Forfrisket revolution, Tesla Model S

Modtag PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis hver måned når det udkommer: Tryk her!

Foto Malene Raith

“Wow, det er jo en Transformer,” udbryder drengen med smil fra øre til øre. Den mørkeblå vogn skubber dørhåndtagene ud, som jeg nærmer mig med nøglen i tasken, og det ser bare blæret ud. Hver gang.

Nok er Model S ikke Teslas nyeste model, men med det seneste facelift giver bilen stadig mange både brændstof- og elbiler baghjul med sin teknologi og gennemførte brugervenlige stil, som bare bliver ved med at holde.

Der har ellers været meget uro omkring elbiler, og særligt Tesla, efter at elbiler blev afgiftbelagt. Først var det med 20 procent i 2016, men pr. 1. januar 2017 blev det yderligere sat op til 40 procent, og det fik salget af de elektriske sedan’er til fuldstændig at stagnere. Heldigvis har en ny omlægning nu medført, at afgiften igen er nede på 20 procent, hvor den pt. meget gerne skulle blive til udgangen af 2018. Derfor er der nu gang i salget igen.

Sidste år fik Model S, der så verdens lys for første gang i 2012, et tiltrængt facelift. Bevares ikke voldsomt, det fire år gamle design er så tilpas futuristisk, at det holder endnu, og de største ændringer finder man på fronten. Her den gamle ovale grill erstattet af en enkel sort liste med logo, og forlygterne er blevet fuld LED. Præcis som vi kender det fra Model X og kommer til at se det på den kommende Model 3. Teslafamilien er hermed synkroniseret.

Batteriet ligger i bunden af bilen og har en rækkevidde på over 500 kilometer. Det kan godt være at, de officielle tal er anderledes, men 500 er det, der står på bilens skærm. Og netop det der med rækkevidde og elbiler er noget, jeg ind imellem kan have det lidt stramt med. Hånden på hjertet har jeg nemlig i min mikrobil mere end en gang for fuld pedal overhalet en Teslasnegl på motorvejen og godtet mig en smule over det. Men er det stadig ved udgangen af 2017 nødvendigt at køre sparekørsel i en elbil, når man skal fra den ene ende af landet til den anden? Og kan man holde varmen imens? Det sætter jeg mig for at teste, og kyler derfor mand, søn og bagage ind i bilen og vender snuden mod Storebælt.

For at få det optimale ud af sin elbil, er det naturligvis afgørende at kunne slutte den til strøm hver aften, hvad enten det er ved nærmeste ladestation eller i ens egen i indkørslen. På den måde mangler man aldrig rækkevidde i sin hverdag i byen uanset, hvor meget man skruer op for varmen eller fristes af de hurtige accelerationer, og også de lange ture på tværs af landet er indenfor rækkevidde.

Models S enkle og nærmest spartanske instrumentbord med elegante alcantara detaljer er præget af den enorme 17″ touchskærm, hvor jeg kan finde al opsætning til bilen, samt infotainment, Google Maps kort und so weiter. Den fortæller mig, hvor meget der ca. vil være tilbage på batteriet, når jeg når frem, og med ro i sindet ruller jeg den lydløse bil ud af indkørslen og kører mod Fyn med familien. Nok er vognen ikke fuldt opladet (rækkevidden er på 430 kilometer) fra start, men der er masser af ladestandere undervejs fra andre udbydere, foruden Teslas egne, som jeg nemt kan finde på navigationskortet.

Jeg har sat min telefon til at lade i den fikse iPhonelader, som kan vippes frem i midterkonsollen, sædevarmen er tændt på forsæderne og kabinen sat til en temperatur på 24 grader. Som kuldskær nægter jeg nemlig at køre med mindre varme, end jeg plejer, også selvom det er kølige 9 grader udenfor. I det hele taget vil jeg ikke gå på kompromis med noget som helst, og farten bliver på 110 og 130 km/t på motorvejen.

Og åh, hvor flyder Model S bare komfortabelt og dejligt af sted. Det er en 100D, som jeg kører i, og med træk på alle fire hjul kan den accelerere fra 0 – 100 km/t på blot 4,3 sekunder. Og sportmode bruger jeg ikke. For selv i komfortmode flytter vognen sig rigeligt hurtigt til, at jeg kan lave friske overhalinger, og så er der desuden en anden feature, som har min fulde opmærksomhed: den adaptive fartpilot, der selv kan overhale. Som det pt. er med de selvkørende funktioner, skal jeg selv være aktiv og holde hænderne på rattet, foruden at forholdene, det vil sige striberne på vejen, er til det. Funktionen aktiveres ved, at jeg vipper pinden i venstre side af rattet to gange ind mod mig selv, og når det lille rat i displayet bliver blåt, kan jeg sætte den ønskede fart og afstand, fjerne fødderne fra pedalerne og slappe af. Vognen holder selv afstand og accelerer op til de 130 km/t, når det er muligt.

Vil jeg udenom en lastbil, sætter jeg bare sætte blinkeren til og giver et lille nøk på rattet. Så skifter Model S selv bane, hvis der altså er plads. Sejt og ultimativt fedt, når man skal køre langt på en monoton motorvej. Og det gør Model S super oplagt som pendlerbil.

Nuvel. Da jeg ruller af sted hen over Fyn, får jeg så pludselig en melding om, at jeg skal blive under 105 km/t for at kunne nå destinationen. Aj, vel? Jeg skal ikke overhales af mikrobiler, men drejer i stedet fra ved Middelfart og lader navigationen guide mig hen til superchargeren tæt på motorvejen. Og her bliver alle mine fordomme sat til skamme. For jeg skal ikke til at finde et klodset kabel i bagagerummet, Teslas egne ladestandere har selvfølgelig et, som man blot stikker i, når man har bakket bilen ind. Så nemt, at min 7-årige søn får opgaven. Og det tager kun 15 minutter, før vi har fået rækkevidden op fra 140 til 290 kilometer, og igen er på vej mod Flensborg for fuld fart.

Bum. Ingen hånlige overhalinger, ingen kompromisser med varmen og kun nogle minutters forskel fra en brændstofoptankning. Det holder max, det her! Og da turen går mod hovedstaden igen, har vognen stået og ladet natten over, så rækkevidden på ny er i top.

Man kan sige og mene, hvad man vil om Tesla, men det er ubestrideligt, at firmaet med Elon Musk i spidsen har ændret bilindustrien. Vi ville ganske enkelt ikke være så langt med elbiler og ladestationer i dag, hvis ikke Tesla havde sendt en Model S på gaden. Det var hverken firmaets eller verdens første elbil, men det blev den, der ændrede bilindustrien. Den som kunne få folk ud af brændstofbilerne og vække politikerne. I dag synger stort set alle bilproducenter mange lange sange om fremtidsvisioner, der involverer el. Om det i længden ender med at udkonkurrere den amerikanske elbilproducent må tiden vise. Men jeg tror ikke, at Tesla har tænkt sig at hvile på laurbærene. De er slet ikke færdige med at overraske. Og lige nu får man, efter min mening, simpelthen ikke en mere gennemført, komfortabel og futuristisk elbilssedan end Teslas faceliftede Model S.

Tesla Model S 100D

Tesla Model S 100 D

Pris: 1.042.620,-

Topfart: 250 km/t

0 – 100 på 2,7 sekunder

Rækkevidde: 613 kilometer (officielt)

Models S fås fra kr. 752.665,- (model S75)

Modtag PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis hver måned når det udkommer: Tryk her!

Author: Malene Raith

Share This Post On