Så kører partybussen, Ford Fiesta

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, tryk her!

Foto Malene Raith

Ja, ja, overdrivelse fremmer forståelsen. For selvfølgelig er den nye Ford Fiesta hverken bus eller minibus. Det er bare en mini. Men den kan til gengæld udstyres med et B&O Play lydanlæg, der simpelthen giver mig lyst til at parkere den midt i stuen og ringe efter vennerne.

Normalt er bilen mit fristed, hvor jeg hverken hører radio eller taler i telefon, og derfor havde jeg egentlig ikke travlt med at teste det dersens anlæg i begyndelsen. Men da jeg endelig tog mig sammen, gik lyden så hurtigt i mit blod, at jeg kort efter fandt mig selv lavende dougnuts på en tom grusplads. Og så startede festen.

11. maj 1976 kørte den allerførste Ford Fiesta af båndet i Tyskland. Sidenhen er det blevet til mere end 17,6 millioner styks, og det tal stiger med et nyt eksemplar af minibilen hvert 96. sekund. Og som det jo er med Danmark og mindre biler faldt Ford Fiesta naturligvis straks i danskernes smag. Den blev såmænd allerede kåret til Årets Bil i Danmark i 1977, for til sidst at ende som den mest populære Ford model.

Siden første generation er vognen vokset godt 40 centimeter, sjette generation kom i 2008, og jep, det er så 7. generation, jeg nu er ude i. Nok nåede den forrige at få et facelift, så den passede til resten af Fords modelfamilie med den vertikale kølergrill og de lange smalle forlygter, som giver vognen et ekstra dynamisk udseende, men nu er interiøret også kommet med.

Kabinen er dejligt lys, når man har det store soltag og glastag over bagsædet, men også knapperne og finishen er blevet meget bedre. Den store lodrette 8″ skærm finder jeg dog en lille smule for klodset, til gengæld er den opdateret med nyeste SYNC 3 (begge dele ekstraudstyr), som kan spejle min telefon og aktivere Siri, der f.eks. kan læse en ny besked op, mens jeg kører. Nu har jeg så et lidt anstrengt forhold til både sms’er i bilen og Siri, men det er ikke Fiestaens skyld. Det er igen det der med frirummet. Men sad jeg til daglig i kø til og fra arbejde ville jeg nok have en anden indstilling.

En effektiv Lane Assist holder mig høfligt, men bestemt indenfor striberne på vejen og hver gang, jeg forlader bilen, får jeg en meddelelse om, at den er sat på kortet, så jeg altid kan finde tilbage til den. Brugbart for demente, men også fedt interaktivt på den hyggelige måde. Og så er der lige det der anlæg, som denne her Fiesta er udstyret med.

“Skal vi lige køre op og tanke?” spørger jeg sønnike, som flyver ud og tager sko på. Egentlig mangler vi slet ikke benzin, der er rigeligt tilbage, og Fiestaen kører ovenikøbet pænt langt på literen. Men vi vil bare begge rigtig gerne lige høre det der nummer.

Vi har ellers spillet “Despacito” for fuld udblæsning i både den ene og den anden version. Nummeret passer jo som hånd i handske med den kække Fiesta og er umulig at sidde stille i sædet til. Det laver unægtelig fest i Fiestaen, også selvom vi fatter hat af, hvad der bliver sunget. Men altså … skal man for alvor teste et anlæg, har man brug for en lidt federe baseline. Derfor har vi konsulteret vores lokale Housepusher fra SFO’en og fået Alok & Bhaskar “Fuego” med på mobilen.

Og det er helt skørt så godt, det lyder!

Nummeret er super fedt, men kun fordi lydkvaliteten er i top. Og så i en minibil! Nok er Fiestaen udstyret med næsten alt ekstra udstyr, men massage i sæderne er ikke en af dem. Don’t worry, det får man så automatisk af at høre House på B&O Play anlægget med de 10 højtalere. Inklusiv en seriøs subwoofer. Fødder, ben, bagdel, ryg og nakke vibrerer til den tunge bas, og der er intet, der tilnærmelsesvis skratter eller rasler, når man skruer op. Den bronzefarvede bil dunker gennem trafikken, og da vi når tilbage i indkørslen, selvfølgelig uden at have tanket, skal vi lige høre nummeret en gang til.

Men det er selvfølgelig også muligt blot at slukke anlægget og køre stille af sted. Den nye Fiesta er nemlig behagelig støjsvag med lidt brummen fra den 3 cylindrede motor, når jeg giver den lidt gas. Udgaven her med 125 hestekræfter og seks manuelle gear er dejligt frisk, men også behagelig komfortabel og veltilpasset i styretøjet.

Måske går jeg ikke helt i koma over designet, men jeg kan til gengæld ikke sætte en finger på Fords evne til at bygge gode motorer. Ford Fiesta er en kæk og velkørende fornøjelse at bevæge sig rundt i, uanset om det er en tur ud på motorvejen eller ned til SFO’en. Og apropos, så har flere påpeget pladsen på bagsædet. At man kan have svært ved at sidde bag sig selv. Det har jeg så generelt som 185 cm. i alle minibiler, men til gengæld kan sønnike på 7 år fint sidde bag mig. Han kan også have en kammerat med hjem fra skole, og så behøver jeg sådan set ikke mere i en hverdagsbil.

“Altså den farve …” Hold nu op. Den kaldes Chrome Copper, men, som adskillige åbenbart føler behov for at påpege, så finder mange mænd den en tand for lyserød. Men det er jo sådan set ligegyldigt, for den kan fås i andre farver, og lyserød er lige mig. Specielt i en lille bøf af en bil, der kan smutte hurtigt gennem trafikken, på en gang køre frisk og komfortabelt selv på længere ture over de danske broer, og ovenikøbet langt på literen.

Prisen for det super velspillende B&O Playanlæg er desuden mere end rimelig. Er man glad for musik er det simpelthen et “must have”, og skal du forsvare det overfor ægtefællen, kan du jo altid fortælle, at der for lidt over kr. 170.000,- ekstra faktisk også følger en pænt skarp lille vogn med.

Ford Fiesta Titanium 1.0 EcoBoost

Pris fra kr. 173.880,- (ekskl. B&O Play i Audiopakke 6, der desuden indeholder SYNC3, Navigation mm. til kr. 13.210,-)

Hestekræfter: 125

Topfart: 195 km/t

Kilometer på literet: 23,3

Ford Fiesta fås fra kr. 129.590,-

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, tryk her!

 

 

 

Author: Malene Raith

Share This Post On