Ooh, Range Rover Velar

Modtag PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, så snart det udkommer tryk her!

Foto Malene Raith

“Årgh, det er en Transformer … ” gisper jeg overrasket til sønnen, mens jeg lusket trykker på nøglen i lommen, så de fire dørhåndtag elegant glider ud fra siden på den grå vogn.

“Wow, sejt!” udbryder drengen og hopper nysgerrigt ind på det store læderbagsæde. Nok kan dørene naturligvis også låses op ved et let tryk på håndtaget, men det er nu altså bare sjovere at stikke hvide løgne til personer, der også tror på julemanden. Desuden oser den helt nye Range Rover Velar af så meget lækkert teknologi-lir, at man faktisk lidt føler, at den har eget liv.

Men lad mig starte ved begyndelsen. For den allerførste Range Rover prototype hed nemlig Velar, hvilket skulle være latin for tilsløring eller noget. Men som Land Rovers designchef, Gerry McGovern, forklarer ved verdenspremieren i 2017: “Skal jeg være helt ærlig, så tror jeg, at de bare sad og rodede nogle bogstaver sammen til de fandt et ord, som så godt ud.”

Siden den første Range Rover, som altså endte med ikke at hedde Velar alligevel, blev lanceret i 1970 og ind til i dag, er det blot blevet til yderligere to medlemmer af den prestigefulde Range Rover familie: Sport og Evogue. Range Rover Velar er hermed det fjerde medlem som størrelsesmæssigt lægger sig mellem Sport og Evoque, omend den har den laveste taglinje af dem alle. En designfeature som er med til at give vognen dens vellykkede form.

Land Rover lægger ikke skjul på, at det her er en vogn for velhavere, der også bruger penge på dyre ure, yachts, helikoptere, tasker, sko og kvinder. Og lige præcis de sidste er ikke helt uinteressante. For spørger du mig, er Velar den vogn, Land Rover skulle have bygget i stedet for Evoque. Ja, jeg ved godt, at mange elsker den vogn, men jeg har altså et horn i siden på den fladtrykte “kvinde” Range Rover, som jeg ikke skal komme nærmere ind på her. Til gengæld appellerer det hele til mig ved den større og meget mere helstøbte Velar.

Når man taler eksklusiv vogn, vægter design, komfort og oplevelse af luksus tungt, og der er flueben ved alle tre ting i Range Rover Velar. Ikke mindst fra siden står SUV’en knivskarpt med sin aerodynamiske form, de elegante kobberfarvede detaljer og dørhåndtagene, som forsvinder ind i siden igen, når man kører. Men også den bistre front med den markante grill og de brede lygter med Matrix LED-laserlys, giver den mellemste bror sit eget udtryk.

Og måske var det det, der tog al min opmærksomhed, da jeg mødte Velar for første gang. Jeg lagde nemlig ikke rigtig mærke til det andet: nemlig at Velar ikke en kæmpe SUV. Bevares, når jeg sidder bag rattet i det luksuriøse lædersæde opleves kabinen stor, og ditto, når jeg skuer ud over den svulmende motorhjelm. Men som jeg begynder at bevæge mig rundt i bytrafikken, går det op for mig, at jeg faktisk kan sno mig rundt, lave kvikke overhalinger, komme ind i smalle parkeringsbåse, og sågar også komme ud af bilen på dem, takket være de nok store, men ikke brede døre. Jeg kan endog nå p-skiven i den lodrette forrude.

Sønnike sidder skønt på det midterste bagsæde, hvor han for en gangs skyld har god udsigt frem mellem forsæderne, og det hele sætter en tyk streg under, hvad det her egentlig er for en vogn. Jovist, har den 6 køremodes, tre af dem til terræn, og når jeg sætter i mudder/hjulspor hæver vognen sig sågar, men som Gerry McGovern påpegede ved premieren: “Land Rover har kørt rundt i junglen, og nu kører den så rundt i “the urban jungle.”

For selvom en Range Rover altid er i stand til at køre over kampesten, høvle gennem mudder- og vandhuller og kravle op ad stejle skråninger, vil den eksklusive luksusvogn, utvivlsomt nok mest blive udsat for kantsten i slatne parallelparkeringer.

Den nye Velar består af 80 procent aluminium for at optimere køreegenskaber, brændstofforbrug og dynamik. Den slags luksus kan man nemlig tillade sig, når man arbejder med biler i denne liga, og den 240 hestekræfters dieseludgave, jeg cruiser rundt i, føles heller ikke tung. Slet ikke når jeg sætter i Dynamic Mode, hvor speederen bliver mere responsiv og rattet lidt strammere.

Og så er der lige det helt nye instrumentbord, og det er her at high-tech teknologien kommer ind. Touch Pro Duo hedder de to elegante touchskærme over midterkonsollen. Den ene er til infotainment og navigation og vipper op ved start, den anden er til køreprogrammer, sædevarme og klimaanlæg, som styres med de runde skrueknapper, der hver især har et lille display, der ændres alt efter, om det er temperatur eller blæser, jeg skruer op eller ned for. På rattet er der desuden endnu to runde touchknapper, som skifter efter program. Super sejt og lidt mystisk.

Range Rover Velar er på den måde både formfuldendt og nytænkt luksus i et råt design, som jeg næsten ikke kan blive træt af at kigge på. Så utroligt enkelt og samtidig så virkningsfuldt. En “mindre” SUV med stor rummelighed, som er perfekt til livet i storby junglen med godtroende børn, shopping og p-pladser, men også frisk på en jagttur i skoven, på stranden eller hen over marken, skulle man få brug for det. Og iøvrigt er velhavende nok til at kunne afsætte en million på bilbudgettet.

Range Rover Velar R-Dynamic SE 2.0

Pris kr. 1.389.900,- (uden ekstraudstyr såsom luftundervogn og panoramasoltag)

Hestekræfter: 240

Topfart: 217 km/t

0 – 100 på 7,3 sekunder

Kilometer på literen: 17,2

Range Rover Velar fås fra kr. 999.900,-

Modtag PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, så snart det udkommer tryk her!

Author: Malene Raith

Share This Post On