Diskret og flabet luksus, VW Arteon

Modtag PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende, så snart det udkommer: tryk her!

Foto Malene Raith

“Årh Arteon, og så en R-Line …” Øjnene er store som tekopper, som han hænger over muren til skolen. “Hvor hurtigt kan den køre … 300?” Jeg kan simpelthen ikke stå for det. De helt små bilnørder, som måske ikke læser aviser eller særligt godt endnu, og alligevel er fuldstændig opdateret på selv helt nye bilmodeller. Nuvel, nok er topfarten 250 km/t, men ellers har han helt ret.

Og den metallik gule Arteon er da uden tvivl også et super cool syn, som den holder der med sine flabede sorte fælge og hvide LED-lys, som flugter med grillen, og lyser op på en regnfuld gråvejrs dag.

Hvad navnet egentlig betyder, blæser lidt i vinden. Men sikkert er det, at den nye model fra Volkswagen er afløseren for VW Passat CC, og den første i rækken af nye premiumbiler fra den tyske producent.

Lad mig skynde mig at slå det fast med det samme: det er IKKE en Passat. Glem det. Den nye Arteon er både mere eksklusiv, længere (næsten fem meter lang), har større akselafstand og oser med det nye frontdesign meget mere af premium end kopimaskinesælger. Personligt vil jeg gå så langt som at kalde Arteon en limousine. Overlegen, men diskret luksus, hvis vi altså lige ser bort fra farven og fælgene.

Og når man står ved siden af den, endsige parkerer den ved supermarkedet, er man da heller ikke i tvivl. Selv når den køres helt ind i bunden af båsen, rager Arteon stadig længere ud end de fleste andre biler.

Jeg er skør med både farve og fælge, som jeg synes, passer perfekt til en R-Line, men bare rolig, der er meget mere ved en Arton end bare looks. Det finder man ud af, så snart man sætter sig ind i den rummelige kabine og trykker start.

Nu er det selvfølgelig topmodellen med 280 hestekræfter, jeg befinder mig i, og det tilfører jo unægtelig den lange strømlinede vogn ekstra meget dynamik, men komforten fornægter sig ikke af den grund. Arteon kører både støjsvagt og behageligt glidende, en flyder gennem de syv trin i automatgearet, som først bliver bister, når jeg sætter i Sport. Fluks gearer vognen beredvilligt ned, motoren knurrer småvredt, men bevares, stadig diskret, så jeg kan lave en kæk overhaling på motorvejen.

Arteon R-Line cruiser rigtig dejligt i byen, men det er herude på motorvejen, at den for alvor kommer til ret. Ikke som racerbil, men som en behagelig dynamisk vogn, der er som skabt til lange ture. Firehjulstrækket, 4-Motion, er selvfølgelig med til at stabilisere den oplevelse. Sædekomforten er i top også for lange personer, og den adaptive fartpilot virker helt op til 210 km/t, hvilket er nice to know, men nok mest brugbart, hvis man bor i nærheden af en autobahn. Lige præcis denne her kører så selvfølgelig ikke super langt på literen, men hey, man kan ikke få det hele, vel?

Interiøret er ligeledes diskret elegance med et stilrent instrumentbord med vandret flugtende kromliste og luftdyser samt en stor 8″ touchskærm over midterkonsollen. Og orker man ikke dreje hovedet kan navigationen såmænd også køres over mellem urene på displayet bag rattet.

En ægte Volkswagen klassiker er naturligvis bakkameraet, der popper frem bag VW emblemet på bagenden, og helt kommer til sin ret på netop en vogn som Arteon, der er længere, end man tror.

Børn som voksne kan uden problemer være med på bagsædet i den rummelige kabine, bagenden har desuden et overraskende stort bagagerum, som fordi det er en hatchback, åbner med hele bagruden. Elektrisk naturligvis.

Og det medvirker, sammen med R-Line oplevelsen, til at Arteon faktisk føles mere som en Kanzlerwagen end Volkswagen. Naturligvis med den undtagelse, at man helst vil sidde bag rattet på denne diskrete, host, hvis vi lige ser bort fra farve og de fantastiske fælge, og gedigne flyder.

VW Arteon 2.0 TSI R-Line

Pris kr. 699.695,-

Hestekræfter: 280

Topfart: 250 km/t

0 – 100 på 5,6 sekunder

Kilometer på literen: 13,7

Arteon fås fra kr. 527.495,-

Modtag PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende, så snart det udkommer: tryk her!

Author: Malene Raith

Share This Post On