Mere frihed i flot design, Volvo V60 CC

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis hver måned når det udkommer, tryk her!

Foto Malene Raith

“Sådan, no problem,” mumler jeg og triller vognen ind på den øde byggeplads. Grusvejen er fuld af dybe mudderhuller, løst sand og ujævnheder, men omvendt ved jeg jo, at bilen kan klare det.

For nok er Volvo V60 CC ikke en offroader, men den øgede frihøjde, firehjulstrækket og skærmene over hjulkasserne gør den alligevel i stand til at rulle uproblematisk gennem det pænt ujævne terræn, man ind imellem kan støde på i i storbyen.

CC står selvfølgelig for Cross Country, hvilket jo betyder et mere råt og muskuløst design med de ovenstående fordele, som jeg personligt er fan af. Mest fordi jeg bare synes, det ser godt ud, og fordi skarpt design generelt gør mig glad. Men hånden på hjertet, så er bare ikke ofte, jeg befinder mig udenfor asfaltvej, og på den måde er firehjulstræk, ud fra et fornuftigt synspunkt, lidt overkill for min livsstil. Men havde jeg haft en båd, hestetrailer eller en bare lidt mere aktiv livsstil ville det være en anden snak. For Volvo V60 CC har både kraft og egenskaber til at kunne slæbe rigtig meget, rigtig mange steder hen.

Og eftersom V er Volvos betegnelse for stationcar, kan man såmænd også blot drøne mountainbikes bag i vognen og køre langt ud i skoven.

Nuvel, nok skal man dog forblive på skovvejen, da Volvo V60 CC er en “allroader” og ikke terrængående, men det klarer den til gengæld også på sikker og komfortabel vis. Og ender man så, som jeg gør nu, på en grus- eller jordvej i et af storbyens mange byggeprojekter, er det altså rart at vide, at den robuste vogn uden problemer kan manøvreres igennem uden at undervognen støder på ujævnheder eller sætter sig fast i gruset.

Selvom jeg er lang, sidder jeg altid godt i Volvos komfortable sæder bag det store lækre læderrat, som manøvrer let og behageligt. Interiøret er klassisk Volvo med den store nemme betjening af luftsystemet over midterkonsollen samt de, for de nye børnegenerationer, mystiske trykknapper med numre på. Stadig meget enkelt og elegant omend også lidt ved at nærme sig sidste salgsdato. For har man først oplevet de nyeste Volvo modeller (fra XC90 og frem), kan det blive lidt svært at gå tilbage til trykknapperne.

Den observante læser har sikker også bemærket, at V60 CC ikke er blevet opdateret med Thors hammer, de skarpe signaturforlygter, som er kendetegnende for den nye modelfamilie, men jeg er nu ikke i tvivl om, at de er på vej indenfor overskuelig fremtid.

Vognen jeg kører i er udstyret med den i Danmark meget populære dieselmotor D4. Og den kører glimrende både i byen og på motorvejen, hvor V60 CC ruller behageligt støjfrit, dynamisk og glidende gennem de 6 trin i automatgearet. Til gengæld lyder motoren som en traktor i tomgang. Ok, overdrivelse fremmer forståelsen, men det er i hvert fald en dieselmotor af den type, hvor man ikke er i tvivl om, hvilken slags brændstof man skal hælde på vognen. Det kan selvfølgelig være praktisk nok.

Som altid i en stationcar er her plads til det hele, men med CC og AWD (firehjulstræk) på bagsmækken er her også plads til at tage familien helt ud i skoven, kraft nok til at rulle båden helt ned til den lille havn eller til at pendle længere distancer (nuvel, AWD koster jo lidt på det område, til gengæld kan man føle sig ekstra sikker, når vinterens først sne falder) i en travl hverdag. Og da Volvo V60 Cross Country samtidig ikke er kæmpe stor, men nem at manøvrere gennem trafikken, er den samtidig praktisk til en hverdag i byen.

Familier med aktiv livstil får altså mere bevægelsesfrihed med Cross Country, men bevares man kan jo også bare vælge den, fordi V60 ganske enkelt bare ser bedre ud i et robust off road kostume.

Volvo V60 Cross Country Plus D4 Aut. AWD

Pris kr. 614.595,- (eksklusiv ekstraudstyr såsom lædersæder)

Hestekræfter: 190

Topfart: 205 km/t

Kilometer på literen: 17,5

Volvo V60 Cross Country fås fra kr. 475.095,-

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis hver måned når det udkommer, tryk her!

Author: Malene Raith

Share This Post On