Underspillet familieraket, Audi S4

Modtag PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis, så snart det udkommer, tryk her!

Foto Malene Raith

“Nej, jeg gider ikke køre om kap med dig …!” udbryder jeg træt til bakspejlet, hvor en vred tysk bil nærmest ligger halvt nede i mit bagagerum i sin iver efter at vise, hvad den dur til. Men skiltet viser vejarbejde, og så er jeg iskold overfor hurtige legekammerater.

Det er egentlig ikke fordi, jeg er iklædt et voldsomt larmende eller opsigtsvækkende stykke køretøj. Det er tværtimod utroligt elegant og strømlinet, og ikke fuld af unødige støjgener eller spoilere, der opildner til gaderæs. Man skal næsten være kender, som bilen bag ved mig, for at vide, at den store nydelige Audi S4 Avant, i virkeligheden er en værre bandit. En raket, der selvfølgelig sætter den nærgående vogn af, så snart vejarbejdet er slut.

“Pas nu på, ikke?!” advarer Audimanden venligt og rækker mig nøglen.

“Det gør jeg altid,” svarer jeg smilende, og sætter mig til rette i den luksuriøse kabine. Det er selvfølgelig mit kørekort, han refererer til. For den store Audi S4 Avant kan såmænd nok klare lidt af hvert, hvorimod mit kørekort med 354 hestekræfter under motorhjelmen er lidt mere i farezonen. For man lægger faktisk ikke synderligt mærke til farten i den komfortable flyder, der ruller lige mageligt og støjfrit, om jeg kører 50 i byen eller 130 km/t på motorvejen.

Nuvel, nok starter vognen med et lidt mere aggressivt brøl end almindelige biler, specielt nok fordi jeg generelt kun kører i Dynamic mode, men det er stadig ikke nok til at vække naboerne lørdag morgen.

Og den underspillede dynamik er netop med til at gøre den strømlinede vogn med det smukke design, bistre grill og skinnende kromlister ekstra flabet. I hvert fald i min bog. For når jeg for eksempel giver gas på vej op fra motorvejen og efterfølgende bremser, buldrer vognen som en racerbil. Nej, ikke på “her kommer jeg” måden, men med en dyb, diskret og muflet lyd, der mere minder om et høfligt: “undskyld, men jeg forsøger lige at få mine mange hestekræfter under kontrol.” Det er slet ikke sikkert omgivelserne lægger mærke til det, men denne chauffør bliver en lille smule lykkeligere hver gang.

Audi S4 Avant kan altså. Men den behøver ikke køre om kap. Vognen er jo, som stationcars ofte er, aldeles praktisk med sit store bagagerum og gode plads til børn og voksne på bagsædet. Interiøret tæller det bedste fra Audi, blandt andet det labre Virtual Cockpit, som kan smide navigationen ind i displayet mellem urene (der ved samme lejlighed bliver lidt mindre og skubbes længere ud til siderne), hvis man ikke orker at rykke blikket til siden og kigge på den store infotainmentskærm.

Sportssæderne i læder, der former sig perfekt til kroppen, og det dejligt store læderrat er i top kvalitet, tillige med det rene og elegante instrumentbord, lister i børstet aluminium og ej at forglemme: den labre store gearskifter, 8-trins tiptronic, i centrum af midterkonsollen. Det er Audi classic og der kan ikke sættes en finger på noget som helst.

Og det gælder også for køreegenskaberne. S4 er udstyret med Quattro, Audis navn for firehjulstræk, og det hjælper naturligvis til med dynamikken og får den store familiebil til at ligge provokerende fast på vejen. Nuvel, skal kurver og motorvejssnegle tages i høj fart, bør man vise det hensyn at lade passagerer blive hjemme. Det er sjældent rart at blive kastet rundt på bagsædet, når far (eller mor) pludselig kommer i racerhjørnet.

S4 Avant er en yderst elegant, diskret og komfortabel familievogn. På intet tidspunkt bliver sportsundervognen kæberaslende hård, og selv i Dynamic køremode, kan man læne sig tilbage og bare cruise. Vognen brummer dog hele tiden. Dens væsen er måske høfligt, men dens indre rummer som sagt en bandit, og den er til stede hele tiden, også når man kører i komfort og efficiency mode, her får den bare færre omdrejninger.

“Hvad skal man egentlig med sådan en bil?” er der en, der spørger. Tja. Det må de spørge Audi om. De kender trods alt deres målgruppe, og har vel nok en ide om, hvad der kan sælges. Verden er jo større end Danmark og indeholder andre lande med længere motorveje og meget sjovere afgiftsregler. Men har man et praktisk behov og pengene, foruden man er glad for hurtig acceleration, uden at få for meget opmærksomhed, så er Audi S4 Avant værd at overveje. Man kan tage hele familien med sydpå og trykke den af på autobahnen i ferien, eller nyde den elegante nedtonede vogn i den praktiske hverdag. Og så må man ikke glemme, de små søde stik det giver i hjertet, når familieraketten accelerer fra 0 – 60 km/t, og det lykkeligt lyder fra bagsædet: “Yes, mor, kører vi ræs nu?”

Audi S4 Avant 3.0 TFSI quattro

Pris fra kr. 997.414,-

Hestekræfter: 354

Topfart: 250 km/t

0 – 100 km/t på 4,9 sekunder

Kilometer på literen: 13

Modtag PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis, så snart det udkommer, tryk her!

Author: Malene Raith

Share This Post On