Drop din indre spejder, BMW M Experience

Modtag PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, så snart det udkommer tryk her!

Foto Malene Raith

“Stooop, aj, forbandet …” jeg griber rasende fat om gearskifteren, rykker den i Reverse, bakker arrigt og sætter vredt i 1. gear igen, inden jeg brøler af sted mellem keglerne på slalombanen på ny. Verdammt.

Det regner, og selvom det også gjorde det, mens vi lavede træningsrunder, er der nu kommet så meget vand på banen, at vognen opfører sig anderledes. Jeg er desværre bare så optaget af at sætte en god tid (læs, jeg vil vinde), at jeg glemmer at tage det med i beregningerne. Derfor kommer det bag på mig, at min bremselængde pludselig er længere, og min vending af samme grund går helt i ged.

Vi befinder os på Falkenberg Motorbane i jep, Falkenberg, lige nord for Halmstad, hvor BMW har inviteret til den årligt tilbagevendende begivenhed: BMW M Experience. Det har tidligere været afholdt på Sjællandsringen ved Roskilde, men rykkede af logistikmæssige årsager til Sverige for fire år siden.

M står som bekendt for Motorsport. Bogstavet markerer BMWs topmodeller fra den særlige dynamiske afdeling, og er man glad for måden en BMW kører og manøvrerer på, vil man elske at komme en tur bag rattet på en M model. Også selvom man endnu ikke har råd til sin egen. Der er nemlig 8 biler til rådighed ved eventet, helt nøjagtigt fire BMW M3 og fire BMW M4, som man skiftes til at køre. M3 og M4 er ens, på nær at den første er en sedan (fire døre) og den anden en coupé (to døre). Begge er udstyret med M Competition pakken til små kr. 143.000,- hvilket bringer dem op fra 431 hestekræfter til 450 og fra en begrænset topfart på 250 km/t til 280 km/t. Bum.

Falkenberg Motorbanes historie tager sin begyndelse i 1967, men faktisk har landevejene i området været brugt til motorcykelræs helt tilbage fra 1940’erne. Naboer og ømskindede frøer er med andre ord vant til motorstøj, og den 50 år gamle og 1.843 meter lange bane har det hele: niveauforskelle, bløde og smalle kurver samt to herlige langsider.

Dagen i dag er et nordisk arrangement for i alt 16 kvinder fra Norge, Sverige, Finland og Danmark. Enkelte har været på bane før, de fleste har ikke. Men det er også helt ligegyldigt, for der bliver taget hensyn til de enkeltes niveau. Det er ingen hemmelighed, at jeg har været på Falkenberg før. Derfor ved jeg, hvor og hvornår jeg skal skifte gear, og hvor jeg skal placere mig på banen for at komme optimalt gennem svingene, så jeg kan blive lidt hurtigere og lidt bedre. Men bare rolig. Det behøver man ikke at vide.

De professionelle instruktører gennemgår nemlig banen punkt for punkt med os, og som vi lægger ud med at køre roligt rundt med ca. 50 km/t, bliver vi over radioen forklaret nøjagtig, hvad vi skal gøre. Og hele humlen er faktisk bare at gøre, som der bliver sagt. Nuvel. Det der med at skifte gear manuelt med paddleshift på rattet kan godt være lidt udfordrende i begyndelsen.

Selv har jeg så absolut været flittig til at flette fingre med speedlimiter, vinduesviskere og radioknapper på rattet, når der samtidig skal bremses, skiftes ned med den rigtige hånd, være styr på hvilket gear jeg er i, lyttes til instruktøren og drejes rigtigt ind i kurven. Pyh! Til gengæld mærker jeg fluks, hvor meget nemmere det er at manøvrere optimalt, når jeg selv bestemmer gearet, så det ikke pludselig skifter op, når jeg skal til at accelerere. Men jeg har stadig meget at lære. Finder jeg til min store ærgrelse ud af.

Som farten øges føler jeg mig hjemme i den fastsugede BMW. Nok kan det både se og lyde vildt, når man lukker op på vej ned ad langsiden, men bag rattet har man anderledes kontrol. Banen er bred og bilerne kan klare meget mere, end det vi byder dem. Jeg nyder at kaste min M4 rundt i de skarpe sving, nyder lyden, når jeg gearer ned fra 5. til 2. for enden af langsiden, skifter til 3. i andet sving, videre til 4. i den bløde kurve og ud i 5. som jeg tager den lige vej gennem S’et. Den store firmavogn ligger fast placeret på asfalten, al vægt ryger tilbage på bagenden, og det giver baghulstrækket optimale vilkår.

Udvendigt, indvendigt, udvendigt, sådan forcerer man en kurve som en prof, og det er markeret med kegler, som man kan styre ind og ud efter. Et tip er nu altid at køre efter de stribede kurbes. De er nemlig placeret på de punkter som racerkørere kommer tættest på, og forhindrer dem i at køre af banen.

Som dagen går, har alle, øvede som uøvede, lagt nerverne på hylden og fået gang i gaspedalen. Tilliden til bilerne og egne evner er tydeligt stigende hos samtlige kvinder, der bliver bedre og bedre til at få farten op og linjerne mere smooth. Pænheden og lillepigefnis er afløst af målrettet koncentration og veltilfredse smil, og det giver resultater. Altså undtagen hos mig.

Næh, nej. For da jeg lugter blod og høvler gennem eftermiddagens slalombane, så solbriller, dametasker og læbestifter flyver rundt i kabinen, er det jeg glemmer, at det har regnet. Og af ukendte årsager, som en artig lille pige, vender vognen i en nydelig omend småvred trepunktsvending på asfalten. Og faktisk først sidst på eftermiddagen går den absurde adfærd op for mig. Hvorfor Hulen drejede jeg ikke bare ind over græsset?

Det samme spørger instruktørerne mig om. Men det er jo sagen i en nøddeskal. For nok begynder jeg at have styr på, at håndtere de dynamiske fimabiler bedre og bedre på banen. De gør nøjagtig, hvad jeg beder dem om. Men inde i mig selv er der stadig blokader, som forhindrer mig i at køre optimalt. Og jeg skal altså lære at smide pigespejderen ud af vinduet, ihvertfald bag rattet på en M model.

At man sagtens kan køre en BMW M3 helt almindeligt uden sug i maven, hårde opbremsninger og motorvræl er irrelevant. I hvert fald her på Falkenberg Motorbane. Her handler det mest om egne grænser, glæden ved at rykke dem under kyndig vejledning, og adrenalinsuset det giver, når de fantastiske vogne lader dig gøre det uden mindste slinger i valsen.

Modtag PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, så snart det udkommer tryk her!

Author: Malene Raith

Share This Post On