig platformen som de nye 90-modeller er bygget på. Den er kendetegnet ved at være yderst fleksibel idet det eneste, som er fastforankret på vognen, er afstanden fra pedalen til navet i forhjulet.

Volvo har altså blot kunne rykke rundt med basisopsætningen fra 90-serien, og det giver den nye XC60 de helt rette proportioner. Faktisk måske, hvis du spørger mig, en tand bedre end storebroren. Den nye Volvo XC60 er blevet lidt længere i forhold til forgængeren, lidt lavere og lidt bredere, og så er akselafstanden øget med 9,1 cm.

Og tjek lige, signaturforlygterne med det liggende T. Ja, ja, du kender dem sikkert godt nu, men det er altså Mjølner, som Volvo kalder Thors Hammer – sikkert fordi ingen andre udenfor Skandinavien kan udtale navnet. De går nu hele vejen hen til grillen, hvilket er med til at forstærke det brede udtryk.

Indvendigt er der en ny enkel og elegant kabine, der hylder skandinavisk design med et smukt panel i lys asketræ hen over instrumentbordet og en metalliste nedenunder med en flaglignende samling, som gør, at metallet kan give sig i forhold til kulde og varme.

Den nye XC60 kan delvist selv køre med Pilot Assist, så længe det foregår på motorvejen og ved en hastighed der ikke overstiger 130 km/t. Delvist er fordi, at man altid skal have hænderne på rattet og være klar på steder, hvor striberne på vejen ikke er trukket tydeligt nok op. Det er nemlig dem, som bilen så vidt muligt følger, og det fungerer altså rigtig godt. Volvos adaptive fartpilot er en af den bedste på markedet, og jeg nyder den komfortable og afslappede måde, jeg kan køre langt på.

XC60 har desuden også fået et nyt styreassistancesystem, som dels kan dreje udenom modkørende, og dels hjælper city safety sikkerhedssystemet med at bremse og styre udenom biler, fodgængere og store dyr, men det afprøver jeg dog ikke.

Det er en D5 (diesel) med 235 hestekræfter, AWD (firehjulstræk), 4 cylindere og en 8-trins automatgearkasse, jeg kører rundt i, og det er der en særlig grund til, at jeg er tilfreds med. For den store dieselmotor har nemlig Volvos powerpulse, som i korte træk sørger for, at der er fuldt turbotryk fra start, hvilket betyder, at vognen kan flytte sig fra 0 til 60 km/t på få sekunder. Det gør den dejlig dynamisk og frisk at køre trods størrelsen.

Inscription modellen her har desuden luftaffjedring, som betyder, at bilen kan hæves og sænkes. Bagagerummet synker en smule, når jeg åbner det store rum, og den slags luksus elsker jeg bare.

Det skorter i det hele taget ikke på sublimt ekstraudstyr som gør oplevelsen særligt premium, hvis man har råd til den slags. Men det behøves naturligvis ikke. For den nye Volvo XC60 er grundlæggende bare en vellykket vogn. Form og design går hånd i hånd med god rummelighed. Har man et praktisk behov får man masser af plads i både kabine og bagagerum, men man kan også bare nyde det smukke design med skandinavisk islæt og den komfortable kørestil højt placeret i trafikken.

Dog vil jeg råde alle til at granske listen over high-tech udstyr ekstra nøje. For der er mange lækre features, som man ikke aner, man har behov for, før man fem minutter for sent ude af døren står og kigger overrasket på en vogn, der er dækket af glitrende hvide iskrystaller.

Volvo XC60 D5 Inscription

Pris kr. 815.705,- (ekskl. ekstraudstyr som 20″ letmetalfælge, Bower & Wilkins lydanlæg, Supreme interiørpakke, luftaffjedring og Four-C undervogn  mm.)

Hestekræfter: 235

Topfart: 220 km/t

0- 100 på 7,2 sekunder

Kilometer på literen: 17,2

Volvo XC60 fås fra kr. 649.905,-

Modtag PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis hver måned, så snart det udkommer, Tryk her!

Author: Malene Raith

Share This Post On